Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Dobro da sam pitao a ne odmah uzeo phillipsove bijele UV neonke u TMEu koje se koriste u nekoliko osvjetljivača koje TME prodaje.     Malo se zezam normalno da ne bi kupovao bez veze nove neonke bez da detaljno vidim u čemu je problem.
 
Onda ćemo morati izmjeriti i u širinu kolika je to granica te označiti na pleksiglasu te crte da ne bi slučajno ubuduće radio dupli posao kao sada. Tako da ako uzmemo u obzir to ograničenje koje neonke imaju, i za koje uopće nisam znao jer rekoh ovo je prvi puta u životu da se igram sa njima,stvarno sam zadovoljan sa osvjetljivačem a bome i laminatorom jer sam sada dosta ubrzao proces izrade PCBa. Doduše u teoriji jer je bilo dosta grešaka ovih dana dok se nisam privikao na novu opremu ali ići će to.   
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.517 
	Threads: 19 
	Joined: Apr 2013
	
 Reputation: 
 211
	 
 
	
	
		Jutros sam testirao sa uv ledicama. 
Trenutno sam koristio 100-tinjak ledica samo za probu a naručiću još pa da napravim to sve u kutiju, a vrijeme po meni je između 2-3min, treba još par puta npraviti test pa odrediti tačno vrijeme, samo mi u razvijaču pločica stoji 3,5-4min i to opet ne skine foliju kako treba, to znači da je razvijač nejačak/razblažen previše?
 
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Ne mora značiti da je slab razvijač, nego da mu treba malo pomoći tako što ćeš uzeti spužvicu za pranje suđa i lagano trljati po pločici dok se ne skine sva folija. Naprimjer dok za varijantu sa lakom dovoljno je uroniti pločicu u razvijač i to je to. 
 
Vidim da su ti rubovi vodova dosta loši kao i kod prethodnih slika koje si okačio na forum,zapravo ako radiš samo sebi nije da neće proći ali može to i bolje. Koliko ti je pločica udaljena od LEDica,kakvo staklo/pleksiglas koristiš i da li okreneš film tako da je toner bliže pločici?
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.517 
	Threads: 19 
	Joined: Apr 2013
	
 Reputation: 
 211
	 
 
	
	
		Kad potopim u razvijač sačekam nekih 20-tak sekundi i čistim pločicu mekanom četkicom, ali probaću i spužvom. 
 
Možda se ovde malo izgubio kvalitet slike pa ivice vodova izgledaju loše a može biti i da nisam dobro stisnuo staklo uz pločicu, a i predložak na pausu mi je nekako loš a još sam stavio tri primjerka da bude bolje, u svakom slučaju ipak je ovo nešto novo za mene. 
Ledice su bile oko 10cm udaljene, okrećem da toner bude na strani pločice.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Kako si stavio tri primjerka? Jel misliš da si tri lista paosa stavio jedan preko drugog da se dobije bolje zatamnjenje,ako si to napravio onda je to možda razlog zašto su rubovi vodova tako loši.Ja sam već  odavno odustao od toga jer nisam ništa bolji rezultat dobijao sa dva sloja paosa ili sa jednim. 
 Kao što sam i prije rekao sve je to manje više igranje dok se ne dobije konačni rezultat jer nemamo svi istu aparaturu za izradu PCBa pa da možemo točno utvrditi di je problem,možemo jedino dati smjernice.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.517 
	Threads: 19 
	Joined: Apr 2013
	
 Reputation: 
 211
	 
 
	
	
		Da tri sloja jedan preko drugog, a imam Hp-ov laserski štampač (stari) ali mi na većim površinima providi toner zato sam stavljao više slojeva.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 168 
	Threads: 5 
	Joined: Mar 2013
	
 Reputation: 
 87
	 
 
	
	
		 (05-21-2016, 08:00 PM)Makso Wrote:  Da tri sloja jedan preko drugog, a imam Hp-ov laserski štampač (stari) ali mi na većim površinima providi toner zato sam stavljao više slojeva. 
Ama baš nema potrebe da trpaš tri sloja pausa. Gotovo da nema šanse 
da ih idealno posložiš.
 
Štampač bi trebao da ima bar 1200dpi. HP su idealni. Jesili probao da napariš u 
nitrorazrađivaču "film"? Bude crn kao ugarak i ne prolazi super jaka svetlost od 
živine sijalice (koju još uvijek koristim) u odnosi na ledice.
 
I konačno može da je loš toner, pogotovo ako nije HP-ov. Reciklirani često omaše.
	  
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.968 
	Threads: 30 
	Joined: Jan 2015
	
 Reputation: 
 669
	 
 
	
		
		
		05-22-2016, 08:53 PM 
(This post was last modified: 05-22-2016, 08:59 PM by Želja.)
		
	 
	
		 (05-22-2016, 07:52 PM)ZerO Wrote:  Jesili probao da napariš unitrorazrađivaču "film"? Bude crn kao ugarak i ne prolazi super jaka svetlost od 
živine sijalice (koju još uvijek koristim) u odnosi na ledice. 
 
