Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borivoje Jagodić : OME Test oprema
#1

u ovoj temi prepisaću Borine tekstove i prebaciti dokumentaciju koju je on već postavio na svojoj BAS http://bas.elitesecurity.org/indexV.html stranici. jedan od njegovih prvih uređaja koje ću raditi je njegov OME Audio milivolt-metar a postoje još i "Audio-tester","Pink-noise generator","Generator funkcija" i "LOW THD generator funkcija"

prvo riječi samog autora:

Borivoje Jagodić

AUDIO MILIVOLTMETAR
Audio-milivoltmetar je jedan od onih pratećih ali nezamenjljivih instrumenata u laboratoriji svakog iole ozbiljnijeg samograditelja. Istina, većina današnjih boljih "digitalnih univerzalaca" je vrlo sposobna da vrši slična merenja naizmeničnog signala u gotovo celom audio opsegu, a posebno su za tu svrhu rađeni takozvani "True RMS" tipovi instrumenata. Ako ipak nemate takav, dobro će poslužiti i jedan napravljen po ovoj šemi koju sam uradio jos dosta davno i takvim se instrumentom koristio godinama. Upoređivan je u više navrata sa fabričkim laboratorijskim instrumentima istog tipa i nije nikada pravio grešku veću od 2-2,5%, a ako ga pažljivo uradite poštujući vrednosti na šemi i logičan raspored, zadovoljiće sve vaše potrebe za merenjem audio signala sve do nekih 100KHz, što je za amaterske potrebe više nego dovoljno.
Sema je sasvim jednostavna i korišćena su dva FET-operaciona pojačavača CA3140 koji su tada (kada je ovo konstruisano) bili vrhunski integralci, a danas su već sasvim obični i gotovo svuda nabavljivi. Oba pojačavača su spojeni kao neinvertujući pojačavači i prvi ima naponsko pojačanje 30 dok je drugi vezan kao strujni drajver za instrument koji mu se inače nalazi u petlji negativne povratne sprege. Razlog za ovakvo rešenje je da se tako postiže poništavanje nelinearnosti i naponski padovi diodnog mosta na izlazu. U mostu su korisćene Germanijumske diode i to nemojte menjati ako hoćete da zadrzite širinu opsega. Ona četvrta dioda paralelno instrumentu može i treba da bude Silicijumska. Tu je i elektrolit od 1000uF čija je uloga da spreči "oscilovanje" tj. poskakivanje igle instrumenta kada merite signal jako niske frekvence. Njegova vrednost može biti i manja i odredite je eksperimentalno kada vam gotov instrument proradi kako treba. Mereći signal na 50Hz ili čak i na 20Hz, počnite sa 10uF i menjajte vrednost sve dok igla na instrumentu ne stoji mirno bez poskakivanja. Nemojte ni preterati jer će pokazivanje postati "tromo" sa prevelikom vrednosću ovog elektrolita.
Uz drugi integralac postoje i dva trimer-potenciometra. Onaj od 10k sluzi za podešavanje nultog pokazivanja instrumenta kada su ulazne priključnice kratko-spojene. Trimer od 1k služi za kalibraciju. Da bi vam instrument bio dovoljno tačan, MORATE se držati tačnih vrednosti otpornika u ulaznom delitelju. Ti se otpornici nalaze na samom preklopniku i rasporedite ih tako da budu što dalje jedni od drugih ali ipak sa što kraćim nožicama.
Za one koje "mrzi" da posebno baždare skalu instrumenta dajem jedno od mogućih rešenja na donjoj slici. Odštampajte i umanjite sliku prema vašim potrebama odnosno veličini skale vašeg instrumenta.

