Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LED rasvjeta DIY
#1
Na brzinu sam složio jedan PCB za Macolinu LED rasvjetu. Treba još samo da skužim kako napraviti otočić oko lijeve rupe da šaraf za montažu ne dodiruje PCB i ja mislim da je to manje više to. Oni otpornici od 10+8.2R za određivanje struje po meni ne bi trebali da budu veći od 0,6W  jer ukupna disipacija na njima je 0,182W pri 100mA struje. CCS je THT da ne gnjavim bez veze sa SMDom jer se dijelovi ionako mogu polemiti na strani vodova bez da se buše rupe kroz PCB.




.pdf   LED_panelce.pdf (Size: 10,49 KB / Downloads: 25)



Macola napisao:
Quote:Evo ti šeme jednog LED panelčeta, snage reda 5W. Izgubio sam fajl za pcb, ali nije problem da nacrtaš novu.
Pcb je 140 x 25mm, sadrži 15 komada LED dimenzionisanih za 150-200mA i za njihovo hlađenje koristi poligone duž pcb.

Panelče sam tako konstruisao da je strujni ponor za oko 100mA, gde se istovremeno meri i pad napona na pojedinačnom panelčetu i u zavisnosti od tog pada napona se koriguje struja u izvesnim granicama.
Tom metodom sam obezbedio da se serijski može povezati veliki broj ovih panelčića i da se automatski simetrišu po padu napona (pošto je nemoguće napraviti savršeno ujednačene strujne izvore, a onaj koji bi samo za dlaku imao manju struju, preuzeo bi sav napon i naravno otišao u večna lovišta u trenutku).

Već oko 7 godina koristim svetiljku od deset ovih panelčića (oko 50W) i to se napaja sa 560VDC, odnosno sa 6 pulsno ispravljenog trofaznog napona 3 x 400Vac (standardno, sa 6 komada 1N4007).
Potrebe za bilo kakvim filterskim kondenzatorom nema jer je talasnost takvog ispravljača oko 9.7%.
Takođe nema nikakvog flikera jer tu talasnost lako pokrivaju strujni izvori panelčića.
1N4007 danas pravi svako i ne moraju biti baš onakve kako piše u DS, te ti preporučujem radi većeg probojnog napona da  koristiš po dve serijski umesto svake diode u šestopulsnom grecu (12 komada i nije neka investicija).
Strujni ponor sa LM317 se takođe hladi svojim poligonom iste veličine kao i za jednu LED (podeli pcb na 16 jednakih poligona). Inače, kod mene su SMD (SO-8) LM317.

Ako nemaš 3 x 400Vac u radionici, onda možeš povezati serijski 6 panela i napajati ih sa 324VDC, ispravljenih od 230Vac, samo što će ti biti neophodan jedan elko reda 47-100uF/400V (radi flikera). Svakako onda je i snaga celog sklopa oko 36W.

Naravno, ovaj prvi, trofazni, je prava stvar i ne pravi baš nikakvu elektronsku buku, a nije loš ni sa KKD (strujni ponori gube oko 8W ukupno, sa snagom svetiljke oko 50W).

Pozdrav




Evo nađoh neki stari papir, sa raznim kombinacijama tih panelčića, gde je kao reaktivni otpor ispred ispravljača upotrebljena standardna prigušnica za fluo cevi od 36W ( oko 1,15H).

Cilj mi je bio da istražim mogućnost dobijanja što boljeg power faktora (cos fi) i da imam razne kombinacije snage sa istim napajanjem (230Vac).
Reply
#2
Iako sam svestan da se dovodim u verovatno neprijatan polozaj
mislim da taj modul i nije bas najbolje resenje. Brzom analizom
vidi se da je u slucaju da je pad napona na LM 5V struja oko
60mA. Ako pad napona ode na 20V struja opada na oko 40 mA.

Pravo da vam kazem ja bi konstantni izvor struje odradio sa nekom
starom mrcinom tipa BU208A pretvorenom u darligton, ili jos bolje
sa fetom tipa recimo IRFBC20
Reply
#3
Da ne budem lijen složio sam simulaciju u TinaTI budući da nisam upoznat sa računicom CCSa po Macolinoj šemi jer je u originalu LM317 CCS samo sa jednim otpornikom. Povećanjem napona napajanja raste i struja CCSa. Koristio sam LEDice od 1,8V i napon napajanja od 18 i 38V. Sve ostalo je isto kao po Macolinoj šemi. Na 18V CCS je 80mA, pad napona preko LM317 7,89V. Na 38V struja je 109mA, pad napona preko LM317 27,21V.



.tsc   LED Macola.TSC (Size: 6,99 KB / Downloads: 9)
Reply
#4
Khadgar2007
Da potpuno si u pravu. Bavio sam se semom bez olovke i papira i pogresio.
Evo plajvaz analize:

[Image: attachment.php?aid=35964]

U napamet analizi sam pogresio , racunao sam da je Iled = Ur-Ud/Rs


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#5
Moja preporuka je sledeca:

[Image: attachment.php?aid=35965]

Treba dodati zenerku od oko 10V izmedju geita i baze, a otpornik
moze da bude koju stotinu koma. Sve napatati sa ispravljenih 220V
uz konedzator od neku desetinu uF. Dobra osobina sklopa da ako
se temperaturno spregne tranzistor sa diodama je da struja opada
pri porastu temperature.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#6
Kako god želiš Khadgar2007.
Brankov predlog je sasvim ok i podrazumeva jedan centralni strujni ponor ili izvor sa masivnim hlađenjem za veće snage.

