Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Izrada PCB Fotopostupak, SolderMask - HaSl
#41
Gresis jer nisu diode vezane paralelno u kucistu nego redno. Rekoh jos ranije da ne vidim sta ima da racunas, to je traka koja je predvidjena da radi na 12v i ne vidim sta non stop kalkulises, a sto je najgore kalkulacije ti nisu dobre Smile . Evo ti jedan prost savet posto vidim da ne verujes onome sto su napisali kinezi oko potrosnje po metru, uzmi ti lepo zakaci svih 5metara trake na 12v izvor (mozes i na autoakumulator ako nemas dovoljno dobar izvor trenutno) i izmeri lepo koliko struje vuce. Batali matematiku ...

(03-09-2022, 04:11 PM)ronovar Wrote: ...jer kad sam stavio na LAB PSU 12V i 2,5A UV LED su svijetlile po procjeni dosta jako (mada sa 5A strujom bi svijetlile na punoj snazi kako je preporuceno kod kineza opis da UV LED traka treba 5 do 6A na 5m), UV LED traka se ugrijala i bila je topla...pa dok se stavi na nekvu metalnu povrsinu bit ce malo hladjena....jer sam probao tako kako je namotana na kolutu 5m.

Ovaj detalj mi nije jasan, zakacio si na 12v 2.5A i mislis da bi na 5A napajanju svetlelo jace? Taj zakljucak ce biti tacan samo i iskljucivo ako je to napajanje bilo neko bezveze gde nije uspelo da zadrzi 12v na izlazu pri tom opterecenju. Ako je lab psu imas verovatno info o naponu na izlazu i video bi da je pao napon ?
Ako ti zakacis 5m te trake na izvor 12.v 2.5A , i izmeris napon i on bude 12v sa opterecenjem, mozes ti staviti posle toga izvor 12v 500A , nista nece promeniti.

Inace jedna info, te UV led trake su izuzetno osetljive na rad ako nisu zalepljene na nesto da bi se hladile, konkretno 1m UV trake sam unistio za 48h da je intenzitet svetla pao za minimum 50%.
Editujem post po 5-ti put jer se setih jos necega, pad napona na tim trakama je uzasno velik, cisto da bi video koliko je, kada nakacis 12v izvor premeri napon na toj strani gde je 12v, a premeri i na suprotnoj strani da vidis koliko ce biti nizi napon. Samim tim samo prvih 50-100cm trake radi punim intenzitetom, ostatak kako je dalje od izvora snaga pada. Da bi izvukao max sto treba morao bi da rasparcas traku i da 12v napajanje dovedes na svakih 50-60cm .
Linux is like a wigwam NO Windows NO Gates and an Apache inside
Reply
#42
Evo DS tih dioda:

https://www.lc-led.com/products/slt-55uv395p.html

Pitao sam zato jer su na 12V i 2.5A bile tople pa sam iskljucio jer trebaju na al povrsinu da se koliko toliko ohlade.

Voltage drop uv diode je 3,58V a posto ih imamo tri komada u jednom kucistu i spojene su serijski na jedan otpornik od 150R formula je:

12VDC - (3x 3,58VDC) / 150R = 8.4mA svaka dioda vuce struje.

Posto imamo na uv traki od 5m 300 tih dioda ukupna potrosnja se racuna:

8.4mA x 300kom = 2,52A

To je tocno koliko mi pokazuje LAB psu na 12V.
Mada napon pada sa 12V zbog duljine bakra koji je 35um debljine pa mu napon pada par volti zbog otpora bakra.

Zato cu kad cu spajati led trake 30cm duzine po 16kom morat spajat paralelno psu kako je opisano na ovoj stranici:

https://www.flexfireleds.com/led-strip-l...tage-drop/

Kinezi su dali natpis na traki:
https://gekpower.com/products/5m-uv-led-...50-smd-12v

Na drugoj slici pise 14.4W po metru dakle to je

14.4Wx5m = 72W / 12V = 6A

Kada 6A / 300led = 20mA a to je maximalna dozvoljena struja i time se smanjuje radni vijek ledice...zato su kinezi napisali 5-6A.

Ja cu ostaviti napon 12V kako je i spajat paralelno na svakih 30cm trake da dobijek cim manji pad napona zbog pcb na kojem su zalemljene uv led..pa ce mi tako potrosnja biti oko 2.52A.

