DIY Electronic projects

Full Version: Da ne otvaram novu temu, par pitanja...
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Hvala .
Najvjerovatnije "odapeo" i selenski ispravljacki most i prvi elektrolit. Ako ne nadjes selenski most i budes koristio silicijumski grec, u grane sekundara stavi po otpornik 150 Oma 1,5-2W i sekundar visokonaponski mozes motati za nizi napon reda 220V AC.-
pOz
Imam jedno pitanjce. Razmišljam o nekom napajanju za LED rasvjetu male radionice gdje bi se bavio popravljanjem/izradom prvenstveno hi-fi opreme a i ostalog što mi dođe pod ruku. Znači naglasak je "no switching napajanja" tako da mi ništa okolo ne "šprica" neke smetnje koje onda ja vidim na osciloskopu i ostalim instrumentima. Razmišljao sam o dva načina. Prvi je standardno linearno napajanje snage oko 200-250W a drugi je malo neuobičajenije ali možda primjerenije za napajanje LEDica, a to je neki CCS. Ledice koje bi koristio bi bile trake,COB ili nešto trećega što se napaja na 12 ili 24VDCa.

Pa pitanje glasi jel netko razmišljao o tako nečemu, nekakve ideje vezane sa čisto koncept takvog napajanja itd. Grijanje,padovi napona itd. me uopće ne zanimaju, budući da napajanje neće biti za izložbu mogu iskoristiti bilo kakve hladnjake ma koliko ružni,nezgodni za ugradnju u kutije bili, a može se staviti i neki ventilator da puše na niskom broju okretaja.
stavio sam sebi u radionicu deset metara led trake u kvadratu 80cm x 40cm tacno iznad radnog dela i nisam mogao da koristim jer mi suvise svetlosnih izvora smeta ocima. Koristim i dalje jednu sijalicu u lampi. mozda da se stavi onaj beli providni materijal sto se nalazi u led televizorima, mozda bi bilo bolje, ali nisam probao
Nakačim ja cob od 20W iznad glave, nije problem,a ima se i te tanke plastike od LCDa da raspriši i malo smanji jakost svjetla.Samo razmišljam kakvo napajanje staviti a da mi najmanje šprica smetnje okolo.
Khadgar2007,

Evo ti šeme jednog LED panelčeta, snage reda 5W. Izgubio sam fajl za pcb, ali nije problem da nacrtaš novu.
Pcb je 140 x 25mm, sadrži 15 komada LED dimenzionisanih za 150-200mA i za njihovo hlađenje koristi poligone duž pcb.

[attachment=35957]

Panelče sam tako konstruisao da je strujni ponor za oko 100mA, gde se istovremeno meri i pad napona na pojedinačnom panelčetu i u zavisnosti od tog pada napona se koriguje struja u izvesnim granicama.
Tom metodom sam obezbedio da se serijski može povezati veliki broj ovih panelčića i da se automatski simetrišu po padu napona (pošto je nemoguće napraviti savršeno ujednačene strujne izvore, a onaj koji bi samo za dlaku imao manju struju, preuzeo bi sav napon i naravno otišao u večna lovišta u trenutku).

Već oko 7 godina koristim svetiljku od deset ovih panelčića (oko 50W) i to se napaja sa 560VDC, odnosno sa 6 pulsno ispravljenog trofaznog napona 3 x 400Vac (standardno, sa 6 komada 1N4007).
Potrebe za bilo kakvim filterskim kondenzatorom nema jer je talasnost takvog ispravljača oko 9.7%.
Takođe nema nikakvog flikera jer tu talasnost lako pokrivaju strujni izvori panelčića.
1N4007 danas pravi svako i ne moraju biti baš onakve kako piše u DS, te ti preporučujem radi većeg probojnog napona da  koristiš po dve serijski umesto svake diode u šestopulsnom grecu (12 komada i nije neka investicija).
Strujni ponor sa LM317 se takođe hladi svojim poligonom iste veličine kao i za jednu LED (podeli pcb na 16 jednakih poligona). Inače, kod mene su SMD (SO-8) LM317.

