Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AN485 Hi-Power Audio Amps-Motorola
#1
Postovanje
Imam ovo pojacalo duze vreme koje stoji u budzaku (od 2002 godine) i ceka da ga neko ozivi i upristoji.
Imam malo (vise je ni malo nego sto je malo) iskustva sa popravkama ili prepravkama pojacala.
Nedavno sam upoznao jednog vaseg clana koji mi je predlozio da pristupim forumu i da zajedno pokusamo da resimo ovu karakondzulu.
Pojacalo prilikom ukljucenja jako pukne u zvucnicima, membrane igraju par sekundi i u toku rada je cujno zujanje iz oba kanala.
Kada pojacalo iskljucim na izlazu se pojavi napon od 10V.
Meni se njegov zvuk jako svidja i pored ovih problema.
Slikao sam sve sto se moglo slikati i izmerio sam ono sto sam znao izmeriti pa eto, ako ste voljni dajte predloge sta i kako resavati...

Na ovom linku su objasnjenja i sema pojacala
http://www.w5dor.com/AppNotes/AN485-Hi-P...o-Amps.pdf
[Image: 1_1.jpg]
ili
http://www.cieri.net/Documenti/Altri%20m...985%29.pdf

Ja sam uz pojacalo dobio drugu semu, po kojoj je pravljeno, jednu kesicu sa viskom delova i objasnjenje da je originalna zastita raskacena na plocicama.
Ovo je sema koju sam dobio uz pojacalo.

[Image: AN485_motorola_1972_1.jpg]

[Image: AN485_motorola_1972_2.jpg]

[Image: AN485_motorola_1972_3.jpg]

[Image: AN485_motorola_1972_4.jpg]

[Image: AN485_motorola_1972_5.jpg]

Ovo je pacijent

[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]

[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]
[Image: image.jpg]

Na grecu je napon 34.2V na elektrolitima 46.5V
na izlazu prilikom ukljucenja 2.2V na oba kanala pa padne na L=75.5mV, R=31.6mV
posle dva sata rada L=70mV, R=22mV.

Kutiju bi najradije povecao (ovako ninasta ne lici) po dubini na 30cm a skratio po sirini na 44cm da bi mogla da se ubaci neka rele zastita i da bi se sve spakovalo ljudski.

Da li da povadim sve i slozim na neku dasku, dodam hladnjake na tranzistore pa da idem sa resavanjem dalje?
Sta vi predlazete za pocetak?

Ps
Izvinjavam se unapred na ovoj mojoj gomili problema.
Reply
#2
Simpatično retro pojačalo.
Ja bi na tvom mestu samo osbosobio pojačalo bez nekih većih prepravki.
Sve je manje ovh retro diy kreacija. Smile
Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
#3
pozdrav čovjek! možeš li reći zašto su R8 i R9 podignuti sa pločice?
🇷🇸 “ Наука је у својој суштини покварена,уколико не стреми бољитку човечанства" : Никола Тесла 🇷🇸
Reply
#4
Iskljucena zastita, Q3 i Q11 kao i Q5 i Q12 van funkcije.-

S obzirom da je kompletno pojacalo u DC sprezi, a tolerancije otpornika 10% i "kriticni" 5% to bi sve mjerenjem trebalo
malo "dotegnuti", zato sto pojacalo nema nikakvog podesavanja, kako offseta tako ni mirne struje.
Stabilnost cijelog pojacala lezi na MZ2361, pa ako nije ona upotrijebljena, nego neka improvizacija, tim potrebnije "stelovanje"
Za pocetak zamijeni na oba kanala one elektrolite, kako na ulazu, tako i one u FB.-

Inace, ako se ne varam, iako Motorola AN485 objavila 1972 vec krajem 1976 ovaj clanak izasao u Radioamateru.
Za ono vrijeme veoma brzo.-

pOz
Reply
#5
Hvala @TDA

@HomeMadeAudioProject, stvarno ne znam zasto su podignuti sa pločice.

