Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BatoMM II - The Build-Up
#1
Macola

znas da iskustvo nije bas neko, cak bih rekao minimalno, al ima par kolega sa osciloskopima koji bi pomogli pa zasto ne probat. Imam par plocica koje cekaju popunjavanje pa eto da ih malo nabildamo.
Reply
#2
Na žalost, iskustvo je tu neophodno, a i osciloskop i veliko iskustvo sa merenjem pomoću njega.
Takođe je neophodno i iskustvo-veština za pravljenje "provokatora" potencijalnog oscilovanja ampa.
Dakle, razni hardverski simulatori složenih tipova opterećenja. Kada se potvrdi stroga stabilnost ampa onda se donosi konačna izvedba.

To treba samo prvi put dok se stvari ne uhodaju. Posle se samo copy-paste.

Nisam imao vremena da vam nacrtam, mada sam siguran da sam metod negde postavio. Ili ovde, ili nekad na E-S forumu, ili na oba...

U svakom slučaju ću nacrtati i postaviti ovde (nebitno ako je opet). Možda i večeras.
Reply
#3
Mozda je bolje za to otvoriti novu temu da se ljudi ne bi pogubili citajuci sve ove strane ako traze informacije o klasicnom BatoMM... Pa da se otvori nova tema za tog BatoMM Monster Edition... Smile

Inace testirao sam trenutni BatoMM sa drugim kondenzatorima i mogu vam reci da sad zvuci ne dobro vec fantasticno, ja sam zaista prezadovoljan... Sad ce neko reci "ako tebi BatoMM zvuci fantasticno sta ces reci tek za A klasu ili D klasu ili lampe ili...........", jesam svasta slusao ali ovo je definitivno najbolja kombinacija za ulozeni novac... Da li moze bolje - sigurno moze ali ovaj kondenzator je odradio jako dobar posao jer je ublazio i smeksao zvuk bez gubitaka detalja, cak naprotiv sad se cuje malo vise detalja.

Sada mi samo fali neka lampa ispred u preampu kako bi malo dala lampaski smek a da se zadrzi preciznost i brzina od BatoMM...

Topla preporuka za svakoga ko se zeznuo kao ja i stavio keramicki SMD na ulazu da ga zameni! Smile
Reply
#4
Evo teme o konstrukciji opterećenja za testiranje pojačala. Nema u njoj ništa vezano da se složi nekakvo složeno opterećenje za testiranje stabilnosti pojačala ali upute su tu kako da se složi kvalitetno neinduktivno opterećenje koje se može kasnije modificirati prema potrebi.

https://forum.yu3ma.net/thread-142.html?...pterećenje
Reply
#5
(07-26-2018, 02:15 PM)pakonja Wrote: Mozda je bolje za to otvoriti novu temu da se ljudi ne bi pogubili citajuci sve ove strane ako traze informacije o klasicnom BatoMM... Pa da se otvori nova tema za tog BatoMM Monster Edition... Smile

Inace testirao sam trenutni BatoMM sa drugim kondenzatorima i mogu vam reci da sad zvuci ne dobro vec fantasticno, ja sam zaista prezadovoljan... Sad ce neko reci "ako tebi BatoMM zvuci fantasticno sta ces reci tek za A klasu ili D klasu ili lampe ili...........", jesam svasta slusao ali ovo je definitivno najbolja kombinacija za ulozeni novac... Da li moze bolje - sigurno moze ali ovaj kondenzator je odradio jako dobar posao jer je ublazio i smeksao zvuk bez gubitaka detalja, cak naprotiv sad se cuje malo vise detalja.

Sada mi samo fali neka lampa ispred u preampu kako bi malo dala lampaski smek a da se zadrzi preciznost i brzina od BatoMM...

Topla preporuka za svakoga ko se zeznuo kao ja i stavio keramicki SMD na ulazu da ga zameni! Smile

Inicijalna verzija koju sam smislio je true-hole verzija sa Wima MKP 4.7uF na ulazu, a HMAP je prvi konstruktor radnog prototipa sa oba kanala.

Kasnije ste sami (uz moju indirektnu podršku) editovali izvornu verziju na SMD verziju, sa par rekonstrukcija do danas (komponente nisam birao ja).

