10-14-2021, 11:00 AM
Nisam čuo za postupak sa vazdušnim ubrizgavačima, ali postoji jedan dobar proces koji može da reši problem sa stratifikacijom, odnosno raslojavanjem kiseline u akumulatoru. Prenosim tekst sa Interneta:
"Akumulatori sa kiselinom dobro podnose prepunjavanje (preko 15 V), ponekad je potrebno uraditi ekvalizaciju prilikom redovnog punjenja akumulatora, jer dolazi do stratifikacije elektrolita, odnosno taloženje kiseline na dno akumulatora jer je sumporna kiselina teža od vode i onda dolazi do prerane korozije pozitivne elektrode, što smanjuje vijek trajanja i kapacitet akumulatora. Ovaj način punjenja se zove ekvalizacija koja dovodi do ravnomjernog punjenja svih 6 ćelija. Ekvalizacija traje više sati sa punjenjem strujom 2-3% od kapaciteta akumulatora što znači da akumulator od 75 Ah se puni strujom oko 2,2A sa naponom oko 15V-16V. Ekvalizacija se radi na kraju punjenja, kada je akumulator napunjen do kraja redovnim putem. Ovakvim redovnim i ispravnim održavanjem akumulatora se obezbjeđuje siguran i pouzdan rad i u najtežim uslovima i posle više godina korištenja akumulatora.
Ovakav način punjenja ne mogu dobro da urade obični punjači, jer nemaju regulaciju punjenja struje i napona . To je posebno opasno kod AGM (Absorption Glass Mat) akumulatora jer napon može da poraste preko 15 V što je štetno za ovu vrstu akumulatora."
Iz ovog se vidi zašto se za UPSove po pravilu koriste VRLA (gel i AGM) akumulatori, a ne klasični. Za sličnu upotrebu (nije UPS već backup pumpe solarnog grejanja) koristim klasični olovni akumulator, koji je namenjen za takvu stacionarnu upotrebu, dakle nije akumulator za startovanje automobila. Namerno sam insistirao da bude sa čepovima da bih mogao da proveravam gustoću elektrolita, te da po potrebi dodajem destilovanu vodu (kiselina se NIKADA ne dodaje), kao i da tokom ekvalizacije pratim temperaturu elektrolita. Prilikom ekvalizacije (relativno kraće punjenje - nekoliko sati - sa višim naponom) ne poništava se samo efekat raslojavanja elektrolita, već dolazi i do njegovog mešanja, tj. izjednačavanja gustine elektrolita po visini, tj dovođenja elektrolita u manje-više isto stanje. Takođe se kod starterskih akumulatora uklanja i izvesna količina olovnog sulfata, koja se kod ovog tipa baterija, neizbežno stvara.
Normalna gustina elektrolita je 1,28g/cm3 mereno na 25°C. Prilikom mnogih ciklusa punjenje-pražnjenje dolazi do razlike u gustinama - i po ćelijama i po visini svake ćelije. Recimo, u jednoj ćeliji gustina na dnu može biti 1,4, a na vrhu 1,2. Takođe, i među ćelijama (njih 6) na istoj mernoj visini može da bude razlika u gustini. I tu pomaže ekvalizacija, ako razlika nije prevelika, što ukazuje na kratak spoj jedne ćelije, a tu nema pomoći. U stvari ima, ali zahteva dosta angažovanja pravog majstora, što košta. Dakle, bolje novi. U preostalim uslovima radite redovno ekvalizaciju. Dakle, ako vaš akumulator nije VRLA, gde je elektrolit zarobljen između ploča, tokom nekoliko sati ga punite sa približno 15,5V i sa strujom koja je 20-30 puta manja od nazivnog kapaciteta akumulatora: za bateriju od 100Ah struja je između 3,3 i 5A. Pritom sa bezbedne udaljenosti pratite ponašanje elektrolita i merite mu gustinu. Proces staje kad tokom jednog sata ne dođe do promene gustine - to je znak da se gustina izjednačila. Tad po potrebi dodate destilovanu vodu da biste stigli do željenih 1,28g/cm3.