@emiSAr u pdf-u postoji objasnjenje za zastitu kojeg nema u papirma koje sam ja dobio.
Moguce da oni to nisu imali pa je zastita pravila probleme.
[Image: prott.jpg]

Slikao sam plocice i obelezio tacno sta je na levoj, desnoj plocici.
[Image: L_1.jpg] [Image: L_2.jpg]
[Image: L_3.jpg] [Image: L_4.jpg]  [Image: L_5.jpg]

[Image: L_6.jpg]

[Image: R_7.jpg]
[Image: R_8.jpg] [Image: R_9.jpg] [Image: R_10.jpg]

[Image: R_11.jpg]

Kao sto se vidi nisu iste komponete na plocicama.
Promenicu sve kondenzatore ali kojim?
U semi stoji na ulazu 10mF/16 na plocicama je 2.2mF/50 N.P da li moze neki blok 10mF/100 polipropilen?
Takodje u semi je elko 50mF/10 a na plocicama su 100mF/35 N.P. koji ovde da stavim?
Na svakoj plocici po semi treba da postoje kondenzatori 50pF njih na plocicama nema. Da li da ih dodam i koji tip?
Blokovi od 0.1mF postoje na L plocici, dok su na R stavljeni 0.15mF, da li svuda staviti 0.1mF/250 mkp ili mozda neke druge?
Na R plocici su zbog prekidaca (da bi mogla da stane plocica...dudjeri) skinuti BD581, BD582 a ugradjeni C639, BC640, da li da vratim BD581, BD582?

Tranzistori BD140 i BD136 su takodje razliciti. Oni su usrafljeni, jedan po stani, ispod svake plocice, sta sa njima raditi?

Pozdrav i Hvala.
Reply
#6
Ti PNP tranzistori, po kanalu BD136  dodatno pricvrsceni na dno kutije-hladnjak u ovom slucaju su zamjena za diodu MZ2361,
na slikama vidim nekih dodatnih dioda pa ne odgovara niti jedna sema, ni ona iz RA koju si dobio ni AN od Motorole.
Neko je ranije pokusao neku  prepravku, najvjerovatnije tranzistor na semi oznacen kao Q6 (T6 sema iz RA) pretvoriti u strujni
izvor i time je tip zastite koji je na original Motorolinoj semi napravljen izgubio smisao te je s toga zastita i iskljucena.
Kondenzatori 50pF postoje (keramicki cjevasti na p'loci 47pF) a oni u blokadi napajanja dal 0,1 ili 0,15 uF ne prave probleme,
samo kupe "smece" iz napajanja.
Pocetne probleme najvjerovatnije pravi ulazni diferencijalni par koji bi po svim pravilima trebao biti termicki spragnut i ako
pazljivo pogledas Motorolinu semu vidjet ces kako su nacrtani a kako znakovima oznaceni kako ulazni tako i elektrolit
u grani povratne sprege.
Nemam pojacalo kod sebe ali mislim da elektrolit u grani povratne sprege 50uF/10V treba obrnuto okrenuti.
Ako imas nesto nepolarisano reda makar 10uF probaj na jednom kanalu zamijeniti i prati sta se dogadja, hoce li biti
"pucanja" u zvucniku i pocetnog oscilovanja.-
U principu taj elektrolit u FB najbolje bi pasao bipolarni jer u trenutku ukljucenja, dok se pojacalo ne "stabilizuje" prodje rezim
od kontrapolarizovanog do ispravne polarizacije. Moze se improvizovati od dva serijski vezana elektrolita ali tako da im
plus elektrode ostanu kao prikljucci, odnosno da im zajednicka elektroda koja se nigdje ne veze budu minus krajevi.
nije lose i takvu kombinaciju premostiti blokom od par stotina nanoFarada.-

pOz
Reply
#7
Zamenio sam 100mF sa bipolarnim od 47mF na jednom kanalu, pucanje je tu ali membrana sada samo jednom izadje i vrati se, ne seta vise kao ranije.
Otprilike 5 sekundi po iskljucenju pojacala isto se ponovi, isti zvuk, membrana  izadje jednom i vrati se.
Da probam sa 100mf bipolarnim?

