Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mini pretpojačalo sa OPA i mosfetom
#1
Napravljeno da se iskoristi što više delova koji stoje po fijokama i da se čuje kako zvuči. Samo par sitnica sam kupio, sve ostalo sam imao. Napajanje je takvo kakvo je, te trafoe sam imao. Realno potrebno je uređaj napojiti sa +-15 do +-18VDC. Ožičenje je od no name posrebrenih bakarnih licnastih žica 0,33mm2 u teflonskoj izolaciji i nešto malo VDH CS18 što se našlo ostataka. Ništa nije širmovano, kutije su plastične, a valjalo bi da su metalne. 

Od operacionih pojačala probani su OPA2604, OPA2134, LME49720 i NE5532. Svi čipovi su sigurno originalni (ukjučujući i LM317/337) osim OPA2134 za koji nisam siguran. Ni za mosfetove nisam siguran da li su originali.  Najbolje mi zvuči OPA2604, a DC offset na izlazu je manji od 1mV tako da ga koristim bez kondenzatora na izlazu direktno u Leach LOW TIM pojačalo bez ikakvih sprežnih kondenzatora. Pomoću jumper-a bira se da li ima ili nema izlaznog kondenzatora. 

Takođe pomoću jumper-a može se menjati naponsko pojačanje od 2,75-11. Lepo radi na visokoomskim slušalicama (150-600 oma), za veću jačinu potreban je viši napon napajanja.

Ideja je potekla odavde:
http://www.huennebeck-online.de/diy/pre-1.eng/pre-1.pdf

Imam i nekih merenja, ali to ću kasnije.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#2
Evo male izmene koj donosi čistiji zvuk i bolju 3D prezentaciju.

Nešto mi je bio sumnjiv onaj 21step Kineski atenuator sa SMD otpornicima. Ne dopada mi se nikako ideja da zvuk zavisno od položaja pota prolazi kroz 0-20 komada otpornika. Zato sam ga vezao kao shunt potenciometar i dodao redni MF otpornik 33k, i sve je procvetalo u zvuku. Sada ovaj rotacioni preklopnik malo utiče na zvuk, možda samo preko parazitnih kapaciteta, ali taj uticaj postoji o kad je vezan kao klasičan potenciometar. Ista stvar važi za svaki potenciometar, samo je ovaj bolji jer je jeftin i ima identične kanale, što nije slučaj kod klasičnih potenciometara, pa ni kod ALPS-a.

Mana je što sam prepolovio ulazni napon, a time i izlazni, ali ima pojačanja dovoljno tako da je to manje bitno za mene. Kome treba više pojačanja, neka povećava vrednosti otpornika (10k+10k+2k7) u negativnoj povratnoj sprezi, samo ne treba preterivati, do 2x veće vrednosti.

Ako se izbaci balance pot, smanjenje ulaznog napona je samo 25%. Ovako kako ja na slici, gubitak je 50%.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#3
Nixi problem ovakvog vezivanja je sto svaki gubitak kontakta na preklopniku daje maksimalan signal na pojacalo. Mnogo je bolje resenje u ovakvom spoju koristiti potenciometar. Ja tako radim vec godnama sa plavim alpsom ali pravim odnos jedan prema jedan, otpornik prema potenciometru da ne utice mnogo na izvor sa promenom ulazne impedanse predpojacala.
Reply
#4
(01-27-2020, 10:22 AM)Jevrem Wrote: Nixi problem ovakvog vezivanja je sto svaki gubitak kontakta na preklopniku daje maksimalan signal na pojacalo. Mnogo je bolje resenje u ovakvom spoju koristiti potenciometar. Ja tako radim vec godnama sa plavim alpsom ali pravim odnos jedan prema jedan, otpornik prema potenciometru da ne utice mnogo na izvor sa promenom ulazne impedanse predpojacala.

Rizik postoji slažem se. Imam i nov japanski stereo potenciometar 50klog (nije Alps) možda ću njega da ubacim.
Reply
#5
Inače rotacioni atenuator je ovakav, ima više pipaka na klizaču i rešen je kao "make before brake" izvođenjem same PCB tako da sam smatrao da smem da ga vežem kao shunt. Nema nikakvog šuškanja ili krckanja kad se vrti. Ja sam dva kom. platio 25 dolara, ovaj je nešto skuplji koliko vidim. U svakom slučaju, prolazak signala kroz brojne jeftine SMD otpornike nije baš tako dobra stvar.

https://www.aliexpress.com/item/40002393...b201603_53
Reply
#6
Još malo noviteta, OPA1612 zalemljen na adapter bezolovnim lemom. Konačno nešto što svira dosta bolje od OPA2604. Veoma sam zadovoljan.

DC offset 0,1-0,2mV, bez sprežnih kondenzatora radi, DC sprega sa izlaznim pojačalom bez problema.