Praktično ste sami tvorci (nadam se uz veliko vaše zadovoljsto) finalne verzije Bato MM, gde sam ja samo autor osnovne verzije, odnosno sasvim novog principa upotrebe LM3886 (kontrola BW impendansom na inv. ulazu).

Do mene taj način upotrebe tog čipa nije postojao.

Dao sam vam odličnu  bazu za razvoj potencijalno vrhunskog ampa, gde svako ima pravo da po svom nahođenju menja vrste komponenti i način fizičke građe...

Stojim iza toga da se uz malo više pažnje oko detalja i dobre selekcije komponenti može i dalje dobiti vrlo superioran  ultralinearni amp od baze Bato MM.

Vodio sam računa da Bato MM ima samo jedan jedini kondenzator kroz koji prolazi signal i svakako da oko njega treba da važi rafinisana selekcija po kvalitetu, što pak zavisi od zahteva korisnika koji to želi.

Za razliku od mnogih ampova i preampova koji imaju po nekoliko kondenzatora na putanji signala, gde selekcija postaje složena priča, ovde je samo jedan kondenzator po kanalu i sa tim je bar lako.

Svakako da kondenzator može uneti izobličenja u zvuk, pogotovo što je na samom ulazu, pre svih FB korekcija.

Pisali smo na ovom forumu, stavljali razna istraživanja i dijagrame o tome i čak sam dao predlog elektronske zamene za ulazni kondenzator, gde bi se potpuno eliminisala njegova upotreba uz benigni porast šuma, koji kod te amplitude signala ne igra nikakvu primetnu ulogu.

Kondenzatori imaju mnogo mana koje njihovi konstruktori teško otklanjaju jer se radi o fizičko-hemijskim osobinama samih materijala.
Prisutni su razni štetni efekti, od remanentnog naboja pa do pezo efekta. Svaki od njih pojedinačno doprinese izvesnom izobličenju izvornog signala.

Kod Bato MM je lako menjati jedan kondenzator i donositi sud o zvuku, a pri tom se niko ne seti ampova koji imaju po nekoliko kondenzatora na putanji signala (niti komentatrišu njihov zvuk vs kondenzator), a ni onog što obično stoji ispred Bato MM, odakle slušamo zvuk i gomile kondenzatora u toj napravi.

Takođe niko ne raspravlja ni o jednom ampu koji u svojoj NFB ima (katastrofalni) ELKO :-)

Kažem ponovo, lako je doraditi Bato MM na vrhunsku napravu.

--------------------------------------------------------------------------------------

Quote:Sad ce neko reci "ako tebi BatoMM zvuci fantasticno sta ces reci tek za A klasu ili D klasu ili lampe ili...........", jesam svasta slusao ali ovo je definitivno najbolja kombinacija za ulozeni novac... Da li moze bolje - sigurno moze ali ovaj kondenzator je odradio jako dobar posao jer je ublazio i smeksao zvuk bez gubitaka detalja, cak naprotiv sad se cuje malo vise detalja.

Šta će neko reći to me se ne tiče jer čvrsto stojim na svojim nogama.

Klasa A i klasa D mogu zvučati kao obična kanta kad se loše spakuju, a takođe AB klasa može zvučati vrhunski kad se dobro napravi.

Ne svira klasa već pedantna konstrukcija u nekoj klasi i dok živimo može se napraviti bolje od prethodnog jer se iskustvo i znanje akumuliraju i nadograđuju na prethodno postignuto, a kvalitet komponenti raste.

Uz jednu sasvim sitnu primedbu, da do sada niko nije uspeo prevazići performanse Nationalovog LM3886 u obliku jednočipnog power op-amp.
Potpuno je nebitno što je to smišljeno pre dve-tri decenoije.

Čisto da znaš (da te obavestim) da LM3886 do stotinak mA izlazne struje radi u čistoj A klasi.
To je posledica ingeniozne i specifične konstrukcije izlaznog stepena u tom čipu.

HP3458A je još uvek najbolji voltmetar na planeti i ako je konstruisan davne 1989. godine.

Neke ideje jednostavno blesnu u vremenu i vrlo se teško nad*ebu...
Čekić i točak će vrlo teško biti prevaziđeni :-)


---------------------------------------------------------------------------

Što se tiče načina kako "zamastiti" (u pozitivnom smislu) konačni zvuk, tu stoji niz prednosti sa ultralinearnim finalnim amp koji ima Remote FB za kompenzaciju kvaliteta zvučničkog kabla.