Tako ce i led da traju duze a i psu smps ce biti opterecen:

2.52A x2 + 0.1A = 5.14A / 12.5Amax = cca 42%

Steta sto nisu kinezi stavili otpornik 120R umjesto 150R pa bi struja bila ledice malo veca tj. oko 10.5mA.

I sad dolazimo do onog sto sam ranije pitao pwm da vozim mosfet koji upravlja ledicama.

Razmisljam da uzmem smps sa visim naponom npr. 15V i sa smps postavkom na arduino mu sa 100 posto(15V) stavim na 87 posto a to je napon od 13,05V.

Racunicom 13,05V-(3x3,58VDC)/150R=15,4mA ili ti ukupna potrosnja od 4,62A na 5m traki.

Psu mi dakle treba 15V/12A minimum da bi imao 25posto rezerve da mi ne pada napon.

Zato je onaj blog o uv timeru postavljen pwm za upravljanje uv led.

Sa 15,4mA od max dopustene 20mA je 77posto opterecenja uv led diode i u praxi nikad neidem vise od 75-80posto max dozvoljene struje.

Grijanje uv led na traci i njihov zivotni vijek? E to treba izracunati....

Eto vidi se da u electronici bez matematike neide nista, zato volim da racunam prije nego pocnem spajat, a uv timer i uv led su kompleksne topologije ako hoce da se izvuce max iz toga.

Uv timer treba da ima kompleksne funkcije a to su:
- podesavanje vremena preko rotary encodera
-start/stop
-reed switch zbog sigurnosti
-spremanje i citanje iz eeprom
-podesavanje pwm vrijednosti uv led
-ukljuci ili iskljuci top panel ili bottom
-vakumska pumpa za pcb i film
-rgb signalizacija stanja uv timera
-buzzer na kraju osvjetljenja

I to je za sada to....ostalo dok bude se islo na povezivanje ce se dodavat
Reply
#43
Bitan detalj oko spajanja trake je početak i kraj napajanja, setite se priče sa kondenzatorima i paralelnog spoja da treba "unakrsno" da se dovode provodnici, "dole-leve, gore-desno" jer se tako obezbeduje podjednak pad napona na svim diodama, "zaboravi se" njihov povratni vod i sa druge strane trake se uzme drugi kraj.
Reply
#44
(03-11-2022, 11:00 AM)ronovar Wrote: Evo DS tih dioda:

https://www.lc-led.com/products/slt-55uv395p.html

Pitao sam zato jer su na 12V i 2.5A bile tople pa sam iskljucio jer trebaju na al povrsinu da se koliko toliko ohlade.

Voltage drop uv diode je 3,58V a posto ih imamo tri komada u jednom kucistu i spojene su serijski na jedan otpornik od 150R formula je:

12VDC - (3x 3,58VDC) / 150R = 8.4mA svaka dioda vuce struje.

Posto imamo na uv traki od 5m 300 tih dioda ukupna potrosnja se racuna:

8.4mA x 300kom = 2,52A

To je tocno koliko mi pokazuje LAB psu na 12V.
Mada napon pada sa 12V zbog duljine bakra koji je 35um debljine pa mu napon pada par volti zbog otpora bakra.

Ako detaljno sa razumevanjem proanaliziras sta si napisao i koje rezultate si dobio, shvatio bi da ti matematika opet nije dobra, iako kazes da je to "tocno koliko mi pokazuje LAB psu na 12v" . Zasto kazem da nije dobro, iz razloga sto ti je pogresna pretpostavka da je voltage drop 3.58v i samim tim sva dalja racunanja su pogresna. U prilog tome je cinjenica da si imao potrosnju 2.52A na 5m trake gde postoji velik pad napona vec posle jednog metra trake, znaci ostalih 4m trake nisu imali 12v nego su imali mnogo manje, a zadnja polovina trake nije imala vise od 11v (ako ne verujes rekoh ti uzmi izmeri pa ces videti koliko pada). Samim tim druga polovina trake je napajana sa 11v (a mozda i manje) sto bi matematiku ucinilo sledecom:

11VDC - (3x 3,58VDC) / 150R = 1.7mA po diodi sto u ukupnom zbiru ne bi bilo ni blizu onih 2.52A !!