Kalibracija instrumenta je takođe prilično jednostavna i jedino što vam treba je da od nekoga na kratko pozajmite drugi što tačniji audio-milivoltmetar ili (takođe što tačniji) audio signal-generator. Podesite izvor signala na 1KHz i izlazni nivo na 3mV. Ako taj generator nije u stanju da se dovoljno precizno podesi na tako mali nivo, podesite ga na 775mV odnosno 0dB. Postavite za početak oba trimer-potenciometra u srednji položaj. Uključite milivoltmetar, postavite preklopnik opsega na "OFF"(ulaz je tada praktično kratko-spojen) i podesite sa trimerom od 10k da instrument pokazuje tačno nulu na levoj strani "mV/V" skale. Ako za kalibraciju koristite izlazni nivo iz generatora od 3mV, postavite preklopnik opsega na "3mV" i podesite trimerom od 1k da instrument pokazuje tačno broj "3" na donjoj skali. Ako koristite nivo od 0dB (775mV), postavite preklopnik opsega na "1V" i podesite trimerom 1k da instrument pokaže tačno "0" ali na gornjoj "dB" skali. Time je podešavanje-kalibracija završena. Tačnost svih opsega će sada zavisiti SAMO od tačnosti otpornika koje ste koristili u ulaznom delitelju!
Neke od osnovnih karakteristika ovog instrumenta su:
Ulazna impedansa - 1M/V paralelno sa ~15pF na opsegu 3mV (~7pF na ostalim opsezima)
Frekventni opseg - 5Hz-100KHz (+-0,5dB)
Rezidualni šum manji od ~200uV pri otvorenom (ali oklopljenom) ulazu
Potrošnja struje oko 5-6mA iz svake baterije
>>>ŠEMA

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#2

i ranije sam ja pokušavao ovo da pokrenem ali dosta bezuspješno,ali sam kasnije naišao na nekoliko savjeta na ESP http://www.sound.westhost.com/project16.htm ,tamo se radilo o istom projektu samo sa tranzistorima mada uputstva su poprilično univerzalna:

Enclosure-The case used must be all metal, since the attenuator and meter amplifier needs good shielding against noise pickup. This can be made from sheet aluminium or other metal (steel, brass, etc) if you have the tools to work with it, otherwise a suitable case may be obtainable from your normal parts supplier.?Another alternative is to use un-etched copper clad printed circuit board. Cut the panels to size, and solder together from the inside, filing off the outsides so the panels are all flush, and finally finishing the unit with a suitable coat or two of paint. There are many different finishes available in spray cans, so take your pick.?Cases built in this way can look surprisingly good if you take the time to finish them off well. ??Construction-Make sure that the 0V line (the junction of the batteries, bottom of the attenuator string and earth input terminal are all tied to a common point on the front panel, and that the remainder of the case is in good electrical contact. If the case is not earthed properly, this is worse than using a non-shielded case!?It may also be necessary to add shielding between the FET stage and the main meter, and a small cap (10nF should be connected across the meter output, as close as possible to the diodes. Keep all leads short, and ensure that the output leads are kept well away from the input.The meter amp is wide band, and has a full scale sensitivity of 3mV. It will oscillate if there is any feedback from O/P to I/P or between stages. ?Front Panel-Drill all holes first for the two rotary switches, the meter and its mounting bolts and the input connectors. I always use a BNC connector, but for audio an RCA connector might be better. One can also use "banana" sockets, so you can use ordinary multimeter leads, but being unshielded they will pick up noise - especially on the lower voltage ranges.Make sure that all panel components fit properly, and de-burr the panel on both sides.Mark the switch positions for each setting very carefully, since markings that do not line up with the pointer on the switch knobs look tacky, and can be confusing when you use the instrument.

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#3

nakon što sam ovaj dio u ESP stranici pročitao skontao sam šta me zezalo kod prvobitne verzije pločice,danas sam je malo doradio,skratio neke vodove,podebljao ih i dodao im masu svuda po pločici.

i napravio ovo dovde:

sutra ću probati dalje,da napravim kutiju od pertinaksa,polemim joj rubove i sve to popakujem u kućište onog unimera sa slike u kojem je kazaljka.

ako sve bude kako treba postaviću i ostatak fajlova. za sad ovako na otvorenom dosta mi kupi smetnje iz okoline na mjernim područjima 3mV,10mV i 30mV i reaguje već na približavanje ruke. na 100mV situacija je već bolja ali se nadam da će se to riješiti i da će biti bolje kad sve upakujem bakrom uokolo. vidjećemo sutra,ako uspijem eto meni audio-milivolt-metra od 3mV do 30V rms,divota!

svaka pomoć stručnih i iskusnih biće i više nego dobro došla! Smile

(edit 01.05.2013,postavio pdf-ove pločica jer se pokazalo da stvar radi,ispratiti tekst do kraja ove strane radi dodatnih informacija)


