DIY Electronic projects

Full Version: Da ne otvaram novu temu, par pitanja...
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Davore,

Nisam mogao stići ranije.

Evo šeme:

[attachment=33177]

Ovako stoje stvari:
Podesivi ili fiksni regulatori ne mogu imati izlazni napon manji od napona internog referenta, osim ako im se cntrl noga ne veže za negativan napon, ako je jednak internom referentu onda može biti izlazni napon jednak nuli.
Iz tog razloga se zaštita od kratkog spoja oslanja na interni strujni limit, koji je npr. kod nekih LM317 preko 1A.

To znači da kad tvoj prvobitni sklop odreaguje, i spusti cntrl pin na masu, pri totalnom kratkom spoju će LM317 ograničiti satruju na max. oko 1A. Ta struja će poteći kroz 10R i baze eksternih tranzistora i biće multiplikovana njihovim strujnim pojačanjem...
To znači da sa cntrl pinom zakucanim na masu NEMAŠ nikakvu zaštitu od potpunog kratkog spoja, već će ti tranzistori nastradati ako ti je trafo dovoljno snažan.

LM317 i slični stabilizatori, čak i fiksni, ukoliko poseduju eksterni pass tranzistor, štite se kao na šemi - raskidanjem veze baza i napajanja Vin od tronogog stabilizatora.

OCP, kad ima latch sposobnost, a nema odlaganje, zna da zakuca na bilo kakav tranzijent (smetnje, punjenje elko eksternog potrošača i td...). Okidaće često i bez vidljivog razloga.

Poenta je imati OCP, koji realno deluje i za vreme dok se latch nije zakucao, a potom odloženi latch otkači sklop da se ne bi bezrazložno grejao.
To ti je na šemi, pri čemu je delay latch opcija koja može ali ne mora postojati, po ukusu. Vreme odlaganja latch se namesta veličinom C3.

Takođe, ako koristiš više od jednog eksternog pass tranzistora, onda moraju postojati emiterski otpornici za simetrisanje karakteristika. Ako je samo jedan onda ne mora imati emiterski otpornik.

Van toga, ne treba ti pad napona na shunt-u, unešen u vrednost izlaznog napona. Zato je masa onde gde je.
Hvala Macola. Nisam se ranije javio jer nisam stigao,a i razmišljao sam kako funkcionira sklop. Znam kako radi OCP sklop a za latch/delay dio nisam baš siguran ali sam možda skužio. Znači ovako, imam kratki spoj na izlazu. Q9 provede, što znači da se upali OCP LED i zatvori Q8 i naravno Q3 koji odsječe napon Vin pinu. Budući da je kratki spoj u pitanju a ne neki tranzijent preko R13 počne da teče struja neko duže vrijeme koje ako je dulje od RC konstante provede Q10 i upali se latch LED. E sada, recimo da trošilo koje je u kratkom spoju otkačim sa izlaza struja prestane da teče kroz R9 što znači da Q9 može prestati voditi, ali on i dalje vodi jer struja na njegovu bazu dolazi preko R14 a pad napona za Ube ima preko R15 i latch LED, tako nekako?
Što se tiče reseta, tipkom se C3 isprazni, Q10 prestane da vodi i što zatvara Q9.
Da, tako nešto, dobro si shvatio.

Provede Q9, provede Q8, redukuje struju Q3 i izlaz se stabilizuje na vrednost podešenu trimerom na šentu.
Postoji tada NFB po struji.
CC struja ostaje neko vreme približno konstantna, dok se ne napuni C3 na Vbe od Q10 i tog momenta Q10 započne provođenje.
Poenta je da CC limit postoji sve vreme, a neće totalno isključiti spravu odmah, već odloženo, ujedno je latentni tiristor blokiran na tranzijentne smetnje i slično. To je neophodno kad priključuješ bilo koju spravu koja ima sopstveni elko na svom ulazu. Da nema odlaganja leč stanja, odnosno C3, svaki put bi se leč zakucao zbog punjenja tog eksternog elko.