[Image: image.jpg]

[Image: image.jpg]

Pozdrav i Hvala.
Reply
#8
Jedina izmjena na sadasnje stanje je dodati u kolektor Q2-T2 680 Oma prema +napajanja da jednosmjerni rezim oba ulazna
tranzistora bude identican.
Taj jedan impuls koji se javlja po ukljucenju je punjenje elektrolita FB preko 10 kOma-tesko se moze izbjeci, jedino nekim kolom
za odgodjeno ukljucenje zvucnika i trenutno iskljucenje po iskljucenju pojacala.-
Kolektori izlaznih tranzistora, njihov spoj i bez zvucnika prave srednju tacku-masu jer su provodni mirnom strujom pa bi se odgodjenim
ukljucenjem zvucnika izbjegao i taj jedan impuls.
Mislim da bi se i na postojecu konfiguraciju mogla aktivirati zastita od prevelike pobude. Na gornjoj grani bez ikakve izmjene a
u zavisnosti od izvodjenja strujnog izvora donja grana bi gasila naponsku referencu za strujni izvor, samo treba iscackati kako
je isti uradjen.

pOz
Reply
#9
Da li probe radi je dovoljno da samo odlemim i podignem kolektor sa Q2 i izmedju dodam otpornik 680 Oma ili moram dodavati i vod ka kondenzatoru od 50pF?
Ne znam da li se na slikama vidi, minus ka zvucniku je uzet sa elektrolita napajanja a ne sa plocica i da li to mozda menja nesto?


"Mislim da bi se i na postojecu konfiguraciju mogla aktivirati zastita od prevelike pobude. Na gornjoj grani bez ikakve izmjene a u zavisnosti od izvodjenja strujnog izvora donja grana bi gasila naponsku referencu za strujni izvor, samo treba iscackati kako je isti uradjen."

Kako to da iscackam?

Pozdrav i Hvala.
Reply
#10
Za probu dovoljno dici kolektor T2 i serijski vezati tih 680 Oma a ima dovoljno prostora na stampi da se ostrvo gdje je kolektor vezan izoluje i postavi tih 680 Oma.
Trebalo bi snimiti semu oko Q6-T6- jedan otpornik izgleda R4 mijenjan serijski vezanim diodama, vrijednost emiterskog otpornika najvjerovatnije izmjenjena u odnosu na original kao i otpornik koji napaja bazu. Trebaju mi vrijednosti tih otpornika kao i koje su diode
u serijskoj vezi pa bi pokusao skicirati kako bi sema izgledala.-
Sutra svakako nigdje necu moci ici osim do dvorista (iz Sarajeva sam- dolazi Papa pa ce biti haos u saobracaju) a inace tesko se krecem-
bez vozila skoro nigdje pa je sutra dan odmora i za penzionera.

Minus zvucnika bi iako elektricki isti potencijal, trebao ici sa mase plocica, da mase cine zvijezdu a ne kao sada, mozda i ta izmjena
donese poboljsanje.-

pOz
Reply
#11
U redu, primio k znanju.

Pozdrav za Sarajevo i Hvala.

Ps
Q6-T6 je BD581?
Reply
#12
Da.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#13
Minus zvucnika je nekada bio vezan sa plocicama po semi iz RA ali je to neko prevezao.
Da li da povezem po semi iz RA ili imate bolji predlog?
[Image: masa_sem.jpg] [Image: L_4.jpg]
Reply
#14
Srednju tacku elektrolita jednom debljom zicom na plocicu (masa) i sa iste tacke drugom zicom prema zvucniku.
Koristi provodnike kao sto je dovedeno napajanje na plocice.-

pOz
Reply
#15
Ovo je shema (AN485) na kojoj je zasnovan Elliott P3A, samo što je umesto B klase i stabistora iz ovog pojačala, Elliott stavio trimer za štelovanje biasa i umesto aktivnog izvora konstantne struje za VAS tranzistor je stavio bootstrap.