.pdf   mV metar bakar toner.pdf (Size: 90,58 KB / Downloads: 30)
.pdf   mV metar raspored foto.pdf (Size: 55,77 KB / Downloads: 24)

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#4

postavio sam drugi preklopnik,postavio sve u metalnu kutiju,ljudski povezao mase,upreo dve izolovane žice-preko njih navukao al-foliju a preko nje širm i to ostavio kao ulaze žice i pokrenuo ga.

nisam mogao podesiti 0dB pri 775mV,prvo sam pokušao sa onim 1k trimerom ali kazaljka je uporno ostajala u desnom uglu. onda sam paralelno kontaktima kretnog kalema dodao trimer 1k i preko njega podesio 0dB pri 775mV 1kHz na ulazu.

ne znam da li je to tako valjano ali paralelno mjerenje Borinog mV-metra sa onim SANWA digitalcem kasnije po drugim podeocima i naponima pokazalo se jako dobro,čak šta više Borin mV-metar reagovao je istog momenta na svaku promjenu dok je digitalac bio dosta sporiji. bilo kako bilo prošao sam sva mjerenja od 10mV do 3V opsega,nisam išao na 3mV jer mi je STANDARD predpojačalo davalo signal a potenciometar mi je po malo grub a za više napone od 3V opsega nije imalo smisla pokušavati. sve unutar opsega 10mV do 3V se podudaralo sa mjerenjimau odnosu na SANWA unimer pa mislim da bi to moglo biti to. zanimljiva stvar se dešava samo kad preklopnik postavim u OFF poziciju,tad počne da igra kazaljka iako bi trebala ostati zakucana u nulu. čim se preklopnik pomjeri na polje 3mV ili dalje to poskakivanje prestane.

počeo sam i neku metalnu kutiju,fino to sve išlo dok nisam došao do pred kraj a onda se pokazalo da bi mnogo bolje prošao da sam je napravio 2cm širu i isto toliko dužu pa sam završno kutijanje ostavio za sutra.?

nešto sam se razmišljao da napravim jedan delitelj napona u odnosu 10 : 1 uz pomoć otpornika koji bi mi služio za povećanje mjernog opsega na recimo punih 100V ako bi na otpornik niže vrijednosti postavio kleme mV-metra. zna da paralelno vezivanje otpornika potrošaču/mjerenom uređaju smanjuje tačnost ali to bi ionako bio ili neki zvučnik ili izlazni stepen pojačala koji su sami po sebi niske impedanse pa vjerujem da to ne bi značajno umanjivalo tačnost mjerenja.?

prvobitna današnja verzija:

konačna će sutra

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#5

najviše vremena potrošio na kutiju naročito gornji poklopac,elektronika je ostala ista. na kleme kretnog kalema postavio sam paralelno višeobrtni trimer od 2k i njime do-podesio kazaljku na 0dB dok je na digitalcu (RMS do 3kHz) pokazivalo 775mV. strašno se lijepo poklapaju vrijednosti na oba unimera na bilo kom području sa tom razlikom što se analogni Borin puno brže stabilizuje.
ovakvu stvar valja napraviti makar i za kontrolisanje izlaznog napona pojačala s tim što bi se njime pokretao VU metar,tad bi se uzela određena ukupna vrijednost otpornika zbirno po otpornicima preklopnika za željeno područje a kazaljka VU metra se nivelisala na nultu vrijednost pri maksimalnom izlaznom naponu pojačala na 4R. pošto sprava mjeri rms,bio bi to jedan skuplji ali jako dobar VU metar.
meni će svakako koristiti kao ono za šta je i namijenjen : Borin AUDIO milivolt-metar.
slike skoro gotovog,još ću mu sutra u sprint-programu nacrtati skalu sa svim mjernim područjima i oznakama.


na ovoj slici sam pokušao da uslikam kako su upareni po kazaljci ali nije mi uspjevalo jer mi je 1kHz signal išao sa mobilnog u predpojačalo,pa sa izlaza predpojačala na ulaze oba voltmetra,i kako stisnem okidač fotoaparata tako se pojavi onaj zvuk koji uslikavanje i prati pa se umjesto 1kHz zvuka pojavi ŠKLJOC,nego šta je zanimljivo eto i aparat hvata koliko je analogni unimer brži od digitalnog na istom zadatku - onoliko koliko je kazaljka sišla sa 0dB prema lijevom kraju dok je digitalac tek krenuo da mijenja peticu na kraju cifre:
hvala ti Boro na još jednom lijepom projektu kojeg si nam široke ruke podijelio!