Onako "odokativno" shodno da su montirali 150R otpornik, a ako su vezane po 3 na red pad napona po jednoj je reda oko 3.0v sto daje 9.0v i na onih 150R padne jos 3V sto bi dalo onih 20mA deklarisanih. Eventualno mozda je malo veci pad od 3.0 ali svakako daleko od onih 3.58 za koje se drzis.
Da ne bih ti ja tupio dalje i bio stalno nesto antiprotivan, imas sigurno miliampermetar pa lepo secni parce od 3 led i na 12v izmeri 3 led koliko struje vuku i samim tim znaces tacno na cemu si i koliki je zapravo voltage drop i time ces potkrepiti tvoju matematiku ili moju teoriju.


(03-11-2022, 11:00 AM)ronovar Wrote: Razmisljam da uzmem smps sa visim naponom npr. 15V i sa smps postavkom na arduino mu sa 100 posto(15V) stavim na 87 posto a to je napon od 13,05V.
...

Svaki komercijalni smps u onom alu kaveznom kucistu ima trimer na izlazu i ako je 12v verzija bez problema moze da se podesi +/-1.5V , kod nekih i +/-2V .

(03-11-2022, 11:00 AM)ronovar Wrote: Psu mi dakle treba 15V/12A minimum da bi imao 25posto rezerve da mi ne pada napon.

Rezerve vredi imati cisto zbog toga sto kinezi mogu da deklarisu nesto sto ne realno nije, a ne zbog pada napona. Nije to trafo/grec/elko pa da tu nesto pada napon. Ti smps u celom dijapazonu opterecenja imaju stabilan napon na izlazu i nema tu padanja. Kada preteras odradi zastita i iskljuci napajanje. Ako nema zastitu napajanje se zapali posle nekog vremena ali do zadnjeg ima da drzi napon ok.
Kako mislis da ce kod nekog smps da padne napon sem na odvodnom kablu kada ima feedback kojim drzi zatvorenu regulacionu petlju ?
Linux is like a wigwam NO Windows NO Gates and an Apache inside
Reply
#45
Prvo da ti se zahvalim na odlicnom postu.

Formula je data iz razloga da se vidi kako se racuna, trebam nabaviti al platu da ih postavim 16kom sa 30cm duzine i onda spajat jednu po jednu traku i mjerit napon.

Gore racunica je bila u smislu idealnog napona od 12V( a u praksi je pad napona oko 3V na kraju 5m trake), tako da dok ne nabavim al plocu za hladenje ne experimentiram jer se traka i na onih 2.52A fino ugrijala.

Za smps sam nasao iskopiranu shemu i 20k trebam zamjenit sa 21k otpornikom u kolu TL431 da bih dobio cca 12,8VDC...ali to cu mjenjat kad postavim led traku i vidim koliki si mi padovi napona u spoju paralele traka pa onda povecam za tih 0.5-1V od potrebnih.

https://oshwlab.com/FrankCA/wx-dc2416-psu
Reply
#46
Prije par dana slucajno sam naletio na ovu web stranicu:

http://kavionic.com/blog/DIY_1188_LED_Du...tion_Unit/

Ima sve sto sam imao kao ideju sto jedan UV Exposure Unit treba da ima, pa me zanima misljenje, i dali ima zainteresiranih da se to precrta i organizira group buy zajedno sa pick and place SMD komponenti (LCD 20x4 i lemljenje konektora bi si nabavili sami a programiranje AVR MCU bih ja odradio kad bi stigle popunjenje SMD PCB).

