Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Borivoje Jagodić : OME Test oprema
Jučer sam izmjerio THD ovog generatora funkcija i ostao paf. Ispalo mi da je nešto više od 3%.Mjerio sam i XR2206 generator na isti način i on ima nekih 2,5%, ovaj XR2206 sam izmjerio reda radi da potvrdim da ne griješim negdje u postupku mjerenja.

Danas sam otpojio žicu sa izlaznog PP pojačala i zakačio THD mjerač direktno na njega da utvrdim da greška nije negdje u prekidačima/atenutatoru i bome nije. Imam nešto manje izobličenje oko 0,3% ali to sam sada zanemario. Izmjerio sam struju kroz žaruljicu i ona je čak 410uA, a treba da bude 14uA. Pa pretpostavljam da bi od toga mogao krenuti. Za žaruljicu sam uzeo nekakvu koja ima otpor 36R jer na šemi je označeno 21R.

Ako netko ima kakvu ideju točno koja žaruljica tu ide jer nisam nigdje našao precizne podatke koju žaruljicu je Bora upotrijebio.

EDIT:
Upravo sada sam izmjerio THD signala koji ulazi na baze ulaznih NPN i PNP tranzistora i isti rezultat...
Reply
Meni je malo sumnjivo što si kod obadva oscilatora dobio skoro ista izobličenja.
XR2206 ima po DS-u max. izobličenja sinusa od 1,5%, a tipična 0,5%, pa uzimajući u obzir jednostavnost aplikacije tog čipa, morao bi napraviti velike greške pri gradnji da bi ti se tipični THD povećao za pet puta.

Pretpostavljam da si pri merenju koristio HP334. Da li je pri merenju bio uključen njegov HP filter?
Donja granica THD tog analizatora je 0,1%, ali me interesuje da li si ga testirao u smislu provere tog podatka.

Merenjem THD najbolje se može ustanoviti koja sijalica odgovara Borinom oscilatoru. U principu, nije bitan samo njen hladni otpor, već i termička vremenska konstanta, odn. masa vlakna.

Pozdrav
Reply
Zapravo ako se ne varam 0,01% je točnost, 0,1% je očitanje pune skale na 0,1% opsegu. Instrument je ispravan sa njime smo Gosha i ja mjerili na Triode festivalu Bato MM sa njegovim generatorom funkcije koji ima 0,02% THD.

Mjerenje je izvršeno prema uputama iz sevisnog uputstva, stranica 13/sekcija 3-18. I meni je čudno što je izobličenje veoma slično ali nemam baš nikakav izvor signala pri ruci za koji znam točno izobličenje. Mjerio sam 1kHz sinus. Što se tiče podešavanja uređaj ima dva prekidača, jedan je "input" on je na "normal" poziciji,a drugi je "low pass filter" i on je na poziciji "in". E sada u uputama i na većini slika ne piše "low pass filter" već "high pass filter" pa je moguće i tu greška jer je 1kHz granična frekvencija.Ispod nje prekidač treba biti u jednom a iznad nje u drugom položaju. Ne sjećam se u kojem položaju je bio taj prekidač kada smo mjerili Batu.

Idem sada prebaciti u drugi položaj i ponovo izmjeriti izobličenje oba instrumenta.
Reply
Ovako ponovio mjerenje na 1kHz sa problematičnim prekidačem u drugom položaju. Mjerenje se ne može izvršiti jer ne mogu poštelati pun otklon skale. Gumb "sensitivity" uopće ne reagira.
Napravio sam mjerenje i na 10kHz, tamo sve štima, sensitivity se može podesiti i izobličenje mi je oko 0,35%. Slika je mjerenje 10kHz signala.

Reply
(07-11-2019, 09:12 PM)Khadgar2007 Wrote: Zapravo ako se ne varam 0,01% je točnost, 0,1% je očitanje pune skale na 0,1% opsegu.
U pravu si - ja sam podatak od 0,1% prebrzo interpretirao kao donju granicu rezolucije izobličenja, kako se deklarišu digitalni analizatori.

Tvoje merenje na 10kHz daje očekivani rezultat za XR2206, trebalo bi samo uporediti dve verzije - filter uključen i isključen.