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#6
<p>Bravo majstore. Svaka cast. Javi obavezno kako je ispalo crtanje skale, posto planiram da radim skalu za vumetre za A11 pojacalo, a jos uvek ne znam u kom programu da crtam. :Thinking:</p>
Reply
#7
<p>Probao sam ovaj program, ali mi nesto nece lepo da odstampa, vec uporno duplo vece, koliko god se trudio da nastelujem i dalje zeza.</p>
<p><a href="http://tonnesoftware.com/meter2.html">http://tonnesoftware.com/meter2.html</a></p>
Reply
#8
hvala na komentarima druze! necu dirati skalu kretnog kalema,vec crtati onu sa mjernim podrucjima oko preklopnika,na to sam mislio.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#9
sprint reče ovako:



a realno to izgleda ovako:



što se mene tiče još jedino možda oko pipalica poradim,ovo sve ostalo ostaje kako jeste.

---------------------------------------------------------------

evo ga i zip sa svim potrebnim dokumentima:


.zip   Borin audio mV-metar.zip (Size: 749,2 KB / Downloads: 18)

: da napomenem - elektrolitske kondenzatore od 100uF polemio sam direkt na spojne konektore za baterije,a odozdo na pločice između nožica 7 i 4 stavio po jedan blok 100nF kao dekapling iako to nigdje nije navedeno,a vjerujem da ne škodi :
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#10

he,evo zezam se nekim mjerenjima i baš sam sretan što imam ovo! sad me nešto tjera da pravim i signal-generator po Borinoj konstrukciji - Borina djela koja ne sviraju! Smile

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#11
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="2967" data-time="1367359134"><p><br><br>
ovakvu stvar valja napraviti makar i za kontrolisanje izlaznog napona pojačala s tim što bi se njime pokretao VU metar</p></blockquote>
<p>Što ne ovaj instrument koji sada imaš sa dodatim razdelnikom napona na ulazu tako da pokazuje 0 dB (775mV) na naponu koji tebi odgovara, u čemu je razlika?&nbsp; :mellow:</p>
Reply
#12

to i rekoh samo zakomplikovah tekst. Smile

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#13
<p>Nisam onda razumeo dobro Smile</p>
Reply
#14

pazi ovo:

ovakvu stvar valja napraviti makar i za kontrolisanje izlaznog napona pojačala s tim što bi se njime pokretao VU metar,tad bi se uzela određena ukupna vrijednost otpornika zbirno po otpornicima preklopnika za željeno područje a kazaljka VU metra se nivelisala na nultu vrijednost pri maksimalnom izlaznom naponu pojačala na 4R. pošto sprava mjeri rms,bio bi to jedan skuplji ali jako dobar VU metar.
meni će svakako koristiti kao ono za šta je i namijenjen : Borin AUDIO milivolt-metar.
?

eto kako reći ovo:

Što ne ovaj instrument koji sada imaš sa dodatim razdelnikom napona na ulazu tako da pokazuje 0 dB (775mV) na naponu koji tebi odgovara, u čemu je razlika?? :mellow:

na što komplikovaniji način! Smile

negoli,sad sam ga spojio na same konektore zvučnika, i zaprepastio se činjenicom da mi je za normalno ili čak malčice glasnije kućno slušanje potrebno da preklopnik postavim na mjerni opseg 1V?i da kazaljka ide u desni kraj samo u par navrata tokom pjesme - ispade da mahom muziku u kući slušam manje-više na svega 1/4 vata snage po kanalu!?

mjerio sam uporedo opet Borin mV-metar sa digitalcem vjerujući da sam nešto pomjerio-promjenio-pokvario ali i dalje su upareni,skoro da ne vjerujem sopstvenim očima,unimerima i ušima!

sad mi i nije čudno kad mi jedan Boban reče:

"pa da,toliko gasno na 3-4W snage po kanalu - ove lampe više i ne mogu dati u izlaz!"?

