Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diskretni taster prekidač
U prilogu postavljam SoftStart+Tipkalo+12VDC/100mA izlaz za napajanje zastite za zvucnike.

Sklop tipkalo+softstart isprobani je na breadboardu bez releja ali dodatkom releja kao na shemi nece biti problema jer MOSFETI su dosta jaki da tjeraju napon da aktiviraju 12VDC releje pa je time iz sheme izostavljeni driver BD139, i dodan je tranzistorski inverter koji iskljucuje CRVENU led diodu kada se ZELENA led dioda uključi.

Po priključivanju napajanja OBA dvije LED diode su ugašene...pritiskom na taster uključuje se CRVENA led dioda koja signalizira da je taster prekidač okinuo i nakon kraceg vremena iskljucuje se CRVENA led dioda i uključuje ZELENA led dioda koja signalizira da je softstart inicijaliziran i da na OUT priključku imamo spreman 12VDC maximalne izlazne struje 100mA koje se vodi na napajanje zaštite za zvučnike.

Maximalna izlazna struja ovisi o jačini upotrebljenog transformatora i u ovome slučaju 12V/3VA daje max 250mA, potrošnja sklopa je 20mA, dva komada releja 12VDC/220R otpora vuku zajedno 110mA čime dobijamo ukupnu potrošnju 130mA + led dioda vuče 10mA dakle dobijamo 140mA potošnju cijelog sklopa.... + 100mA za napajanje sklopa za zaštitu zvučnika što daje maximalnu struju od 240mA pa je preporučljivo korisiti trafo od 275-300mA dabude malo rezerve kod trafoa da ne zuji.

Ideja je bila da se napravi soft start sa tipkalom i da se koristi jedna led dioda točnije Bi-color led dioda sa zajedničkom anodom, te po inicijalizaciji softstarta da imamo potreban 12VDC napon za zaštitu zvučnika.

evo i video uratka:

http://sendvid.com/o7wng05t

i sheme:

Reply
Po crtanju liči na Elektor... Smile
Reply
Nije elektor..to sam ja iz elektora uzeo simbole i u photoshopu ih upotrijebio..shema je kombinacija postojecih shema u ovoj temi...dakle taster prekidac i mosfet delay + pnp inverter...dakle moglo bi se reci da je design moj..a upotrijebljeni su samo elektor simboli Smile

Razmisljao sam jos sto da unaprijedim i razmisljam da dodam jos temperaturnu zastitu sa PTC-om...ali mislim da je ovako shema vec dosta zakomplicirana pa ce tako da ostane...
Reply
(02-19-2018, 10:03 PM)ronovar Wrote: Nije elektor..to sam ja iz elektora uzeo simbole i u photoshopu ih upotrijebio..shema je kombinacija postojecih shema u ovoj temi...dakle taster prekidac i mosfet delay + pnp inverter...dakle moglo bi se reci da je design moj..a upotrijebljeni su samo elektor simboli Smile

Razmisljao sam jos sto da unaprijedim i razmisljam da dodam jos temperaturnu zastitu sa PTC-om...ali mislim da je ovako shema vec dosta zakomplicirana pa ce tako da ostane...

Temperaturnu zaštitu možeš napraviti Temp prekidačem,
recimo sličan ovom KSD-01F 75°C NC u TO220 kučištu za odabranu temp i NormalyClosed NC kontaktima.
Histerezu ima cca 15°C+ (15°C ili višu razliku u temp za reset kontakta).
I komotno ga staviš serijski sa relejem, pa kad imaš u aparaturi tu temp automatski prekida napajanje
(ako imaš u aparaturi radni ventilator, ventilator svakako ta komanda ne ugaša!!!)

[Image: attachment.php?aid=25983]

https://www.ebay.com/itm/KSD-01F-Normal-...1037338276


.pdf   KSD-01F.pdf (Size: 502,85 KB / Downloads: 9)
LP
Dragan
Reply
Odlična ideja dragane...mozda ubacim kasnije u shemu...ali zasad nema potrebe...mislim da ce ta mogucnost temperature ici na zastitu zvucnika koja ce raditi na +12V i napajati se sa ovog softstarta...ali svakako odlicna ideja...bit ce to kad kasnije budem radio na zastiti zvucnika na 12V.