I konačno može da je loš toner, pogotovo ako nije HP-ov. Reciklirani često omaše. 
Ne pomaže naparivanje kod svakog laserskog štampača, odnosno njegovog tonera.
 
Ima dosta novih laserskih štampača (čak i HP) gde naparivanje ništa ne pomaže. 
Otisak je takav kakav je i ne vredi nikakav tretman nitrorazredjivačem.
 
Kada to isto uradim sa prastarim HP 6L, naparivanje daje odlične rezultate. 
Zato i čuvam još uvek taj 6L. 
Mada ima dosta laserskih štampača koji su izašli posle njega, a koji imaju efekta prilikom naparivanja.
 
Pozz
	  
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 168 
	Threads: 5 
	Joined: Mar 2013
	
 Reputation: 
 87
	 
 
	
	
		6L  jeste prastari i dobro ga znam.  1018 i 1020 se mnogo koriste i danas i odlično 
  rade. Koristim oba i sve je OK..  
 
  Onda je problem kako do dobrih filmova danas sa ovim štampačima 
  
  Možda bi trebalo pokrenuti temu pa da se na jednom mjestu 
  saberu iskustva i dobijemo infirmacije koji su to štampači koji 
  će dati dobre rezultate za izradu filmova. Tako ćemo bar taj dio 
  definistati i otkloniti dio problema na koje, početnici u foto postupku 
  nailaze.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.968 
	Threads: 30 
	Joined: Jan 2015
	
 Reputation: 
 669
	 
 
	
	
		Predlog je dobar. 
 
Najbolje rezultate daju filmovi. 
 
Jednom prilikom sam dobio 10 kom. neke providne folije A4 namenjene za  
pripremu štampe na laserskim štampačima. (nemam podatke o proizvodjaču, ni tipu te folije). 
 
Kvalitet štampe je bi za nepoverovati, skoro nikakve razlike nije bilo u odnosu na filmove koje prave  
štamparije ali ne sa štampačima, već sa osvetljivačima. Sa takvim folijama kvalitet pločica je bio neuporedivo 
bolji nego sa pausom koji je nužno zlo. 
 
Na žalost, takvih folija više ne mogu nabaviti ... 
 
Pozz
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 168 
	Threads: 5 
	Joined: Mar 2013
	
 Reputation: 
 87
	 
 
	
	
		Umjesto pausa koristio sam folije za grafoskop (imam ih i danas) i izgledaju 
 fenomenalno, ali i njih sam pario kao i paus. Radio sam iste pločice sa njima i pausom 
 i rezulata je uvijek odličan i nema razlike u izgledu pločica filmovi  na folijama izgledaju ljepše i ništa više
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Ja sam dobio 3M folije za laserski printer PP2500 oznake. Isprintao sam nekoliko filnova i valjda bi napokon sljedeći tjedan trebao da napravim nekoliko pločica pa ću javiti rezultat.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.968 
	Threads: 30 
	Joined: Jan 2015
	
 Reputation: 
 669
	 
 
	
	
		Znam za te grafoskop folije. 
Ja sam koristio ovu :  http://www.papirnisvet.com/Folija-za-gra...4-prod.htm
Kvalitet štampe na toj foliji varira od tipa štampača, s time što je kvalitet na strani starijih štampača. 
(ta folija nije ni namenjena  za štampače,  mada ima i onih koje jesu) 
Nisam se nešto posebno zanimao sa tim, mada bi bilo lepo znati koja folija se slaže sa koji štampačem 
a naravno u cilju pripreme štampe za fotopostupak.
 
Pozz
	  
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.968 
	Threads: 30 
	Joined: Jan 2015
	
 Reputation: 
 669
	 
 
	
		
		
		05-22-2016, 09:45 PM 
(This post was last modified: 05-22-2016, 09:57 PM by Želja.)
		
	 
	
		 (05-22-2016, 09:21 PM)ZerO Wrote:  filmovi  na folijama izgledaju ljepše i ništa više 
Jesi li kada posmatrao tanke vodove odštampane na pausu i na filmu sa 
mikroskopom ili lupom od bar 60X povećanja ?
 
E tu se primeti razlika izmedju filma i pausa. 
Drugim rečima, ako na pločici imaš vodove koji su deblji od 0.8 do 1mm onda je sve jedno 
na čemu ćeš štampati.
 
Ali ako praviš vodove od 10 mila (0,25mm) e to već nije priča za paus. 
Na specijalnim folijama to mnogo bolje izlazi.
 
Još jedna prednost tih transparentnih foljija u odnosu na paus je upravo u stepenu 
transparentnosti. Te folije zahtevaju slabije izvore svetlosti u odnosu na paus i kraća 
vremena osvetljavanja. Kraće vreme osvetljavanja omogućuje upotrebu folija sa  
manjim stepenom zacrnjenja što često može biti od koristi.
 
Zato ja glas dajem folijama, dok paus smatram nužnim zlom. 
Paus može, ali kao što rekoh ako nema jako tankih i uz to i dugačkih vodova po pločici.
 
