Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
11-23-2013, 10:20 PM
(This post was last modified: 07-25-2014, 08:24 AM by HomeMadeAudioProject.)
da ne kvarim temu http://forum.yu3ma.net/showthread.php?tid=449 pokrećem ovu da bi u njoj mogli debatisati (tj da bi ja mogao debatisati ) o tome kako sam kad i šta zeznuo pa da i ostali ne zeznu.
zapravo sve bude ok kad se samo ispoštuje doslovno šta su napisali Dude i ZerO (Miodrag Lutovac) mada uvijek ima "mada",naročito kad se pločice oslojavaju u kućnoj varijanti tj "tamo iza u šupi".
prvo sam napravio sam sistem živine lampe (prigušnica u seriju sa lampom a paralelno toj seriji 8uF kondenzator) a onda i "ambijent" za osvjetljavanje.
kondenzator kažu nije obavezan u ovom sistemu ali kažu i da je dobar kada se želi smanjiti reaktivna snaga sistema i cos fi približi koliko se može bliže jedinici,tj prividno aktivnom potrošaču,a siguran sam da i ostali potrošači u kući to tako vole.
za ambijent sam uzeo nesuđenu kutiju zvučnika,i u nju sam postavio lampu. namjera mi je da eventualno još namjestim i vratanca sa prednje strane mada stvar radi i ovako kako jeste. vratanca bi bila odlična da bi se sistem mogao koristiti u sred bijela dana,a i da se ne mora zamračivati prostor u kojem se radi. ovako to sad izgleda:
pod je širok 36 cm i dubok oko 30cm što je i više nego dovoljno za veeeliku većinu pločica koje se rade u hobi-varijanti,ne radimo matične ploče - bar za sad...
prvo sam ponovo isčitao sve što je ZerO napisao u svojem tutorijalu i krenuo redom: oprao pločicu abrazivnim praškom sve dok voda nije milila po bakru pločice,osušio ih od vode fenom za kosu,poprskao foto-pozitiv lakom,ostavio da se lak na njoj ujednači (poprilično je tečan,očekivao sam da je gušći) i stavio u rernu zagrijanu na 70°C gdje je stajala 15 minuta.
rerna je bila prilično tačno na 70°C a to sam mjerio uz pomoć unimera od 1000 dinara i njegove termo-sonde koja se poklapa sa mjerenjima dosta skupljeg SANWA unimera pa ga rado koristim u ove svrhe. ne griješi puno,recimo mjeri temperaturu mog tijela na 35°C što je za oko 1° niže-dakle prihvatljivo. temperaturu (70°C) i vrijeme (15 minuta) sam uzeo jer tako piše na samom pakovanju foto-pozitiv spreja. svjetlo u rerni sam zaklonio parčetom lima a može se to uraditi i uz pomoć alu-folije,svaka kuhinja je ima.
za mjerenje sam na mobilni skinuo aplikaciju sa neta dok se postizala cifra 70 u rerni. zatim zapekao lak u rerni i donio pločicu u radionicu između dva papira da se ne bi osvjetlila. onda je stavio pod lampu,preko nje paus-štampu i preko toga staklo. prvo mjerenje po sistemu 2cm na pola minuta reklo mi je da treba da se osvjetljava samo 3 minuta,i tako vođen dobio sam prve mačiće:
međutim ne bacih ih u vodu nego u feri-hlorid pa ćemo vidjeti na šta će ispasti. srednja mi je obećavajuća a krajnje su mi rekle da bi se osvjetljavanje trebalo produžiti. sledeće dve pločice bile su osvjetljene punih 6 minuta i...
i drugi mačići stigli,a završili isto kao i prvi - u istoj hemiji. eno ih još tamo,treba da odem i vidim na šta su se napravili.
rekao bi da ovaj način ima perspektivu,ali takođe bi rekao i da treba vremena da se čovjek uštosa. za početak siguran sam da je lakše oslojiti "kvadratnije" pločice nego duguljaste jer lak ima tu nekakvu lošu naviku da se nagomilava uz rub pločice pa tu uvijek ostane deblji nanos dok sama ivica (njenih pola milimetra) ostane neoslojena.
kako budem dalje štogod zapažavao tako ću i napisati ovde,svaka dobronamjerna sugestija i primjedba su dobrodošle.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 620
Threads: 2
Joined: Feb 2013
Reputation:
50
<p>Bravo ime!</p>
<p> </p>
<p>Ovo je jedan ogroman + sto se tice pravljenja plocica </p>
<p> </p>
<p>U zdravlje da ne gasis lampu </p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
veliko hvala na željama ime,ZNAM da su iskrene!