Čim Q10 započne provođenje formira se dvogejtni tiristor (PUT) sa Q9 (unakrsnom vezom baza kroz R13 i R14) i sklop se zalečuje trajno, bez obzira što možda ukloniš kratak spoj.

Stanje se može resetovati tasterom ili isključenjem napajanja dok se ne isprazni bulk elko (R16 sprečava oštećenje tastera).
Usput, direktno pražnjenje ili direktno punjenje nekog kondenzatora je ograničeno uglavnom, što se struje tiče, samo eksternim otporima i ESR. To znaju biti jako velike struje, reda desetina do više hiljada ampera. Dakle C3 bi ubrzo oštetio taster da nema R16... Iz istog razloga sam u tvom sklopu pomenuo kidanje bazne deonice onog što je kod mene Q9, nužan je otpornik baze u tvom sklopu za taj tranzistor. Dakle, neki C se nikad direktno, niti poluprovodnikom, ne puni ili ne prazni ako ne postoji neko ograničenje struje, jer struje mogu biti enormne i o tome treba uvek voditi računa.

Ako kratak spoj ili preopterećenje potraju kraće od konstante koju određuju C3 i R13 (nije t=RxC, nego znatno kraće, jer je potrebno samo 0.55V na C3 da bi došlo do leč stanja, a zavisi i od veličine podešene CC struje) sklop se neće zalečovati i po prestanku kratkog spoja ili preopterećenja i C3 počinje znatno brže da se oporavlja kroz R11 i R12.
Ako rafalno ponoviš nekoliko kratkih spojeva koji nemaju dovoljno vreme za leč, ipak će se zalečovati ako se dovoljno akumulira u C3, a nedovoljno isprazni kroz R11 i R12, što je ujedno i zaštita od varničenja kontakta na izlazu sa eksternim C teretom.

Prema veličini primarnog napajanja (grec-elko) i vrednosti CC možda treba podesiti veličine R11 i R14.
R11 treba povećati tako da napon kolektora Q9 pri CC stanju bude bar par volti niži od Vin pri CC, a R14 treba smanjiti ako je niža vrednost Vin, radi pouzdanijeg lečovanja.

P.S.

Ako želiš raditi sa nekim malim CC strujama, onda je pametno premestiti sve veze sa desne strane R4, osim emitera Q3, na levu stranu R4, a donju stranu R6 na levu stranu šenta R9.
Tako ti struje pomoćnog sklopa za CC i leč neće teći kroz šent, i možeš raditi sa maleim CC strujama.
Sada su tu gde jesu jer za tvojih 500+mA to nije od značaja...
Da li je neko pravio adapter DVI-D na VGA, treba mi dok se ne snađem za novi monitor sa HDMI-om?
Imam oba konektora sa neke rashodovane grafičke karte pa bih to pokušao napraviti.
Misliš na obični adapter DVI - VGA?
https://www.kupujemprodajem.com/kompjute...=650519208
180 dinara da praviš?
Inače obično dođe besplatno uz video karticu, bar dok je VGA bio aktuelan.
Adapter tog tipa (pasivni) moze da radi samo ako graficka kroz dvi na odredjenim pinovima gura i analogni vga.
Svakako tako su jeftini su adapteri pa se isplati rizika za probu.
Kod mene je taj konektor 24+1, a negdje sam pročitao da taj nema analogne izlaze.?
https://images.app.goo.gl/QdjiB8fQ9EoxWtCG8
Hehe.
Meni prije mjesec dana vrisnula grafička. Kupim ja novu i naravno nova ima DVI ali nema analogne izlaze na njemu. Epilog je takav da sam kupio i novi monitor... Trošak koji mi nije trebao ali barem sam sada miran.
Veoma jednostavni vidiš jel grafička podržava analogni izlaz. Kod DVI-VGA adaptera imaš onaj vodoravni širi pin i oko njega četiri tanka. Ako grafička na svome DVI konektoru ima takve pinove onda podržava analogni izlaz,ako nema onda ne gine novi monitor ili neki aktivni konverter ali čuo sam da takvi ne rade baš dobro.
Nema tih 4 pina oko onog širokog, a koristim integrisanu (ryzen procesor) i takav je konektor na matičnoj, jedino onda da uzmem aktivni adapter HDMI to VGA.?
https://images.app.goo.gl/buD71yGXdXJjgdqt8
Ha čuj, možeš probati ali ne odgovaram za troškove probe. Tongue
(05-12-2020, 05:37 PM)Makso Wrote: [ -> ]Nema tih 4 pina oko onog širokog, a koristim integrisanu (ryzen procesor) i takav je konektor na matičnoj, jedino onda da uzmem aktivni adapter HDMI to VGA.?
https://images.app.goo.gl/buD71yGXdXJjgdqt8