a po nekad jurimo i stotine W...? :Thinking:

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#15

ovaj tekst se nalazi pod "Audio-tester" i našao sam na Borinoj BAS stranici tek večeras iako sam ostale tekstove čitao i po više puta. opisan je skroz dobar i jeftin način da se porede pojačala koja se već imaju i to uz jako niske troškove. evo ga tekst pa pročitajte,poučno zabavno i povoljno (jeftino):




Testiranje izoblicenja bez posebne opreme

(Hafler diferencijalni test)
Samograditelji i entuzijasti retko imaju prilike da im na raspolaganju budu ozbiljniji merni instrumenti. To ipak ne umanjuje zelju da se sopstveni projekat nekako proveri i na neki drugi nacin osim na "uhometar". Srecom, ljudima svakakve ideje padaju na pamet, a nekima i vrlo duhovite i korisne. Jedna od tih ideja je i testiranje izlaznih audio pojacala upotrebom samih izlaznih stepena i bez ikakve merne opreme. Resenje je jednostavno ali vrlo pouzdano i zacudjujuce precizno, mada ne treba ocekivati cuda. Ipak, za amaterske uslove, kada vec nemate drugih instrumenata ovo je vise nego dobar i precizan nacin da steknete utisak o vasem projektu.
Za ovo testiranje vam je potrebno samo nekoliko pasivnih komponenti i jedan izlazni kanal (bez pretpojacala i tonske kontrole) bilo kakvog pojacala koje ce ovde sluziti kao "pobudno pojacalo". Rekao sam "bilo kakvo" zato sto njegov kvalitet ni najmanje ne utice na tacnost merenja. To istina ne zvuci logicno ali je tako... taj pojacavac moze imati i 10% izoblicenja ako bas nemate bolji.
Mozda ce sve biti jasnije posle sledeceg objasnjenja principa delovanja:
Posmatrajte dve tacke na semi = jedna je crvena izlazna buksna pobudnog pojacala a druga je crvena izlazna buksna pojacala na testu (kome merite izoblicenje). Recimo da ste podesili nivo ulaznog signala na pobudno pojacalo tako da na njegovom izlazu dobijete tacno 10V. Posto je to previse da bi se direktno dovelo na ulaz ispitivanog pojacala, taj signal se kroz atenuatorsku mrezu koju cine 2k2+potenciometri+27oma oslabljuje na takav nivo da se i na izlazu ispitivanog pojacala takodje dobije tacno 10V. E sad, izmedju te dve tacke se nalaze recimo slusalice (ili AC mV-metar). Posto se obe tacke zajedno (sinhrono) krecu navise i nanize u ritmu signala, ako ispitivano pojacalo nema ama bas nikakva izoblicenja, bice u svakom momentu obe tacke tacno na istom potencijalu pa izmedju krajeva slusalica (ili mV-metra) nece biti nikakve razlike potencijala. Sva izoblicenja (kolika god da su) koja eventualno ima pobudno pojacalo ce postojati u signalu na njegovom izlazu, ali takodje u potpuno indenticnoj meri i na izlazu ispitivanog pojacala jer ce ono samo pojacati taj signal kakav mu stize kroz atenuatorsku mrezu sa izlaza pobudnog pojacala. Tada se u slusalicama nece nista cuti a ni mV-metar nece nista pokazivati. Posto nema pojacala bez izoblicenja, prakticno ce ispitivano pojacalo na svom izlazu imati signal koji u sebi sadrzi sva izoblicenja koja je dobio od pobudnog pojacala PLUS svoja sopstvena izoblicenja koja je ono unelo, a kojih nema u signalu koji njemu dolazi na ulaz. Zato ce postojati razlika u sastavu signala na izlazima pobudnog i ispitivanog pojacala a ta razlika je upravo sopstveno izoblicenje SAMO ISPITIVANOG POJACALA a ne i pobudnog. Zbog toga nema veze kog je kvaliteta i sa koliko izoblicenja pobudno pojacalo, a nema ni veze ni uticaja sa kakvim ulaznim signalom sve to ispitujete. Oni koji su uvek prigovarali da sinusni signal nije dovoljno rezolutan da pokaze dogadjanja u pojacalu jer se stvari menjaju kad se dovede kompleksan audio signal neke muzike, sada nece valjda imati primedbe. Ovom sistemu je svejedno kakav je signal na ulazu jer ga oba pojacala paralelno i u istovetnom iznosu pojacavaju, a na izlazu se pojavljuje samo eventualna razlika a to je sopstveno izoblicenje ispitivanog pojacala!