Izlazni stepen je konfigurisan kao CFP (Sziklai). Takav izlazni stepen zvuči po mnogima daleko najbolje od svih izlaznih stepena (quasi komplementarnog i EF - Darlingtona). Ovakva pojačalo zvuče "brzo" a visoki tonovi nemaju zrnatosti i agresivnosti koja se sreće kod drugih konfiguracija izlaznog stepena i u isto vreme su delikatni i eksplicitni. Ovo je izuzetno dobro jednostavno pojačalo i svakako ga treba osposobiti za rad. U stvari, pravo je čudo zašto su CFP izlazi napušteni već polovinom sedamdesetih godina. To po meni zvuči izvanredno i ja se uvek zalažem da se oni rutinski upotrebljavaju u pojačalima.

Ovi izlazni MJ tranzistori (802 i 4502) se smatraju jednim od najkomplementarnijih N i P parova, iako su veoma stari.

Jedino što je možda ta zaštita malo zakomplikovana. Kod kratkog spoja na izlazu pojačala ona smanjuje pobudu celog pojačala, tako da kod pojačala od 60W ona smanji na 40W i pojačalo tako može u nedogled da bude kratko spojeno a da ne izgori. Mada, šta će ti grejalica? Ako se kratko spoji izlaz valjda će neko da priđe i isključi pojačalo.
Reply
#16
Samo sto bez zastite "odapnu" izlazni tranzistori prije nego iko uspije reagovati.-
I Borin Standard je varijacija na temu. Da radi kako treba jednostavnije ne moze.
"Princip je isti, sve ostalo su nijanse..."-Djole

Ja bih ovome samo redizajnirao stampu da nema dugackih zica do izlaznih tranzistora.-

pOz
Reply
#17
(06-05-2015, 09:40 AM)emiSAr Wrote: Ja bih ovome samo redizajnirao stampu da nema dugackih zica do izlaznih tranzistora.-

Dabome, treba napraviti novu pločicu sa modernim footprintima za izlazne tranzistore, ja bih čak ostavio da radi u B klasi, ali ne znam šta bi moglo da se stavi umesto stabistora MZ2361 koji se ne proizvode decenijama. Umesto ove zaštite može neka moderna sa relejom.

Može li neko da proveri da li sam dobro isčistio shemu od kola za zaštitu?


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#18
Plus na plocicu ide preko osiguraca, minus takodje ide preko osiguraca.
Dodata je masa sa elektrolita i na ulaz u pojacalo.
Da li prvo da preradim kutiju pa onda da poslazem sve kako treba ili da odmah prevezem minus zvucnika?

Ja planiram da uradim upc zastitu pa ne znam da li uopste ima potrebe za ovom iz seme.
Mozda u ovom slucaju vazi pravilo od viska glava ne boli.
Reply
#19
Šišanje uspjelo.-
I kod @Ariton-a umjesto MZ diode stavljen na hladnjak zasrafljen BD136 i fiksnim otpornicima polarisan.
Umjesto R4 dvije serijske diode i vjerovatno izmijenjen R5 u odnosu na polaznu postavku.-
Inace, MZ2361 ima dva PN prelaza i -2mV/ stepenu celzijusa na svaki PN prelaz sto ima i 1N4148 kao
temperaturni senzor u sirokom opsegu temperatura. Pri struji od 10mA ima Vf 1,24 do 1,38V sto znaci da
mora raditi pri struji 10 i vise mA da bi mogla otvoriti izlazne parove.-

pOz
Reply
#20
Elliott je stavio CCS za ulazni dif par sa jednim Q i jednom zelenom LED. On kaže da se tim rešenjem skoro 100% eliminiše pucanj pri uključenju. Pošto ja imam urađen njegov P3A mogu to da potvrdim.

Ipak, ti pucnji koji se čuju pri uključenju/isključenju nemaju neki značaj, mada se neki korisnici plaše da je to znak neke neispravnosti. Nije neispravnost i ne treba da brine.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)