Sad tek vidjeh da kinezi to stancaju vec naveliko:

https://www.ebay.com/itm/Class-A-Amplifi...2754896040

No nesvidjaju mi se ogromni elektroliti za delay, pa NE555 koji je osjetljiv na duzinu kabla za prekidanje (pa nekad bude false trigerin tj pogresno ukljucenje/iskljucenje), 30A releji su po meni overkill (16A je bolja varijanta)... koristi NTC koji znaju explodirat (bolje su 4 ili 5 paralelno vezana otpronika, pa kad otpornik se pregrije on izgori a ne pukne ko NTC), te jos nema izlaz 12V za napajanje drugih sklopova kasnije u kutiji pojacala...
Reply
Ovo sam več par puta naručivao za prijatelje, SoftStart radi OK.
Veliki elko je od napajanja,
Dovoljan je Twisted pair kablič do tastera/tipkala za nekih 30-50CM,
ako imaš veču duljinu i okolinu sa jakim smetnjama, taj kablič gusto prepleten na kraju do PCBja
omotaš oko malog toroidiča 3-5 namotaja i tako smanjiš drastično moguča false okidadna.

DA, dosta bolje je sa otpornicima ako su u paraleli nego to raditi sa NTCjima,
NTCjima svakako bolje "paše" u serijskoj vezi...

Ima se i taj KSD-01F (xx°C) NC prekidač
ili čak možda staviti dva komada serijski ako se ima dva hladnjaka za levi/desni kanal pojačala
LP
Dragan
Reply
Ako nekomu zatreba shemica za Tipkalo ON/OFF Momentary PushButton RGB LED Common Cathode, NO Inner resistor
recimo tipa:

Tipkalo

Shematik:


-kod prisustva 12VDC AUX PSU sklop ostaje u OFF stanju
-kratkim pritiskom na tipkalo (50msec-1sec) imamo stanje ON
-sledečim kratkim pritiskom tipkala sklop ostaje u ON stanju (slučajno smo stisnuli tipkalo...deca se zaigrala...)
-kad je sklop u ON poziciji isključujemo ga dugim pritiskom tipkala (recimo više od <3sec),
(podesivo vreme sa RC tajmingom vidi obrazac za izračun u shematiku)
-sledeči ON je opet kratak pritisak na tipkalo

Ako je sklop u OFF i mi uključimo dugim pritiskom tipkala, sklop se prvo uključi na ON,
a pošto tipkalo još uvijek držimo uključenog,
počinje tajming RC, C se polako puni preko schottky diode, napon na Gate Signalnog mosfeta opada exponencialno,
kad padne ispod njegovog U_treshold-a, sklop ide u OFF i tako ostaje iako mi još uvijek držimo tipkalo uključeno.
Znači nema ON/OFF u nedogled "ako se sa dugmičem neko igra!!"  :-)
Ima u shematiku i diagrama/grafova rada.

Mosfeti nisu kritični,
PowerMosfet Pch neka je za veče struje napona Uds barem 50V i što manjeg R_ds_ON,
ako je u FullPackage izoliranom kučištu, to bolje.
Inače disipirat če (Id^2)*R_ds_ON ...znači minimalno i zapravo netreba hladnjaka,
ali ako je FP pakunga fino se ga iskoristi za montažu
Signalni mosfeti (jedan Pch i jedan Nch) takodjer neka su za 50V i barem za 100mA.
Umesto BAT86 ili slične schottky signalne diodice možete upotrebiti i 1N4148 ili slične...

RGB LED Common cathode ledice u Tipkalu su upotrebljene kao:
-OFF (odaberemo boju) i njegovim otpornikom setujemo intenzitet svijetla
(recimo blago svijetli Plava, indikacija da je aparatura na mrežnom naponu i "na čekanju")
-ON (Zelena, OFF se ugasi, inače imačemo dvije boje odjednom...), takodjer intenzitet odaberemo setovanjem otpornika ON

-imamo na raspolazi dodatnu LED (Crvena) koja može biti indikacija nekog Error-a,
isključujemo tada ON LEDicu (opet imali bi dvije boje uključene) i Error Crvena LEDica može biti i intermitentna
da nas opozori na grešku koja se je eventualno desila ili konstantnog jakog intensiteta svijetlosti...
(recimo zaštita zvučnika proradila, imamo OverTemperature stanje...itd)

Izlaz sklopa 12VDC ON vodimo na neki Power rele koji nam uključuje cijelu aparaturu.

LP
Dragan
Reply
Odlično!
Za ove temp prekidače nisam znao.
Moram da naručim par komada raznih temperatura pa ih bacim na muke.

Jednom prilikom sam pravio zaštitu sa termo senzorima.
Ti si mi pomogao oko kašnjenja za FB releje.
Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
Dragan 100,
Da li šema iz posta 187 proverena u praksi ili je samo simulacija?
Naime kad dovedem 12V imam odmah ON stanje (na gejtu BS170 ima 1.2V), pritiskom tastera dužem od 3 sec. ugasi se ON i upali se OFF led ali otpuštanjem tastera ponovo se pali ON led a gasi OFF.
Reply
Ovu semu koristim vec 30 godina.