Na ulaz pobudnog pojacala moze se preko nekog potenciometra (koji nije nacrtan na semi) dovesti bilo kakav signal - iz signal generatora ili bilo kakav audio signal sa CD-a ili nekog drugog izvora pa cak i sum izmedju stanica sa FM tjunera. Podesi se izlazni nivo pobudnog pojacala na neku vrednost koja vam se cini dovoljna, a moze biti i nekoliko vati ali i dosta vise od toga. Lakse je u pocetku krenuti sa manjim nivoima. Postavite potenciometar FINO na sredinu i sada podesavanjem potenciometra GRUBO podesite da se u zvucniku za monitoring (ili slusalicama ako njih koristite) dobije sto manji nivo signala. Potom probajte da sa FINO jos vise potisnete (utisate) signal. Kada ste postigli minimum, to sto tada cujete u monitoring zvucniku ili slusalicama su samo izoblicenja koja unosi pojacalo koje je na testu. Ako za oba opterecenja koristite standardne zvucnike, moracete "glavni zvucnik" da odnesete u neku drugu prostoriju jer ce vam zvuk iz njega mnogo smetati da bilo sta cujete iz zvucnika za monitoring na kome ce nivo biti jako mali. Zato je mozda dobro da koristite slusalice, ali i sa njima morate biti pazljivi da ih ne opteretite i izgorite velikim signalom u prvim momentima dok ne postignete minimum u podesavanju.

Sada mozete vrsiti razne zahvate i izmene na svom projektu koji je na testu i videti da li te modifikacije vode poboljsanjima ili ne.

skroz interesantno,zar ne? Smile

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#16

uradio toner na kunsdruk za


AUDIO SIGNAL-GENERATOR
(sa veoma malim izoblicenjima)
Samograditelji i konstruktori kvalitetnih audio uredjaja imaju u toku rada potrebe za dobrim izvorom signala promenjljive frekvence i nivoa. Za vecinu "obicnijih" poslova i situacija, posao ce savrseno odraditi Generator Funkcija koji se takodje nalazi ovde na mom sajtu. Medjutim, kada se radi bas vrhunski uredjaj bice u zavrsnim testovima neophodan takav izvor signala cije je izoblicenje manje od ocekivanog izoblicenja testiranog sklopa. Pomenuti Generator Funkcija u tim slucajevima ne zadovoljava, pa ovde donosim semu jednog visoko-kvalitetnog audio generatora koji radi u opsegu od 15Hz do 150kHz, proizvodi na izlazu sinusni i cetvrtast oblik signala do maksimalnog nivoa od 3V RMS koji je uz to i kontinualno promenjljiv. Ono sto je najvaznije i sto ga izdvaja od drugih takvih izvora signala su veoma niska izoblicenja koja na 1kHz ne prelaze 0,003%, a rastu na 0,018% na 20Hz tj. 0,01% na 100kHz. Da bi se postigle ovakve karakteristike neophodno je sve vrlo pazljivo i kvalitetno uraditi ali i koristiti stvarno najkvalitetnije komponente i drzati se striktno?specifikacije materijala sa seme.
Kao i veliki broj slicnih uredjaja, i ovaj radi na principu Wien-ovog mosta. U osnovi se radi o visoko-kvalitetnom "operacionom" pojacavacu uradjenom u diskretnoj tehnici koji ima visoko pojacanje i kome je na ulaz jednom frekventno zavisnom mrezom dovedena pozitivna povratna sprega sa izlaza prouzrokujuci oscilacije na "pseudo-rezonantnoj" frekvenci te mreze. Na toj frekvenci signal sa izlaza se kroz mrezu vraca na ulaz bez ikakvog faznog pomaka i skoro bez slabljenja sto prouzrokuje nastajanje oscilacija.
Podesavanje uredjaja je vrlo jednostavno i svodi se na podesavanje mirne struje izlaznog stepena na vrednost od 5mA trimer-potenciometrom "BIAS" od 2k. Merite pad napona na oba izlazna otpornika od 22 oma (dakle izmedju emitera izlaznih tranzistora) i taj napon treba da je 220mV. Izlazni nivo se podesava tako sto se potenciometar 1k "IZLAZNI NIVO" postavi na maksimum, preklopnik izlaznog atenuatora se postavi na polozaj 3V i tada se trimer-potenciometrom 2k "PODESAVANJE IZLAZNOG NIVOA" podesi da na izlazu bude tacno 3V RMS na frekvenci od 1kHz.
?
Na izlazu za "cetvrtku" se dobija savrseno cist i pravilan i veoma "brz" cetvrtasti signal?koji ima Slew-Rate bolji od 300V/uS odnosno vreme porasta i pada vertikalnih ivica je manje od 20nS. Ovime se mogu testirati i najbrza audio pojacala jer je jako malo njih sa Slew-Rate boljim od 300V/uS.