U početku malo oštar zvuk, kasnije pesmica. Rezolucija i brzina, tako bih ga opisao najkraće, treba još malo da se razradi, a kako stoje stvari ima danima da se razrađuje.

Opseg od ispod 1Hz do 1,3MHz (-3dB). Lepe četvrtke na 20Hz i 20kHz.

Isplatilo bi se napraviti pretpojačalo sa ovim OPA, sa nekim dobrim trafoom i napajanjem to bi bio jedan vrhunski uređaj za sitne pare.

Ne zvuči kao lampe, nema tu fluidnost i lepotu srednjih, ali je brutalno čisto i definisano. Ne preporučujem za FR zvučnike, samo za klasične.

Na oscilogramima, žuto je ulaz, plavo je izlaz iz pretpojačala.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#7
"razrađivanje" se svodi na navikavanje tvojih ušiju na drugačiji zvuk Smile
Make no mistake between my personality and my attitude.
My personality is who I am.
My attitude depends on who you are.

塞爾維亞文
Reply
#8
Možda, ali za svaki slučaj  i poređenje imam još dva pretpojačala, razrađena dobro.  122
Reply
#9
Hoćeš da kažeš da ti se uvce na njih naviklo Smile
Make no mistake between my personality and my attitude.
My personality is who I am.
My attitude depends on who you are.

塞爾維亞文
Reply
#10
(03-17-2020, 05:31 PM)ZASto Wrote: "razrađivanje" se svodi na navikavanje tvojih ušiju na drugačiji zvuk Smile

Osim kod zvučnika. Tu je realna stvara, mada se najveća promena desi u prvih nekoliko minuta. Merio sam TS parametra novog Seas basića za 10h razrađivanja, ustalili su se parametri posle nekoliko sati tj. menjali se ali vrlo malo.
Nemoj silom, uzmi veći čekić.
Reply
#11
Takođe zavisi od tipa zvučnika. Pro drajveri zahtevaju i po nekoliko stotina sati da bi se razradili pri čemu su promene znatne - što opet ne znači da se posle nekog vremena nekorišćenja neće opet vratiti na početno stanje.
Reply
#12
Za zvučnike je jasno i poznato, mehanika je to. Zvu je u pravu, kad duže stoje bez akcije opet imaju kratak period razrade.
Što se pretpojačala i druge elektronike tiče, postoji uvek neki period razrade, verovatno su elektrolitski kondenzatori u pitanju. Isto kad duže stoje neaktivni, sledi kratak period razrade. Ovaj novi OPA je kratko vreme po prvom uključenju imao pomalo oštar i metalan zvuk, ali je to brzo nestalo. Upoređivao sam sa ACF - 6N6P znači nema šanse da haluciniram.
Takođe, od pokretanja uređaja do postizanja najboljeg zvuka prođe i po 2 sata, malo kraće za tranzistorske, malo duže za lampaške sprave.
Ono što je u svemu tome meni bitno je da je ovaj OPA superioran zvučno i tehnički starijim tipovima, i unity gain stable, znači može da radi i kao buffer i nije skup. Za primenu u starijim uređajima neophodan je kvalitetan adapter SOIC/DIP. Oni jeftini Kineski mi deluju neubedljivo.
Ima još tih novijih modela OPA, treba to probati definitivno kad prođe ova ludnica. Ovaj sam odabrao jer sam čuo da je uspešno primenjen u Topping D10.
Pretpostavljam da bi recimo BatoMM i neka druga pojačala/pretpojačala sa OP imala koristi od ugradnje ovog čipa ili nekog sličnog još boljeg.
Što se mene tiče, vrlo sam zadovoljan kako to zvuči obzirom na minimalna ulaganja. Nikad nisam čuo ovako dobro pretpojačalo sa OPA. Verovatno ću napraviti jedan primerak malo ozbiljniji od ovoga da imam kad mi lampe dosade. Deo zasluga verovatno pripada i onom mosfetu na izlazu i potpunom odsustvu sprežnih kondenzatora.
Reply
#13
Ako nekog zanima koji je adapter korišćen
https://www.cimarrontechnology.com/produ...p8-adapter
Ima da se naruči i sa zalemljenim čipom, ja tu opciju nisam uzeo jer sam ranije nabavio OPA u Mouser-u
Kome treba jednostruki OP, oznaka je OPA1611
Reply
#14
Pozdrav

Počeo sam da crtam PCB preampa. Naravno prvi put mi je da crtam i još učim ,učim,učim..........
Ovo je osnovna varijanta Eagle-a.  Pločica treba biti Diy friendl - jednostrana.Dovde sam stigao. Nemojte biti previše oštri  Smile


Attached Files
.brd   NIXIE OPA 1.brd (Size: 74,24 KB / Downloads: 6)
.sch   NEXIE OPA 1.sch (Size: 791,71 KB / Downloads: 9)
Reply
#15
Malo se radilo. Od par varijanti ovo mi se nekako najviše sviđa.Treba još šar stvari ubaciti ali to je odprilike to .