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 720
Threads: 11
Joined: Mar 2013
Reputation:
324
11-23-2013, 11:02 PM
(This post was last modified: 11-23-2013, 11:30 PM by enaB.)
<p>Lepo </p>
<p> </p>
<p> </p>
<p>Kolika je udaljenost od sijalice?</p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
oko 35-40 cm,nije više. i tu sam išao na iskustvo ZerO-a,a i na prvoj slici se vidi da je dosta dobro osvjetljen pod mada,samo će se to najbolje reći vremenom u praksi.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
11-23-2013, 11:14 PM
(This post was last modified: 07-25-2014, 08:25 AM by HomeMadeAudioProject.)
mačići:
prva i treća su nedovoljno osvjetljene,tu gdje je bio malo deblji lak nije dovoljno dugo osvjetljavano pa je i ostalo neojedeno.
probaću jednu ludost sutra-pokušaću je dodatno osvijetliti još tri minuta pa opet tutnuti u razvijač pa u feri-hlorid -možda i upali!
ove dve su izašle ok,mala sitna slova nisu najbolje izašla mada nisam ni ojačavao toner na pausu - sve u svemu da mi sve pločice u buduće izađu ovako biće to ok:
pod prstima se jako dobro osjećala "odrezanost" bakarnih vodova,toliko su uredno ispali. valjda će mi se i sitna slova vremenom popraviti...
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 720
Threads: 11
Joined: Mar 2013
Reputation:
324
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="12611" data-time="1385244574">
<div>
<p>oko 35-40 cm,nije više. i tu sam išao na iskustvo ZerO-a,a i na prvoj slici se vidi da je dosta dobro osvjetljen pod mada,samo će se to najbolje reći vremenom u praksi.</p>
</div>
</blockquote>
<p> </p>
<p>Kod mene je bila slična udaljenost ako se ne varam, staklo isto 4mm, samo sa fabrički oslojenom pločicom i trebalo je oko 11 min za najbolje osvetljenje. Moguće da su te fabričke manje osetljive :hmm:</p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
ma sve je to druže još u razradi,ništa nije definitivno sve dok ne uspijem napraviti peti uzastopni par uspješnih pločica a do tad još ima mnogo vode da poteče rijekama i potocima. sve budem pisao ovde kako šta "iskusim",neka drugi uče tamo gdje ja omanem
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 720
Threads: 11
Joined: Mar 2013
Reputation:
324
<p>Ne sumnjam da ćeš usavršiti postupak </p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
sve zavisi od zapremine jedne bočice (200ml)
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 745
Threads: 10
Joined: Jan 2013
Reputation:
27
<p>Samo pici i isprobavaj, mora da "pogodis" recept... Ja probao samo jednom sa Positiv20 il kako vec i lose je ispalo... jos uvek arcim fabricki oslojene...</p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
i ja ću ako mi se ovo ne pokaže pouzdanim,ali prije toga da izarčim kantičicu pa kud okrene
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 8.261
Threads: 77
Joined: Apr 2013
Reputation:
1.643
Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Posts: 284
Threads: 3
Joined: Mar 2013
Reputation:
112
Sve pohvale HMAP, meni je duze trebalo da mi uspe plocica i ako sam kupovao vec oslojene. Lepo si i kutiju namestio sa sijalicom. Sad samo jos par primeraka da odradis i peglu mozes da izbacis iz radionice :-)
Posts: 458
Threads: 28
Joined: Sep 2013
Reputation:
65
<p>vec duže vrijeme se kanim da počnem ovim postupkom da radim pločice. Toliko mi se pegla omrzla, iako nisam baš nešto mnogo pločica napravio. Pogotovo iz razloga sto moram naci odličnu stampu, i svaka stamnpa se razlikuje. neki toner se fino primi, neki ispuca... Ja sam kontao da nadjem stari kopir aparat ili onaj grafoskop pa u njega smjestim sijalicu ili poručim UV lampe sa neta. samo, niti mogu naći kopir, niti se mogu nakaniti da krenem u projekat.</p>
<p> </p>
<p>je li neko probao </p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
u kopir aparat mogu ići neonke,zavisi od gabarita.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 458
Threads: 28
Joined: Sep 2013
Reputation:
65
<p>a kopir aparati su obično velikih gabarita. skoro je drug jedan bacio u smeće. Ja zaboravio da mu kažem da mi treba... Inače, kontao sam, ako bi pravio sa UV lampama da uzmem neki stari skener i u njega spakujem lampe. Mada, kopir je mnogo bolji jer ima mnogo mjesta za manervisanje sa lampama, tj. odredjivanje daljine lampi i sl.<br><br>
samo ne znam da li bi moglo već postojeće staklo, jer vidim da se koriste odredjene debljine?</p>
Posts: 168
Threads: 5
Joined: Mar 2013
Reputation:
87
11-24-2013, 01:02 PM
(This post was last modified: 11-24-2013, 01:05 PM by ZerO.)