Ako nemaš 3 x 400Vac u radionici, onda možeš povezati serijski 6 panela i napajati ih sa 324VDC, ispravljenih od 230Vac, samo što će ti biti neophodan jedan elko reda 47-100uF/400V (radi flikera). Svakako onda je i snaga celog sklopa oko 36W.

Naravno, ovaj prvi, trofazni, je prava stvar i ne pravi baš nikakvu elektronsku buku, a nije loš ni sa KKD (strujni ponori gube oko 8W ukupno, sa snagom svetiljke oko 50W).

Pozdrav
Baš sam kupio 200 komada ovih LED https://www.aliexpress.com/item/33015032...4c4drG9Zrg za popravak LED žarulja koje imam po kući. Isto tako imam ispravljač na stolu koji ide do nekih 60VDC pa mogu relativno brzo složiti jedan panelčić i isprobati ga. U stanu/radionici nemam nigdje utičnicu sa 3 faze pa će biti spojeno na 230VAC. a ako se sve posloži sa poštenom radionom mooooožda bi i mogao imati tri faze jer će biti građena iz temelja zajedno sa kućom na za sada praznom zemljištu.
Da, to su otprilike te. Ima takvih što idu u pozadinsku rasvetu LCD TV, pa i one dolaze u obzir.

Napraviš nekoliko svetiljki od po 6 panela pa dobiješ potrebnu snagu, i sve ih napojiš sa istog ispravljača na 324Vdc.

Željena struja se kontroliše pomoću ona dva otpornika od 10R i 8R2, i ne treba ići preko dve trećine struje, od maksimalne za tu LED, radi dugog veka LED.

Pozz
Khadgar2007,

Evo nađoh neki stari papir, sa raznim kombinacijama tih panelčića, gde je kao reaktivni otpor ispred ispravljača upotrebljena standardna prigušnica za fluo cevi od 36W ( oko 1,15H).
Cilj mi je bio da istražim mogućnost dobijanja što boljeg power faktora (cos fi) i da imam razne kombinacije snage sa istim napajanjem (230Vac).

Evo fotke tog papira:

[attachment=35958]
Odlično. Kada nacrtam PCB otvoriću novu temu pa okačiti svu dokumentaciju čisto da se ima na hrpi radi lakšeg traženja.
Brine te elektronska buka smps/dc pretvaraca, a sta se desava sa smetnjama od lcd tv u susednoj sobi dok zena/deca gledaju tv, i jos im upaljeno svetlo u sobi, a isto to svetlo je neka kineska "stedna" sijalica (a PF 0.50 najcesce) ? Ili dok se rade merenja bice zabranjeno i komsijama da gledaju tv i koriste kineske stedne sijalice?
To sto tebe brine je opravdano ako ce radionica biti oklopljena kao faradejev kavez, a 220v ces dobijati generisano i galvanski odvojeno iz nekog profi online upsa od nekoliko KVA , u tom slucaju je opravdano razmisljati i o izboru napajanja za sijalice, makar u tom slucaju bih ja licno montirao nekoliko halogenih sijalica , klasicnih sa zarnim vlaknom i ziveo sretno. Isto tako CRI takvih sijalica je neuporedivo bolji od bilo koje LED, ili bar od velike vecine.
Stan koji bi mi bio za privremenu radionu je prazan ko crna rupa, nema nikoga osim susjeda u zgradi. Nema frižidera,TVa,a dok bi radio ne bi palio nikakvu rasvjetu osim sobe di bi postavio aparaturu. Radiona koju se nadam da ću uspjeti realizirati u sljedećih godinu-dvije dana će biti odvojena od glavne kuće pa sam miran.
U tom slucaju kao sto rekoh, nekoliko lepo rasporedjenih halogenih reflektorcica i dobijes flicker free, visok CRI i nema nikakvih smetnji. Uz sve to ne treba nikakav pretvarac ako uzmes 220v reflektorcice, ako pak uzmes 12v verziju onda samo 1 trafo resava stvari, ne treba ni grec ni nista dodatno.
Sa druge strane ako si bas "zapeo" na led-are imas od kineza i adekvatne 50w cob koji su direktno za 220v i nemaju nikakav smps na njima vec neki linearac koji ogranicava struju. Greju se zbog toga kao djavo ali samim tim nema ni smetnji. Da bi izbegao flicker vezes bar 2 panela na 2 faze ili jos bolje 3 panela na 3 faze da bi dobio preklapanje.
Idem probati Macolino riješenje pa ću vidjeti jel mi je to ok. COB ledica imam nekoliko i za 230VAC i 12VDC ali upravo to što se toliko griju me malo odbija od njih jer sam itekako razmišljao da njih upotrijebim za ovu svrhu. Vrlo moguće da ću ih jednog dana iskoristiti ali kao nekakvu "plafonjeru" gdje će hladnjak biti neki komad željeza,debeli lim nešto takvoga što će biti pričvršćeno na strop ali o tom potom.
Pre 6-7 godina sam nešto eksperimentisao sa tadašnjim LED trakama. Naime, plafonske svetiljke u kuhinji su imale prejako prigušenje od strane donjih ukrasnih stakala u lepim bojama, koje 2 sijalice od po max. 60W nisu uspele da značajnije probiju. Dakle, kuhinja je bila polumračna i viša instanca u vidu moje supruge me je zadužila da popravim (ne moju) grešku izbora pogrešnih plafonjera. Tad na tržištu nije bilo ni 5% današnje LED ponude. Najbolje što sam tad našao su bile LED trake dužine od 5 metara; tu je bilo 100 modula od po 5 cm i na svakom modulu su bile po 3 male LED i moduli su radili na 12VDC. Svih 100 modula su bili paralelno vezani i te trake su bile poznate po tome što im je bilo potrebno 5-6 A da bi korektno radile, a vodovi za tu paralelnu vezu tolikih modula su bili slabi za toliku jačinu struje, pa su se ljudi snalazili na razne načine. Najčešće su 12V dovodili i na početak i na kraj tih 5 m trake, da bi smanjili pad napona, jer je od veličine napona mnogo zavisila količina svetlosti.
Moja je ideja bila drugačija: da svaki moduo isečem i da ih zalepim na poveliku osmougaonu debelu Al-ploču i povežem serijski i napajam direktno sa 230VAC ispravljenih na 325VDC. Dakle, preskočio sam ispravljanje na 12VDC od nekoliko ampera, već ovako. Probao sam 26-27-28 modula da vežem serijski i na svakom sam dobijao po 11,6-12,0-12,5 V napona. Tad sam i primetio da tih pola Volta znače mnogo i za svetlost i za grejanje. Takođe, pošto ja nisam imao nikakve regulatore, čak sam probao i bez otpornika za ograničavanje struje, shvatio sam da sve tu toplotu stvaraju same diode (moje su bile model 5630), što je i Internet potvrdio. Iako su efikasnije od klasičnih sijalica, i LED proizvode solidnu količinu toplote, po podacima od 60 do 95% energije iz utičnice ide na toplotu, tako da grejanje koje @ddanijel pominje, potiče od samih sijalica, ne od regulatora struje.
Ah, da, morao sam da ugradim i mini-ventilator 40x40 koji je tu Al-ploču hladio sa gornje strane. Sistem funkcioniše već godinama. Diode su Epistar, najbolje na tržištu u ono vreme...
Naravno da grijanje dolazi od LEDica to je činjenica zato bih COB za sada preskočio jer le lakše hladiti nekoliko malih modula sa smd LEDicama nego jedan veliki COB od 10tak W.
Grejanje koje sam ja pomenio potice od serijskog regulatora, bar na modulu koji imam i koristim i koji sam gledao termal kamerom. Inace sto se tice grejanja ja duze vreme koristim neopixel trake (ws2812) koje su nesto skuplje nego obicna RGB ali od kako sam presao na njih evo vec par godina ni jednu traku nigde nisam morao da menjam. Pre toga sam koristio u kuhinji za osvetljavanje radnog dela obicnu belu, pa zatim rgb traku i ni jedna nije uspela da sastavi vise od godinu dana, a napajane sa stabilnih 12v. Nakon godinu dana intenzitet svetla opadne za 50%, a najveci uzrok je grejanje i neadekvatno hladjenje. Sa ovim led trakama sa ws2812 nemam tih problema, a i kako bih imao kada su lepo koncipirane i disipiraju mozda 30% od prethodnih traka. U svakom slucaju stvar je prilicno prosta, ne postoji idealan izvor svetla, i led su daleko od idealnih i cak i najbolja led disipira. Uzmimo za primer 50w led chip, neka disipira samo 10%, to je 5w toplote na povrsini 40x40mm, to ako se ne hladi ode temp na 100c za manje od minuta, a kada se pogledaju grafikoni temp/vek trajanja sve bude jasno.
U radionici koristim neki mali okrugli panel od 10w na alu precnika 50mm, ima 25 led, mali smd grec i regulator u chipu. To je zakaceno na hladnjak od intel i3 cpu ali bez ventilatora, temperatura na panelu posle 10ak minuta rada je oko 87c ali interesantno i pored toga za sad evo 2 godine to gura Smile , ali koristi se u proseku 1h dnevno. Na regulator chipu je 109c i probacu da zakacim i sliku da vidite o cemu pricam, bice jasnije i dovoljno evidentno da potkrepi ovo o cemu sam pricao. Merenje radjeno sa ambijentalnom temp oko 25c i naravno dok je panel bio na hladnjaku (sa termal pastom izmedju), da ne pomislite da je bez. Bez hladjenja tesko da bi sastavio 10minuta rada pre ispustanja carobnog belog dima (preko kojeg sva elektronika radi).
[attachment=35976][attachment=35977]