Malo sam pogledao po internetu i vidim da se, što se tiče filtera, HP334 radio u dve verzije, tj. sa LP filterom na 30kHz ili sa HP filterom na 400Hz. Prema prednjoj ploči, tvoj primerak ima LP filter. Odlučuje serijski broj instrumenta - uporedi tvoj broj s brojevima na prvoj stranici servisnog uputstva
Verzija sa HP filterom je puno bolje rešenje jer otklanja smetnje iz napajanja koje se u ovoj vrsti analizatora takodje registruju kao izobličenje.
Iz tvog opisa ponašanja instrumenta na 1kHz i uključenim filterom može se zaključiti da taj filter nije u redu (ako je to LP filter, ne bi smeo uticati na merenja na frekvencijama ispod 30kHz).

Verifikaciju instrumenta možeš izvesti pomoću audio kartice u laptopu. Nadji na internetu pogodan sinusni signal, napr. ovde:
https://churchsoundcheck.com/audio-test-signals.html
i pusti da neprekidno svira preko kartice ("Repeat mode" u plejeru koji koristiš). "Line" izlaz iz kartice poveži na ulaz HP334 i uradi standardno merenje THD.
Pri CD rezoluciji svaka audio kartica mora biti bolja od 0,1% THD, što je dovoljno za diferencijalnu dijagnozu.

Pozdrav
Reply
Khadgar2007, prvo probaj da otkačiš masu na hp334, onaj kratkospojnik. Drugo,
da li znaš da pravilno podešavaš HP, i treće hoće da brljaju na automatici.
セルビア
Reply
Imam da dovršim jedan phono(ne bi trebalo duže od 1-2h) pa se onda idem pozabaviti sa Bracinim i tvojim savjetima.

Da se malo ponovim, HP334 sam podešavao prema uputama u service manualu, veoma su jasne i nema puno što razmišljati. Što se automatike tiče Gosha mi je dao savjet da prvo narihtam koliko god bolje mogu manualno i onda prebacim da automatika odradi svoje.

Biti će naporno popodne,pogotovo nakon dobrog ručka, dvije ušate(ribice) na roštilju, salata i jedno 3dcl crnog vina. Bitno je samo da imam koncentracije da ne gurnem prste u 230VAC a sve ostalo se prašta. Tongue
Reply
Pogledaj osciloskopom kakvi su signali na 1KHz i 10KHz. Malo je cudno da ne mozes da podesis pun otklon na 1KHz.
Nadam se da nisi zaboravio na "gumb" "balance" Smile
Novac je sredstvo a ne cilj.
Reply
Ovako, ne mogu podesiti pun otklon na 1kHz kada je low pass filter na out poziciji. Dok je na in otklon se podesi bez problema.

Phono riješen, idemo se igrati sa HP334 i signal generatorima.
Reply
Evo ode moja mirenja Victor Low THD oscilator 1khz, na HP334 i na EM-U 0202 u Arti, na HP je 1Vrms, a na EM-U je 500mV rms. Nisan baš nešto stručan u podešavanjima, ispalo je ovako.
Evo i dio uputstava kako mirit sa HP334.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
Lepo je što si uradio ova merenja, to je uvek prilika da se nešto nauči.