Proces ekvalizacije nije nešto što treba raditi jednom u godini ili u par godina. Ekvalizacija je jedna od faza punjenja akumulatora - poslednja faza, ali obavezna. Poželjno je akumulator puniti punjačem (a ne samo alternatorom) bar 4 puta godišnje. Ako se bavite taksi službom i češće. Stacionarnim baterijama je dovoljno i 1-2 put godišnje, jer su pravljeni da bolje podnose ovaj problem. Alternator ne može da radi ekvalizaciju; to možete samo sa kvalitetnijim smart-punjačem ili nekom od DIY varijanti (kontrolisan napon i jačina struje).
Gore navedeno uslovno važi i za mnoge moderne akumulatore koji nose oznaku "EFB" -Enhanced Flooded Batteries, jer su to u stvari klasični akumulatori sa tečnim elektrolitom, samo što su zatvoreni, nemaju čepove. To i jeste problem vršenja ekvalizacije kod njih, jer ne možemo da kontrolišemo proces putem merenja gustine elektrolita. Neki majstori rade i to, ali ja nisam na tom nivou, pa ne radim. Imam strah od eventualne eksplozije baterije, jer ne znam kakve su temperature i pritisci u tom zatvorenom sistemu. Mada pretpostavljam da sat-dva ekvalizacije kod EFB baterije ne bi trebalo da škodi. Još jednom, ja to radim samo kod klasičnih sa čepovima. Takođe, ja skidam akumulator sa klema i vadim ga iz auta svaki put kad radim punjenje, prvenstveno zbog ekvalizacije, tj visokog napona koji ide na ostale elektronske uređaje automobila. Jeste da svaki put moram da podešavam sat i radio stanice, ali mi ne smeta. Neki majstori mi kažu da ne skidaju kleme. Iako pretpostavljam da elektronika ima neke zaštite od ovih mojih 15-16V, ipak skidam.
Možda neko zna nešto više o tome? Da li postoji neka zaštita od previsokih napona na bateriji indukovanih alternatorom?
"Akumulatori sa kiselinom dobro podnose prepunjavanje (preko 15 V), ponekad je potrebno uraditi ekvalizaciju prilikom redovnog punjenja akumulatora, jer dolazi do stratifikacije elektrolita, odnosno taloženje kiseline na dno akumulatora jer je sumporna kiselina teža od vode i onda dolazi do prerane korozije pozitivne elektrode, što smanjuje vijek trajanja i kapacitet akumulatora. Ovaj način punjenja se zove ekvalizacija koja dovodi do ravnomjernog punjenja svih 6 ćelija. Ekvalizacija traje više sati sa punjenjem strujom 2-3% od kapaciteta akumulatora što znači da akumulator od 75 Ah se puni strujom oko 2,2A sa naponom oko 15V-16V. Ekvalizacija se radi na kraju punjenja, kada je akumulator napunjen do kraja redovnim putem. Ovakvim redovnim i ispravnim održavanjem akumulatora se obezbjeđuje siguran i pouzdan rad i u najtežim uslovima i posle više godina korištenja akumulatora.
Ovakav način punjenja ne mogu dobro da urade obični punjači, jer nemaju regulaciju punjenja struje i napona . To je posebno opasno kod AGM (Absorption Glass Mat) akumulatora jer napon može da poraste preko 15 V što je štetno za ovu vrstu akumulatora."