(06-04-2021, 09:47 AM)Khadgar2007 Wrote: [ -> ]Naravno da grijanje dolazi od LEDica to je činjenica zato bih COB za sada preskočio jer le lakše hladiti nekoliko malih modula sa smd LEDicama nego jedan veliki COB od 10tak W.

Zasto bi bilo lakse, ako imas 20w disipacije/toplote to je uvek 20w i za to treba odgovarajuca povrsina za razmenu toplote. Sasvim je svejedno da li ta toplota potice sa panela 40x40mm ili sa vise takvih, ukupna povrsina izmenjivaca toplote bice ista, i tu je matematika vrlo jasna.
Meni ta svetlost iz LED nikako ne odgovara. Na radnim stolu imam kimbinaciju w led reflektora 10W i LED trake koje daju kao prirodnu (zarna nit) svetlost. Super to osvetljava ali ne mogu dugo sa tim. Meni lično najviše odgovara klasična sijalica sa žarnom niti, sve drugo mi čupa oči iz glave i zamara neverovatno Sad
Izgleda da sam jedini na forumu koji je zaostao po pitanju osvetljenja Smile
Nisi jedini, Aco, meni je ispod led štapova okačena 200W žarna nit Smile
Plus halogeni reflektor, 150W, za svaki slučaj!
Led mogu u hodnike, iznad ulaza, garaže... I to isključivo 4000K
Ovi naši lokalci postavili ulično sa led umesto 125W živinih, to se nešto vidi ispod njih, ulica i trotoari u mraku, kao u hororu Sad
Sa živinim mi nije trebala niti jedna sijalica po čitavom dvorištu, koje nije malo...
LED sucks, (ako sam dobro napisao)...
Baš tako, isti osećaj potpuno.

Moraću da se opremim jednom lampom za radni sto koja neće imati LED kao izvor svetlosti.