Definitivno u neverovatnoj količini opada broj varijabli za "traženje svetog grala" kad imamo ultralinearan i pouzdan finalni amp.

Kada se doda na primer cevni preamp ispred, u cilju dobijanja toplog cevnog zvuka, nikad neće stajati dilema da li je deo tog zvuka doneo kabl ili možda izlazni amp...

Odmah je sve na prvu jasno oko toga i situacija je ranije raščišćena, uz daleko manje lutanja a pogotovo ulaganja novca.

Bato MM jeste stvar koja može uštedeti mnogo novca u cilju dobijanja željenog zvuka.

Stavio sam vam na raspolaganje jedan vrlo ekonomičan potencijal od koga se može napraviti top klasa.
-------------------------------------------------

Pozdrav i drago mi je da si zadovoljan zvukom,
Macola

P.S.

Jeff Rowland 112 ima 6 komada LM3886 po kanalu i ni malo mu ne smeta da košta desetak kiloevra, a čak ni nema remote FB :-)
Reply
#6
Inače, ko hoće da se nešto igra simulatorima oko LM3886, skoro identične performanse koje su bitne za power amp ima OP27, osim snage i struje.
Reply
#7
Da ne zaboravim.

Kada se na Bato MM pametno dimentionišu oni otpornici od reda 0.5R na samim izlazima LM3886, dobija se svojevrstan osigurač za zvučnike.

Ti otpornici treba da budu onoliko veliki (što se njihove snage tiče) koliko smo skloni vrlo glasnom slušanju.

Svi, koji nešto malo znamo o zvuku, znamo da za određenu prostoriju važi karakteristična glasnoća zvuka koja još uvek neće pobuditi parazitne vibracije prostora (optimalan nivo zvuka).

Kada su ti otpornici topli prilikom slušanja običajenom glasnoćom, spremni su da posluže kao osigurač zvučnika u slčaju neke nepredviđene havarije.

Bolje je staviti ih manje snage i ako budu vrući prilikom rada.

Naravno, oni ne mogu osigurati od licne koja je pala sa napajanja na izlaz...
Tu je već Marfi upleo prste.

Razviću vam prvom prilikom jednostavnu "Čekić" zaštitu od DC, koa se jednostavno spolja kači na izlaze a ne kvari zvuk.

Obećavam, samo mi dajte vremena, a nadam se da vam nije žao što ste prethodne stvari ponekad baš dugo čekali.
Reply
#8
Macola, samo jos jedno pitanje... otpornike R23 i R24 sam stavio snage 1/4W jer nisam imao pri ruci jace i oni se ugreju onako solidno... ne da pece ali oseti se da su zajedno sa zenericama topliji...

Pitanje je da li crkavanjem nekog od ova 2 otpornika po kanalu moze da dodje do vece havarije/lancane havarije na pojacalu/zvucniku? Ako moze narucicu i zamenicu ga sa jacim ali ako ne moze tj. ako samo stane da radi amp do promene pregorelog otpornika onda ih necu nista dirati.
Reply
#9
Bas je spomenuto da ti otpornici “glume” i osigurace, njihovim pregorevanjem prekida se glavni dovod struje od LM ka zvucniku, dakle prekid i zvucnik je siguran, AMP ce verovatno da zakuca na jedan rail napajanja ali ni to nije strasno jer nema gde da se povuce struja, dakli i IC-ovi su sigurni.
Reply
#10
Nije mislio na te otpornike Miki, već na predotpore zenerica.

@Pakonja,

Nije pametno da nestane jedno od napajanja LME op-ampa, jer on je taj koji "sve drži u vlasti".
Stavi ipak korekto snažne otpornike da im temperatura ostane ispod 80C.
Reply
#11
Aha, greska, nisam gledao shemu, mislio sam na one 0.5ohm
Reply
#12
Inače, dok nisam zaboravio.

Evo krajnje jednostavne metode "bildovanja" Bato MM uz dodatna objašnjenja oko toga (body-building :-).

Biće kratko i mislim da nema potrebe za novom temom, osim ako admin ne odvoji to u posebnu temicu radi lakšeg traženja.