Zato sam odustao od projekta koji je 90% napisani FW, ali koristenjem 7 segmentnih displaya i podmenija dodatno zakomplicira koristenje uredjaja, ovaj gore sa LCD-om i open source napisani u C jeziku na githubu je i ima sve sto imaju i profi tvornicke masine...)
Reply
#47
Kakvi meniji, kakvi podmeniji ? Drugar, tebi treba najobicniji TAJMER !!!! Znaci bukvalno zadas vreme u sekundama i to je to, end story - ON / OFF !
Iskreno ja kada sam radio i jos par drugara pcb exposure nismo imali ni tajmer tog tipa nego na telefonu pokrenemo tajmer i odsedimo tih 20-30-60sekunde uz njega i rucno ukljucimo/iskljucimo. Uzmi povezi ti te ledare i jedan prekidac i za pocetak udri rucno par pcb sto se tice osvetljvanja pa posle vidi jel ti treba SciFi tajmeri/meniji/podmeniji . Da ne pricam sto kada imas kvalitetan film i fotolak kome treba recimo 20sekundi osvetljavanja, totalno je nebitno da li je 20 ili 40sekunde jer kada je dobar film ni duplo duze vreme osvetljavanja ne pokvari rezultat.
Mislim ovo je jace od mene i morao sam da napisem ovo iznad, nemoj se ljutiti nije iz zle namere, vec skroz suprotno. Gubis vreme na beznacajne stvari i komplikujes tako prostu napravu da je to cudo jedno Smile Do sad si mogao da skutijas i da krenes izradu pcb.
Linux is like a wigwam NO Windows NO Gates and an Apache inside
Reply
#48
Već 20tak godina koristim običnu štopericu sa klasičnim mehaniznom na oprugu koju sam još prije toga dobio na dar. Posao odrađuje više nego odlično i nisu mi nikada pali na pamet nikakvi tajmeri.

Inače ne znam koliko dugo treba da se osvjetli PCB ako su LEDice u pitanju ali ja imam uv neonke, ukupne snage oko 25W(udaljenost od PCBa nekih 7-10cm) i PCB je osvjetljen za 15tak sekundi tako da se doslovce ne stignem okrenuti već je sve gotovo.
Reply
#49
Jucer sam spojio uv led traku i izmjerio na pocetku trake pad napona na uvled i on iznosi 3.20, 3.22 i 3.21V sto je jako dobro.

Proracunom to je oko 16mA struje, pa ce trebat dobra al ploca.

Sa uv lampama sam imao razocaranje prije 8godina, kupio 4x8W philips 365nm sa starterima, ugradio u kuciste skenera i kod osvjetlavanja pcba sam imao nejednako osvjetljavanje po  cijeloj pcb...bio kod kolege koji ima silvana lampe u drvenoj kutiji njemu savrseni rezultati...zakljucak je bio da lampe nisu odgovarajuce valne duljine i da ne zrace jednoliko po cijelom pcbu...

Ok..znam da treba samo timer za on/off po zadanom vremenu...a zanima me sto je sa vakumskom pumpom?
Citam i gledam slike sa tom pumpom se fino ispumpa zrak iz pcb vrecice i predlozak se zaljepi za pcb....jer veci pcb nisu ravne u sredini...kakva su iskustva po pitanju vakumske pumpe za pcb iz prakse?

Ja cu raditi pcb 160 do 180 duzine i do 130mm sirine...zato sam i krenuo u diy tog osvjetljivaca jer kinezi su tu za prototipove skupi...za vece serije koje mi ne trebaju su najjeftiniji.

Pogledajte slike na sredini web stranice gdje je pcb unutar vrecice sa cijevkom koja isisava zrak...rezultat je savrseno pritisnut film predloska na pcb...

http://kavionic.com/blog/making_pcb/
Reply
#50
Mani se te vakuumske pumpe.Stvarno radiš problema gdje ga nema i kao što Danijel kaže već si mogao odavno da kreneš u izradu PCBa.

Fino kupi staklo od nekih 5-6mm. BITNO je da nije lamelirano ili kako se to već zove, tj. da nema nekakav gumeni/plastični sloj između jer će ti to ubiti UV zrake. Staviš predložak, na to staklo i vozi.Ako već hoćeš ići na neki haj end(čemu uopće?) zgodno bi bilo napraviti nekakav okvir(ja mislim da su tako nešto imali fotografi za izradu fotografija, a vidim da je nešto slično i za sitotisak) https://geadata.hr/proizvod/startup-sito...pocetnike/ Znači na podlogu staviš vitroplast, na to film i onda "stisneš" odozgora sa staklom koje je u okviru i ima neku kopču da možeš zakačiti na podlogu i tako dobiti dodatni pritisak filma na vitroplast koji ne bi mogao dobiti da staklo slobodno leži. Oko te opcije ima igranja jer ako se staklo prejako stisne moglo bi puknuti tako da treba nešto preciznosti da se napravi jedan takav okvir i to je razlog zašto ga nisam napravio. Dobijam dobre rezultate i bez njega i zašto komplicirati.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)