Merenja izobličenja pomoću HP334A i EMU0202/Arta daju rezultate koji se razlikuju samo za 2dB, pa bi se na prvi pogled moglo zaključiti da Viktorov oscilator ima THD od oko -80dB, što je gore od performansi ispodprosečnog oscilatora s lampom.
Medjutim, spektar pokazuje da se treći harmonik (najjači u spektru) nalazi na nekih -130dBFS (Full Scale, u konkretnom slučaju 5Vrms jer je ulazni signal 0,5Vrms, tj. 20dB ispod FS), odakle približnim računom dolazim do THD od oko -110dBc (relative to carrier, tj. u odnosu na ulazni signal), pa se pitam u odnosu na koji referentni nivo Arta računa THD od 0,0068%, odn. -83dB. Približnim računom dolazim do vrednosti od nekih 2mVrms, što nema nikakvog smisla.
Moguće je da Arta pre merenja nije kalibrisana ili da nisu definisani svi neophodni parametri. S tim u vezi, par saveta: ako meriš odziv na 1kHz, nema potrebe da ideš na takt uzorkovanja od 192kHz jer time samo širiš frekventni opseg, u koji onda može da udje više smetnji nego pri nižoj vrednosti Fs. Pored toga, A/D konvertori su obično manje linearni na višim vrednostima Fs. Za tvoje merenje dovoljan bi bio takt (Fs) od 48kHz.
Spektralni prozor (Wnd) tipa Hanning nije optimalan za ovu vrstu merenja (odredjivanje amplitude) jer ima grešku amplitude od nekih 3dB. Za dobijanje tačnih amplituda obično se koristi Flat Top Window, ali ima i drugih s dobrom tačnošću amplitude.
Merenje audio kraticom u direktnom modu je u najboljem slučaju pouzdano samo do nekih -110dB jer 24-bitni komercijalni A/D konvertori u najboljem slučaju koriste nekih 20 bita. Za tačnije spektralne analize mora se ići na eliminaciju osnovnog signala i pojačanje reziduuma niskošumnim pojačavačem (notch-filter + LNA), o čemu je bilo reči na forumu.

Što se merenja pomoću HP334A tiče, mislim da na instrumentu vidimo njegove krajnje mogućnosti u trenutnom stanju.

Ovo što sam gore napisao važi pod pretpostavkom da je Viktorov oscilator u ispravnom stanju, a po merenjima s velikog foruma i mojim testovima, njegov THD tada mora biti bolji od -120dBc.

U svakom slučaju, hvala na uloženom trudu i ne daj se obeshrabriti.

Pozdrav
Reply
Fala Braco na objašnjenju!
Prova san ponovo, dobija san bolji rezultat, evo slika.
Ovi stari uređaji ka HP super izgledaju, i napravljeni vrhunski, ali jedna zvučna kartica i neki osnovni jig, i dobijaš rezultate trenutno, vidiš i harmonike i sl. Nemože se usporedit....
HP san neko vrime drža u foliji zapakiran, al san ga za ovu prigodu otpakira, uzima puno mista na polici, al ima prilično veliki i dobar mV, i može poslužit i za dr. svrhe. Al za mirenje THD ga je uzelo vrime....


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
Odlično, raduje me dobar rezultat.
HP334 je bio klasa za vreme kada je nastao, a danas je za merenje THD DAC-a od 20 evra (i manje) u USB stiku potreban APSys.

Pitanje kako Arta računa THD ostaje mi i dalje otvoreno. Gledajući sliku, procenjujem THD na oko -124dBc: najjači harmonik je na 2kHz i oko -145dBFS, ako od njega oduzmem iznos pobude od -20,8dBFs, dobijam razliku od 124,2dB, što je onda THD od -124,2dBc. Preračunavajući THD sa slike iz procenata u dB dobijam -115,4dB, odn. za 10dB gori rezultat.

Ja ne koristim taj softver jer mi je pri testiranju pre neke dve godine rušio Windows 7 po nekoliko puta - nije se slagao s ASIO drajverom moje audio kartice. Zato mi nije poznato kako računa. Inače, koliko sam video na velikom forumu, to je jedan od najboljih paketa u DIY svetu.

Pozdrav
Reply
Брацо, нолстагија је чудо. Ја сам купио ХП334а јер сам га упознао у мојим првим
радним данима пре >45 година. И стварно је врхунски направљен, а био је лидерски
производ, као и остало од ХП гаме производа.
セルビア
Reply
Hej, ne da mi se koristiti google translate. Dodgy 



Big Grin Big Grin

Nisam ništa pametno napravio jer ovako, laptop nemam.Probao sam mobitel Samsung s4, imam neki ton generator na njemu i THD je 2%,mogao bi probati skinuti onaj Bracin signal i pustiti preko nekog playera da možda generator ne brljavi. A glavni komp mi je nekoliko 3-4 metra udaljen pa trebam smisliti nekakvu žičurinu da to povežem...
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)