Evo sklopa:



.pdf   Bato-building.pdf (Size: 13,65 KB / Downloads: 57)



Važne stvari su sledeće:

- postojeći mute otpornici na oba LM3886 na standardnom Bato MM se moraju skinuti i mute pinovi prikačiti na sklop sa šeme.
- mute sklop ne mora biti baš takav, ali je od vitalne važnosti da mute pinovi budu brzo i istovremeno pobuđeni, zbog raspodele struja između svih LM3886.
- dodatni LM3886 se mogu postaviti na malene module i BUS žicama razvući onih nekoliko BUS sa šeme.
-važno je da svaki pojedinačni čip ima lokalni decoupling između +Vcc i -Vee na LM3886, reda 470-1000uF i paralelno bar 100nF.
- sve treba da bude što koncentrisanije napravljeno, najtesnije što može, sa kratkim i niskoinduktivnim vezama, tj. +BUS i -BUS tesno jedan do drugog.

--------------------------------------------------------------------

Pojedinačne razlike između komada LM3886 su pokrivene zbirom otpora na njihovim izlazima, te je relaivno mala struja  koja potiče od razlika ofseta i BW jer između dva čipa stoji suma od 1R.
Ka izlazu ti otpori se "vide" kao njihova paralelovana vrednost, tj. za tri čipa 0.5R/3 i tako dalje.
Ti otpori ne utiču na kvalitet svirke jer je NFB iza njih, odnosno njihovo prisustvo je transparentno što se zvuka tiče.
Njihovo prisustvo je nužno zbog strujnog šeringa i zbog stabilnosti na C opterećenja. Štetna posledica je gubitak par W snage, što je mala cena za dobitak.

Osiguračka sposobnost tih otpora ostaje u funkciji i sa povećanjem broja čipova ti otpori mogu biti pojedinačno manje snage i bolje raditi osiguračku funkciju.

Meni je pre možda oko deceniju ipo sasvim lagano uspelo sa 6 čipova po kanalu, malo kasnije i sa 8 čipova po kanalu, bez ikakvih posebnih potreba za pojedinačnim podešavanjem ofseta za dodatne čipove i bez kompenzacije na njima.
Vodeći (master) LM3886 nisu tada bili u konfiguraciji Bato MM, već u jednostavnijoj vezi, ali ne vidim razlog zašto ne bi na Bato MM radio ovaj princip.

Sa ukupno 8 čipova se može izvući više od 300W po kanalu uz naravno odgovarajuće hlađenje.

Nisam probao ovo konkretno na Bato MM, već na sličnoj građi ampa i radilo je, kao što još uvek i radi.

Ali je neophodno jednom napraviti i proveriti stabilnost ovakvih dodataka konkretno na Bato MM.

Procedura je sledeća:

- po sklapanju se prvo sve pusti na +-15V svega, sa strujnim limitom reda 1A, što će i kod nekorektnog rada sačuvati ceo sklop.
- osciloskopom se proveri da li ima oscilacija na izlazu, gde amp treba da bude pobuđen sa oko pola izlazne amplitude, frekvencijom reda 1KHz.
- opterećenje tri vrste: induktivno RL. termogeno R i kapacitativno RC, pobuda pravougaonim impulsom reda 1KHz i reda 20% amplitude od trenutnog napajanja.
- posle testa sa tri vrste opterećenja se ide sinusnom pobudom namerno do klippinga sa tim niskim napajanjem i posmatra se da li se javljaju mikrooscilacije tokom zaravni klippinga.
-potom se napajanje podiže na veće i kasnije još veće i kada se sve dokaže onda na max. 70V (+-35).

Može se dodavati od jednog do još tri čipa na svaki master LM3886 u polugrani mosta, naravno simetrično i na drugoj polugrani.
Dodatni čipovi se identično postavljaju na obe polugrane Bato MM, odnosno na postojeća LM3886.

Intervencija prvog probijanja leda nije za neiskusne jer se može desiti da bespotrebno žrtvuju amp.
Iskusnom neće pregoreti ni jedan, jer će se prvo čuvati grešaka u vezama, potom znati da to polako pusta.

Ako se dogode oscilacije, tj. javi se nestabilnost sa ovim dodatnim čipovima, onom ko reši da proba ovo stojim na raspolaganju oko korekcija, uz njegove oscilograme i detaljne podatke o napajanju, opterećenju etc...