Ja često pravim pločice gde imam dosta paralelnih i dugačkih vodova debljine 18 mila / klirens 7 mila 
ili vodovi od 18 mila izmedju pedova od 62 mila na 100mil rasteru   -  i tu paus teško prolazi.
 
Doduše, malo sam nepravedan prema pausu, a napravio sam bog zna koliko pločica sa njim ...
 
Pozz
	  
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 168 
	Threads: 5 
	Joined: Mar 2013
	
 Reputation: 
 87
	 
 
	
	
		Nijesam se bavio tim dijelom jer sam ja ipak hobi-amater.  
  To je ipak malo viši nivo. Samo jednom do sada sam radio 
  pločicu kod koje sam vod provlačio između pinova IC-a. 
  Mada nijesam ja dizajnirao pločicu već je bila takva i morao sam je  
  takvu izraditi ili odustati.   
  Ti tanki vodovi se uostalom obilato koriste jedino tamo gdje ima  
  dosta IC-a. Pogledaj pločice na ovom forumu i vod od 1mm je 
  rijetkost. E ja tu pripadam. 
 
  Pozdrav
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 1.968 
	Threads: 30 
	Joined: Jan 2015
	
 Reputation: 
 669
	 
 
	
		
		
		05-22-2016, 10:12 PM 
(This post was last modified: 05-22-2016, 10:21 PM by Želja.)
		
	 
	
		Nije to neki viši nivo, već jednostavno potreba koja se sama po sebi nameće 
kada se pravi pločica koja ima nekoliko standardnih IC sa 2.54mm rasterom, 
pogotovo ako se radi jednoslojna ploča sa što manje džampera. 
(mada se nekad upotrebom džampera postižu optimalnije rešene ploče po pitanju tokova struje) 
 
Zato i jesam dao napomenu kada se rade manje zahtevne pločice (ovim ne mislim na gabarite ploče) 
paus u potpunosti završi posao. 
 
P.S. 
 
Paus zna biti nezgodan i kod velikih površina koje trebaju ostati po bakrom, naprimer površine za masu. 
Zacrnjenje na tim velikim površinama zna biti kritično. Svuda na ploči gde su manje crne površine bude 
odlično zacrnjeno a na velikim površinama bude nešto slabije zacrnjeno. 
Naparivanje ne može u potpunosti rešiti ovaj problem. 
 
To se itekako može primetiti posle nagrizanja pločice. 
A ako upotrebimo neku od specijalnih folija, onda sa istim štampačom i stepenom zacrnjenja automatski 
imamo kraće vreme osvetljivanja, tako da je manja šansa da "probije" na tim velikim masama ! 
 
Pozz
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 168 
	Threads: 5 
	Joined: Mar 2013
	
 Reputation: 
 87
	 
 
	
	
		Tačno tako 
 
 Te veće površine redovno popravljam flomasterom. Umiju štampači 
 da prištede tonera iako im to niko ne traži. 
 
 Uvijek treba prekontrolisati štampu i redovno se nađe prostora za kako  
 se to nekada zvalo u izradi crno bijelih fotografija "retuširanje". Flomaster 
 (alkoholni) je obavezno pomoćno sredstvo.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Ovako... pala mi je na pamet jedna suluda ideja, koja nije baš možda praktična za izradu par pločica ali za neke serije možda i je a koliko je izvediva nemam pojma. 
 
Manje više svi smo upoznati sa grafičkim filmom kao savršenim predloškom za izradu PCBa, što bi bilo kada bi maknuli film kao predložak i direktno osvjetljavali PCB sa foto slojem kao grafički film,točnije kako se to radi kod CTP flatbed tehnologije.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Ima jedna caka kada se koristi foto-folija. Nakon osvjetljavanja ostaviti preko noći pločicu prije razvijanja jer se onda puno lakše skine onaj zaštitni sloj na njoj.Često sam imao problema da sa tom zaštitnom folijom počnem skidati i foto sloj pa počupam i vodove ali jučer sam probao prvi puta to i taj prozirni zaštitni sloj se veoma lako skinuo.
	 
	
	
	
	
 
 
	
	
	
		
	Posts: 2.872 
	Threads: 55 
	Joined: Sep 2014
	
 Reputation: 
 1.136
	 
 
	
	
		Evo malo "kompliciranije" pločice od onih koje inače radim. Mislim si napraviti Borin Low THD ton generator pa sam si napravio pcb. Vodovi su podebljani(već sam možda to i spominjao negdje) u odnosu na original nacrt. Relativno sam zadovoljan pločicom, iako dobro se pozna di mi fušari, a to je onaj dio kod + voda, točno se vidi da su vodovi mutniji.  
Od 4A formata koji sam mislio da će proći kod novog osvjetljivača, dobiti ću moooožda nategnuto 20x20cm površinu,trebao bi probati malo približiti lampe pločici,možda to pomogne da dobijem veću radnu površinu.
 
	 
	
	
	
	
 
 
	 
 |