Attached Files Thumbnail(s)


.brd   NEXI OPA 2.brd (Size: 121,6 KB / Downloads: 1)
.sch   NEXI OPA 2.sch (Size: 794,45 KB / Downloads: 3)
Reply
#16
U vezi OPA1612 i slicnih "vrhunskih" OP-ova, oni isto tako traze "vrhunske" uslove za rad kako bi se izvukao maksimum iz njih.

Decoupling ... "u tri dekade u dva sloja" Smile

[Image: attachment.php?aid=34471]

Kutija, aluminium obavezno ili oklapanje, duplo okplapanje bi valjalo, sa trostrukim mozda bi se priblizili "raspolozivim" mogucnostima.
Feriti u napajanju, snuberi itd itd ...

Recimo da ste sa trenutnim PCB dizajnom i shemom na cca 10nV/√Hz (mozda i vise, nebitno), zelja nam je da dodjemo sto je moguce blize 1.1nV/√Hz koliko je deklarisano za OPA1612, to znaci da trebamo 10x da spustimo shum samo upotrebom mehanike i decoupling/filterima, bez konceptualnog menjanja sheme!

BTW: ovaj OPA1612 ima toliko nizak shum da ja predostavljam da to bez bateriskog napajanja (recimo +/- 9V) ne moze drugacije da se izvuce!? Ova OPA je iz "laboratoriske klase" operacionih!


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#17
Dodatno u vezi 3.3uF onih lepih Poly Propilen kondenzatora, sve je to super i imaju mali THD ali su toliko glomazni i skupljju smetnje da to predstavlja recimo 10x veci problem nego sto je problem sa THD, takav kondenzator ce unositi ogman shum jer skuplja iz okoline sve sto stigne, bukvalno jedino resenje je da "oklopis kondezator", nekakavom ALU folijom ili da ga izmestis u posebnu kutiju, ne znam sta drugo da predlozim po tom pitanju, tehnicki na tom mestu treba da ide PP kondezator ali da bude u SMD verziji i to bar 50x manje zapremine i "ušuškan" tik uz OP!
Za primer pogledajte BatoMM i kako su tamo "zgužvane" R/C komponente oko LM4562-a na vrlo malom prostoru.
Reply
#18
(11-26-2020, 02:30 PM)mikikg Wrote: Dodatno u vezi 3.3uF onih lepih Poly Propilen kondenzatora, sve je to super i imaju mali THD ali su toliko glomazni i skupljju smetnje da to predstavlja recimo 10x veci problem nego sto je problem sa THD, takav kondenzator ce unositi ogman shum jer skuplja iz okoline sve sto stigne, bukvalno jedino resenje je da "oklopis kondezator", nekakavom ALU folijom ili da ga izmestis u posebnu kutiju, ne znam sta drugo da predlozim po tom pitanju, tehnicki na tom mestu treba da ide PP kondezator ali da bude u SMD verziji i to bar 50x manje zapremine i "ušuškan" tik uz OP!
Za primer pogledajte BatoMM i kako su tamo "zgužvane" R/C komponente oko LM4562-a na vrlo malom prostoru.

Hvala Mikikg na savetima.

Za sada moram prvo malo da odmorim glavu od crtanja, jer je sve ovo previše informacija a ja sam totalni početnik , prihvatam sve vaše predloge i pokušaću nekako da ih sve realizujem , SMD mi je za sada veliki zalogaj zbog samog lemljenja pa bih se zadržao na iscrtanim elementima.
Za par dana evo mene opet , nadam se da će biti bolje  Big Grin
Reply
#19
samo napred. niko u početku nema pun pregled mogućnosti,a vremenom i sam projekat bolje ulazi *u glavu* pa se javljaju ideje. malo ko nacrta nešto iz prve, uglavnom to ide po nedelju dve pa i mesec dva,zavisno od veličine projekta, raspoloženja i raspoloživog vremena. i na kraju se,kad se sve pokrene i sastavi,opet nađe prostora za još neko poboljšanje 😀
kako ti i Miki reče,dekapling kod op amp je jako bitan,takođe i generalno što kraći signalni vodovi (gde spada i povratna sprega),vodovi sa većim strujama što dalje od signalnih. vođenje masa raditi baš kako je na šemi traženo, naročito ako je crtao neko za koga veruješ da zna šta hoće i kako do toga dolazi.
"Претпоставка је мајка зајеба..." : Д.В. - Дуд
🇷🇸 🇷🇸 🇷🇸
"Pretpostavka je majka zajeba..." : D.V. - Dude
Reply
#20
sad pogledah šemu.. striktno obrati pažnju na vođenje masa.
"Претпоставка је мајка зајеба..." : Д.В. - Дуд
🇷🇸 🇷🇸 🇷🇸
"Pretpostavka je majka zajeba..." : D.V. - Dude
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)