i za

GENERATOR FUNKCIJA
Jednostavan generator funkcija koji sam uradio pre dosta godina, bio je prvenstveno razvijen za tehnicke laboratorije u koledzima i tehnickim skolama ali i za brzo svakodnevno testiranje u audio servisima. Kasnije je ovaj dizajn bio prihvacen i od strane jedne firme za popularnu elektroniku koja ga je prodavala u kitu i to dosta uspesno.
Ovaj uredjaj ne spada u vrhunsku klasu a sigurno ne u laboratoriske instrumente za vrhunska merenja, ali cete sa njim sasvim lepo moci da uradite jako mnogo testova sasvim dovoljne preciznosti za prosecnog samograditelja. Buduci da je u pitanju generator funkcija, to znaci da ce vam generisati ne samo sinusoidalni signal, vec i "trougao" i "cetvrtku" iste frekvence i amplitude, uz mogucnost da izlazni signal modulisete i frekventno i amplitudno. Uredjaj generise signal u opsegu od 10Hz do 100KHz podeljeno u cetiri opsega. Izoblicenja ne prelaze 0.3% ako su korisceni kvalitetni i precizni delovi, i to smatram za svakodnevne potrebe sasvim prihvatljivo. Tek kad zavrsite i lepo podesite neki visokokvalitetan audio uredjaj, dolazite do momenta kada vam treba signal generator "na kruzice" (citaj: izoblicenja sa sto vise nula= "kruzica" posle tacke?? 0,0000...... %).?
Kao i za ostale projekte na ovom sajtu, necete naci nikakvo teoretisanje po pitanju funkcionisanja ovog sklopa. Sve sto vam je za izradu potrebno se nalazi na kraju ovog teksta pod linkovima, a jedino cete morati da kupite nesto malo komponenata i to je sve. Tajmer 555 je CMOS tipa i tako treba i da ostane. Drzite se sto vise mozete, specifikacije materijala sa seme da nebi bilo razocarenja.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#17

ovi "mali" projekti me nekako strašno mnogo raduju... Smile Big Grin

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#18
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="7318" data-time="1374005198"><p>
ovi "mali" projekti me nekako strašno mnogo raduju... Smile Big Grin</p></blockquote>jos ti treba ekran, pa ces imati osciloskop Smile
Reply
#19
<p>Ne znam za ostale, ali ja sam odusevljen.</p>
<p>Hvala ti i dje cuo i dje ne cuo, sto bi rekli u mojim krajevima.</p>
<p>Smile</p>
Reply
#20

Mmmmm, LM13600 OTA ... To je super koristan IC za ovakve i slicne konstrukcije ...

Opet ne vidim shemu pa ne znam detalje, ali taj IC je jedan od retkih sa kojim moze da se napravi signal generator sa ogromnim rasponom generisanih frekvencija, nesto reda 1Hz do 1MHz samo sa jednim jedinim potenciometrom i bez preklopnika za opsege.

Intersil (bivsi Harris) ima one CA30xx OTA-e, tamo u aplikacinom notama za njega ima bas taj sklop za signal generator, verujem da je nesto slicno u pitanju i kod ovog Borinog generaora.

Ima i Texas Instruments sad i novije modele OTA-e, sa manjim sumom i manjom distorzijom sa koji moze jos bolje perfomanse (manji THD) da se dobiju.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 7 Guest(s)