Iz ovog se vidi zašto se za UPSove po pravilu koriste VRLA (gel i AGM) akumulatori, a ne klasični. Za sličnu upotrebu (nije UPS već backup pumpe solarnog grejanja) koristim klasični olovni akumulator, koji je namenjen za takvu stacionarnu upotrebu, dakle nije akumulator za startovanje automobila. Namerno sam insistirao da bude sa čepovima da bih mogao da proveravam gustoću elektrolita, te da po potrebi dodajem destilovanu vodu (kiselina se NIKADA ne dodaje), kao i da tokom ekvalizacije pratim temperaturu elektrolita. Prilikom ekvalizacije (relativno kraće punjenje - nekoliko sati - sa višim naponom) ne poništava se samo efekat raslojavanja elektrolita, već dolazi i do njegovog mešanja, tj. izjednačavanja gustine elektrolita po visini, tj dovođenja elektrolita u manje-više isto stanje. Takođe se kod starterskih akumulatora uklanja i izvesna količina olovnog sulfata, koja se kod ovog tipa baterija, neizbežno stvara.
Normalna gustina elektrolita je 1,28g/cm3 mereno na 25°C. Prilikom mnogih ciklusa punjenje-pražnjenje dolazi do razlike u gustinama - i po ćelijama i po visini svake ćelije. Recimo, u jednoj ćeliji gustina na dnu može biti 1,4, a na vrhu 1,2. Takođe, i među ćelijama (njih 6) na istoj mernoj visini može da bude razlika u gustini. I tu pomaže ekvalizacija, ako razlika nije prevelika, što ukazuje na kratak spoj jedne ćelije, a tu nema pomoći. U stvari ima, ali zahteva dosta angažovanja pravog majstora, što košta. Dakle, bolje novi. U preostalim uslovima radite redovno ekvalizaciju. Dakle, ako vaš akumulator nije VRLA, gde je elektrolit zarobljen između ploča, tokom nekoliko sati ga punite sa približno 15,5V i sa strujom koja je 20-30 puta manja od nazivnog kapaciteta akumulatora: za bateriju od 100Ah struja je između 3,3 i 5A. Pritom sa bezbedne udaljenosti pratite ponašanje elektrolita i merite mu gustinu. Proces staje kad tokom jednog sata ne dođe do promene gustine - to je znak da se gustina izjednačila. Tad po potrebi dodate destilovanu vodu da biste stigli do željenih 1,28g/cm3.
Proces ekvalizacije nije nešto što treba raditi jednom u godini ili u par godina. Ekvalizacija je jedna od faza punjenja akumulatora - poslednja faza, ali obavezna. Poželjno je akumulator puniti punjačem (a ne samo alternatorom) bar 4 puta godišnje. Ako se bavite taksi službom i češće. Stacionarnim baterijama je dovoljno i 1-2 put godišnje, jer su pravljeni da bolje podnose ovaj problem. Alternator ne može da radi ekvalizaciju; to možete samo sa kvalitetnijim smart-punjačem ili nekom od DIY varijanti (kontrolisan napon i jačina struje).
Gore navedeno uslovno važi i za mnoge moderne akumulatore koji nose oznaku "EFB" -Enhanced Flooded Batteries, jer su to u stvari klasični akumulatori sa tečnim elektrolitom, samo što su zatvoreni, nemaju čepove. To i jeste problem vršenja ekvalizacije kod njih, jer ne možemo da kontrolišemo proces putem merenja gustine elektrolita. Neki majstori rade i to, ali ja nisam na tom nivou, pa ne radim. Imam strah od eventualne eksplozije baterije, jer ne znam kakve su temperature i pritisci u tom zatvorenom sistemu. Mada pretpostavljam da sat-dva ekvalizacije kod EFB baterije ne bi trebalo da škodi. Još jednom, ja to radim samo kod klasičnih sa čepovima. Takođe, ja skidam akumulator sa klema i vadim ga iz auta svaki put kad radim punjenje, prvenstveno zbog ekvalizacije, tj visokog napona koji ide na ostale elektronske uređaje automobila. Jeste da svaki put moram da podešavam sat i radio stanice, ali mi ne smeta. Neki majstori mi kažu da ne skidaju kleme. Iako pretpostavljam da elektronika ima neke zaštite od ovih mojih 15-16V, ipak skidam.
Možda neko zna nešto više o tome? Da li postoji neka zaštita od previsokih napona na bateriji indukovanih alternatorom?