Ja nemam vremena da se bavim tim ali mogu jako pomoći onom ko želi da proba.

Pozdrav,
Macola
Reply
#13
Onom ko je sposoban da inicijalno oživi sklop ovo je sasvim dovoljno podataka.

Sva dodatna objašnjenja ću priložiti kad bude počeo test.

Strujni kapacitet kanala je oko 10A po jednom čipu (nominalnih oko 7A ).

Dakle, može se dodati još samo po jedan čip (ukupno 4 na kanalu) sa 20/14A kapaciteta, pa do 8 čipova po kanalu sa 40/28A kapaciteta.

Ko ima zvučnike sa vrlo "grbavim" modulom impendanse, gde kroz krivu na nekim mestima impendansa jako opada, ima potrebe za većim brojem čipova.
Ko ima zvučnike sa prilično "ravnim" modulom impendanse, taj nema potrebe za više od 4 čipa po kanalu, osim za žurke.
Reply
#14
Jel ti to Bato MM planiraš okačiti na nekakve Sonus Faber Extreme?  Big Grin

Inače oni su veoma nezgodni za tjeranje i zahtjevaju dosta snage sa prosviraju kako treba.
Reply
#15
Ako neko ima vremena da skocka kompletnu shemu ja bi pokusao da nacrtam PCB za to.

Obecavam da cu ostaviti vise prostora za C1 Smile
Reply
#16
Misliš na verziju Bato sa više čipova na istoj pločici ili...?

Treba prvo stvar "produvati" ili u vazduhu ili napraviti male moduliće sa po jednim LM3886 (decoupling + 5 otpornika otprilike).

Mislim da su modulići prava stvar jer će omogućiti vlasnicima postojećih Bato MM da ga nabilduju uz stvarno minorne prepravke.

Prvo treba napraviti najjednostavniji modulić na jednostranoj pcb, prikačiti ga na bato MM, istestirati pa tek onda neka ozbiljnija verzija.

Onima koji ga slušaju radi uživanja ni do sada nije trebala neka veća snaga, pa će to ići na postojeće hladnjake (a većina ga je ohladila kao da hladi nuklearnu elektranu, tj. niko se ne žali na vruće hladnjake jer su veći od potrebnog).

Ovo im nudi šansu da uz manju doradu (prema novcu ili željama) dobiju više struje po kanalu i bolji zvuk na problematičnijim zvučnicima sa dosta neravnim modulom impendanse.
Reply
#17
Alo nemate nista protiv, ja bih izvrsio modifikaciju pojacala, naravno uz dozvolu i nadzor autora. Prvo na nivou simulacije.
Reply
#18
Treba uraditi mali modul sa jednim LM3886 jer se tako dobija mogućnost da ga svako namesti na hladnjak pored postojećeg LM, Po jedan čip na modulu zato što mogu biti vrlo raznolike kombinacije za smeštaj na hladnjak i onda mogu baš svi koji požele da nadograde postojeću spravu.

Jedino ne bi moglo ako je neko toliko tesno napravio da nema prostora za 2 modula od možda 2x3cm.

Horizontalni smeštaj elko za decoupling bi mogao svesti gabarite na baš male i veoma olakšao primenu.
Reply
#19
Ja predlazem da ipak otvorimo novu temu i tu razradimo koncept, uradimo simulaciju i ostalo posle oko PCB.

Moderatore bih samo zamolio da premeste ovih nekoliko postova sa zadnjom Macolinom shemom pa da lagano nastavimo tamo.
Reply
#20
(07-26-2018, 08:02 PM)vojinilic Wrote: Alo nemate nista protiv, ja bih izvrsio modifikaciju pojacala, naravno uz dozvolu i nadzor autora. Prvo na nivou simulacije.

Naravno Vojče,

Nema nikakvih problema oko toga jer sam Bato MM odmah na početku postavio kao javno dobro sa kojim svako može raditi šta poželi.

Što se simulacije tiče, možda mogu biti problem modeli LME49720 (LM4562) i LM3886.
Sama simulacija ne vidi induktivne i kapacitativne sprege preko pcb i žica.
Neretko u simulatorima bude i BW drugačiji od realnog.

Samo napred. Stojim ti na raspolaganju.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)