Radi dobro taj konverter, ne moras da brines, to ti je najbolje resenje.
Uzeo sam par komada, sve i svasta sam prikljucivao, RPi, izlaz sa maticne, izlaz sa graficke i radilo je.
Poručio sam, neće prije četvrtka, pa ćemo vidt šta će bit, 10€ sa dostavom.
Da li zna neko sta se desava sa robom iz Kine, da li stize u Srbiju? Takodje, da li nasa carina obavlja posao ili to stoji kod njih i ceka bolja vremena?
Porucio bih neke PCB- iz JLCPCB ali ako cu da cekam 3 meseca onda cu poruciti na neku drugu zemlju pa da mi ljudi salju ovamo.
Poručio sam nešto sitno 01.05. i do juče to nije ni napustilo Kinu. Danas piše da je vraćeno nazad prodavcu zbog nekog problema. Prodavac je pouzdan i više puta sam naručivao od njega. Verujem da će mi ponovo poslati ali to neće stići za dva meseca. Dakle, nije samo problem kod nas nego ga očekuj i tamo. Doduše, ovaj moj prodavac je sve koji kupuju kod njega upozorio da očekuju probleme u isporuci.
Hvala Gorance.

Poslacu mejl JLCPCB-u da vidim da li salju uopste pakete. Takodje sam cuo da nasa carina nece da carini nista iz Kine naredna 2-3 meseca, zato sam i postavio ovo pitanje. 
Ako nasi koche, narucicu paket u neku drugu zemlju pa ce mi prijatelji poslati postom ili busom.
Ja sam za vreme blokade naručivao od JLCPCB, i uredno sam dobijao na adresu za 10-ak dana.
Da li neko ima na zajam FM transmiter od 1W?
Treba mi neki što stabilniji bez harmonika.
Vraćam za mesec dana max.

Ako nema, dajte neki projekat zato što mi hitno treba.
TDA,
Ne može to brate bez harmonika jer podleže frekventnoj modulaciji. Čim vršiš devijaciju osnovne frekvencije - eto ti dodatnih harmonika.

Ukoliko želiš samo nosilac bez modulacije - onda može sa minimumom harmonika jer je jedna frekvencija.

Šta ti od ta dva treba??

Skini nešto jednostavno sa neta pa poboljšaj Q faktor oscilatornog kola i dodaj par band-pass filtera ka anteni.

Stabilnost frekvencije jako možeš poboljšati ako spravu strpaš u kutijicu od stiropora i stabilizuješ temperaturu na možda 60-70C (iznad samozagrevanja naprave).
Treba ti: jedan malo jači tranzistor, jedan ptc ili ntc, par otpornika i jedan jači otpornik kao grejač
Potrebno je da emitujem zvuk preko FM radio opega u prečniku oko 500m.
Verovatno FM predajnik za automobil pojačan kružnim dipolom može da posluži, ali nisam siguran.
u precniku od 500m ako je externa antena (tipa na kuci) dovoljno je i 50mW , a 1W samo ako planiras iz nekog podruma da pokrijes tih 500m.