APEXaudio.MileSlakovic
Reply
Mile, koje snage treba da bude otpornik R10 od 33oma?
I'm gonna live forever or die trying...
Reply
(04-21-2018, 03:24 PM)LordZi Wrote: Mile, koje snage treba da bude otpornik R10 od 33oma?

Najmanje 0,25W
APEXaudio.MileSlakovic
Reply
Pretpostavljam da je ona zenerica na bazi VT2 u slučaju da se pojavi napon iznad 27V onda taj tranzistor provede i napon zaobiđe relej?
Reply
Ne dopada mi se ta šema sa kondenzatorom od 1uF. To je velika vrednost kondenzatora.
Mada je napisano 1 mF, ipak sam siguran da je vrednost u uF.
Ekvivalentna otpornost kondenzatora iznosi 3,3 koma, tako da kroz nega teče struja od 60mA.
To na godišnjem nivou izaće 115 kW/h.

Otpornost relea od 24 V obično prelazi 1 kOm. Kondenzator može da bude komotno 0,47 uF.
Led dioda treba da ide na red sa releom.
Ja sam pravio neke tajmere sa 24 V releima koji su imali u napajanju 0,22 uF.
Reply
Vrednost kondenzatora moze da se smanjuje sve dok napon na releju ne padne ispod 24V, a led dioda je standby svetli dok je relej iskljucen, a gasi se pri ukljucenju releja kao kod svih uredjaja koji se ukljucuju tasterom.
APEXaudio.MileSlakovic
Reply
Još jedno pitanje. Led se napaja preko 1 kOm. Na 12 V struja kroz nju će biti min 8 mA.
To daje pad napona na R7 od 17 V, a postoji na raspolaganju samo 15 V. Da bi se ta struja
zadovoljila napon na C3 će otići nešto ispod 12V.
Reply
Pogresna vrednost za R7 ostala je od stare verzije koja nije imala stabilizaciju na 27,5V pa je napon narastao preko 60V dok se relej ne ukljuci.
APEXaudio.MileSlakovic
Reply
(04-21-2018, 10:05 AM)gorso69 Wrote: Dragan 100,
Da li šema iz posta 187 proverena u praksi ili je samo simulacija?
Naime kad dovedem 12V imam odmah ON stanje (na gejtu BS170 ima 1.2V), pritiskom tastera dužem od 3 sec. ugasi se ON i upali se OFF led ali otpuštanjem tastera ponovo se pali ON led a gasi OFF.

Shema proverena samo u simulatoru.

Ako je na gatu BS170 odmah kod dovodjenja 12VDC napona napajanja prisutan neki napon (kažeš 1,2VDC)
onda je glavni P-mosfet (IRF9530)
ili naopačke montiran Source/Drain (tada provodi njegova body dioda i dobiva BS170 napon na gate)
ili greškom umesto P tipa stavljen N-mosfet
Bleeder otpornik 2K2 mora takodjer biti montiran!
LP
Dragan
Reply
Dragan 100,
Za P mosfet stavljen je IRF5305 i ispravno je polarisan.
BS 170 i BS250 su takođe ispravo polarisani.
Jedino ako može biti problem što je pločica premazana rastvorom alkohola i kalafonijuma.
Montiran je i bleder 2k2  i rele 12V.
Zadnje što sam radio odlemio BS250 i tada se rele nije uključio po uspostavljanju napajanja ali sam onda prekinuo jer sam imao drugog posla.
Sve je inače u smd -u sem FET-ova.
Sutra ću verovatno nastaviti sa radovima na sklopu pa valjda ću ga osposobiti dok stigne taster iz Kine.
Pozdrav
Reply
(04-21-2018, 04:03 PM)Khadgar2007 Wrote: Pretpostavljam da je ona zenerica na bazi VT2 u slučaju da se pojavi napon iznad 27V onda taj tranzistor provede i napon zaobiđe relej?

Spoj tranzistora i zener diode je zamena za snaznu zener diodu. Kad napon ispravljaca neopterecenog iskljucenim relejem poraste iznad 27,5V tranzistor provode i struja kroz njega je za faktor njegovog pojacanja veca u odnosu na struju zener diode. Kada je relej ukljucen njegova struja oborice napon ispod 27V pa ce se tranzistor iskljuciti... tako da prakticno struja 'zaobilazi' tranzistor, a ne relej.
APEXaudio.MileSlakovic
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)