<p>He he. Neka je sa srećom.</p>
<p> </p>
<p>1. Kada ti se na pločici, na rubovima nagomilava deblji sloj laka, uvijek imaj na umu da prskaš previše laka i da treba sledeći put</p>
<p> stavljati manje. Prati boju laka. I na fotografijama se primjećuje da oslojavaš previše debeo sloj.</p>
<p>2. Tamo na onoj fotografiji gdje pominješ da je prva i treća pločica nedovoljno osvijetljena. Po boji (tačno se vidi boja bakra, a ne boja</p>
<p> foto laka rekao bih da nije dovoljno nagrizena pločica i da je ostala još malo u ferihlorid da bi i ona bila OK.</p>
<p>3. Na prvoj fotografiji pločica ispod se vidi paus sa filmom sav mokar kao i da si i njega bućkao u nekakve hemikalije ????</p>
<p>4. Daj i neku fotografiju poslije razvijanja i pusti malo više da razbijač radi kako bi skinuo vošak laka.</p>
Posts: 9.928
Threads: 135
Joined: Jan 2013
Reputation:
692
11-24-2013, 05:05 PM
(This post was last modified: 11-24-2013, 05:07 PM by HomeMadeAudioProject.)
hvala ZerO!
.
1 : e to je ono sto se stice praksom,a znas kako je kod balkanaca- uvijek se plasimo da je malo
.
2: tu gdje je nenagrizeno ostalo je laka pa zato nije spalo. dugo sam je buckao u razvijacu ali lak je bio uporan,zato kontam da je bila nedovoljno osvjetljena-a i ta mjesta se tacno poklapaju sa onim podlivima.
.
3: taj papir se nasao na pogresnom mjestu kad sam krenuo da buckam plocicu u razvijac,kolateralna steta
.
4: nakon razvijanja su one dve plocice napajanja,ili mislis da slikam nakon osvjetljavanja?
ona uska plocica krace je osvjetljavana i na njoj su se slabije (jako slabo) uocavali buduci vodovi bakra,dok su na plocicama napajanjabili dosta izrazeniji prije razvijanja,i puno brze i lakse su se razvile. cim budem radio sledece nove postavicu slike nakon osvjetljavanja a prije razvijanja. hvala na tutorijalu i interesovanju ZerO!
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Posts: 168
Threads: 5
Joined: Mar 2013
Reputation:
87
11-24-2013, 05:25 PM
(This post was last modified: 11-24-2013, 05:27 PM by ZerO.)
<p>OK.</p>
<p>Što manje laka. Pozitiv nije farba u spreju, pa na tom iskustvu nanositi pozitiv na pločicu.</p>
<p>Osvetljavanje pa razvijanje. E ovdje dolazi kontrola učinka. Ako ima imalo zaostalog laka ne nagrizati pločicu</p>
<p>jer ćeš je baciti. Tu pločicu očistiti od laka i sve ponoviti (prskanje, sušenje i osvetljavanje) sa dužim vremenom</p>
<p>osvetljavanja. Poslije osvetljavanja gupni pločicu u kadu sa razvijačem. Neka bude razvijača 4-5mm preko</p>
<p>pločice i posmatraj proces razvijanja. Stavi malo vate na pincete i lagano po pločici uklanjaj rastvoreni </p>
<p>lak. Ovako ćeš lako uočiti ima li zaostalog nerastvorenog laka na mjestima koji nijesu vodovi. Kada se kompletan</p>
<p>lak ukloni sa tih površina (ne gledaj na vrijeme razvijanja) onda izvadi pločicu, operi i nagrizati.</p>
<p>Ako i dalje ostaje lak na pločici i neće da se rastvori. Produži vrijeme osvetljavanja. E desiće ti se prije ili kasnije</p>
<p>da ti se ispira i lak sa linija vodova. Tada ti je vrijeme osvetljavanja predugo ili ti je film proziran i kroz njega probija</p>
<p>svetlost i šteti laku. Zato moraš film dodatno zacrnjeti odnosno napariti sa nitrorazrađivačem kako sam opisao</p>
<p>u onoj mojoj foto priči.</p>
<p> </p>
<p>Čuvaj filmove od kolaterarne štete jer nije ovo transfer metoda pa jedan film za jednu upotrebu, već je jedan film za</p>
<p>bezbroj upotreba.</p>
<p>Biće to dobro siguran sam. Pozdrav.</p>
|