Moje rešenje je izvorno bilo namenjeno za osvetljavanje industrijskih hala, sa centralnog ispravljača na 560Vdc i sa power faktorom koji teži jedinici.

To nije neozbiljno napravljeno niti izračunato (ni električno ni termodinamički) i nekoliko prototipova rade već 7 godina (jedan je kod mene osvetljenje za radni sto, kad mi zatreba svetiljka koja pravi dan u svim situacijama).

Na moju žalost, već u toku razvoja su se pojavile kineske zamene za fluo cevi, koje su bile toliko jevtine da je moj projekat postao ekonomski neopravdan.

Te kineske zamene crkavaju svakodnevno, dok je moj sistem maksimalno robustan, ali narod očigledno juri proizvod za sitan novac, bez obzira što će za par godina prevazići investiciju za pravu stvar, samo zbog stalnih zamena pregorelih svetiljki.

Poenta kod mojih panelčića je u fleksibilnosti: pojedinačno panelče radi od 48-60Vdc, mogu se seriski vezivati jer se automatski simetrišu po naponu, mogu se paralelno vezivati jer imaju strujni ponor, modulići su 140x25mm, napravljeni tako da se mogu napakovati u standardno kućište industrijske fluo svetiljke ili neke druge oblike, toplota je distribuirana duž celog sistema i hlađenje je izvrsno i predviđeno za zatvorena IP65 kućišta (antieksplozivna instalacija).
Ujedno na svakom panelčetu je izvučen povratni vod, te se priključak može izvesti sa jedne strane niza panelčića.
Predviđeni su za nabadanje na plastične trnove za pcb (toliko o temperaturi).

Evo fotke jedne pcb gde se mogu videti poligoni za hlađenje (izvinite zbog nepodešenog vajt balansa jer sam žurio).


Reply
#7
evo i druge fotke:

Reply
#8
Upravo zato mi se sviđa ideja tvojih panela. Fleksibilni su, možeš ih okačiti u seriju koliko god hoćeš samo ti je potreban dovoljan napon i dovoljan im je PCB za hlađenje.Ionako ih mislim spajati preko trafoa jer nema šanse da ih okačim direktno na 230VAC. Testni PCB će biti jednostrani ali dodajem još gornji sloj za radne primjerke čije PCBe ću ako ti ne smeta raditi kod kineza da imam profi vie a ne da se moram zezati sa štrikanjem žice kroz rupice da spojim oba sloja PCBa.

edit: Jedino ću ostaviti THT elemente na PCBu čisto da bude malo više diy friendly i u tom slučaju se ne trebam brinuti o grijanju otpornika sa kojima se kontrolira struja CCSa.
Reply
#9
Puno via radi transfera toplote na drugu stranu pločice nikada nije na odmet. Ipak svaka LEDara disipira ponešto Smile
Make no mistake between my personality and my attitude.
My personality is who I am.
My attitude depends on who you are.

塞爾維亞文
Reply
#10
Prošlo je previše vremena ali napokon sam složio testni primjerak.



Napon napajanja je 57V, struja 60mA. LEDice su neke kineske "warm light" i ako je vjerovati onome što piše to je oko 3000K. Za sada na jednostranom PCBu temperature su sljedeće. Na samoj LED je oko 67°C a na suprotnoj stani PCBa točno iznad LEDice je oko 50°C. Vjerujem da bi se ovo poboljšalo sa dvostranim PCBom sa hrpom rupica radi između oba sloja.
Iznad radnog stola imam neku LED žarulju na kojoj piše 10W i 6000K, kada dodam ovaj panel koji daje oko 2,5W svjetlo mi je baš taman što se tiče jakosti i topline. Tako da vjerujem kombinacijom warm i cold LEDica bi mogao dobiti željeni rezultat, ili naravno nabavkom LEDica određene topline.

Uglavnom ide još dorada PCBa, onda ću okačiti gotov projekt.
Reply
#11
O da, definitivno je bilo izmjena PCBa. Vidio sam na JLCPCB da imaju aluminijske pločice i cijena je skoro ista kao i FR4. Jedina mana je što im je najmanja rupa koju mogu izbušiti 1mm, tako da je bila prepravka svih via, rupa, i padova za otpornike...

Reply
#12
Stigli PCBi. Sada vidim da sam zeznuo solder-stop masku kod LM317, taj dio je trebao biti bez nje da se stabilizator zalemi na PCB,ali ja mislim da bi trebalo biti sve ok. PCB je isproban sa stabilizatorom u zraku tako da kada namažem termo pastom, prišarafim ga za PCB i onda kompletan niz od 5x LED traka stavim na aluminijski L profil biti će to dobro.



Ima malo silkscreena na obje strane,a treba biti samo na strani  vodova jer se tamo leme svi elementi, ali to nije toliko bitno. Ispraviti ću te greške pa ću onda u prvi post staviti gereber i eagle fajlove za izradu ovoga ako je kome to zanimljivo.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)