Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prva ljubav zaborava nema...
#21
Čoveče, ovo su profesionalni rezultati - gde radiš merenja? Imaš li pristup nekoj "gluvoj sobi" i odg. instrumentima?

Pozdrav
Reply
#22
Instrumenti su: 

mikrofon: Behringer ECM8000
zvučna karta: M-Audio USB FastTrack
notebook: Dell Inspiron 1018

Soba u kojoj radim merenja je 16kvm - što je u principu moja i ženina "hobi soba". Tu su moje igračke vezane za audio i njene vezane za izradu nakita, šivenje itd.

Pored linearne opreme (koja se iz priloženog vidi da nije skupa) bitna je i metodologija rada tj. merenja. Iz ove sobe u kojoj merim sam upravo iz tog razloga skinuo luster i montirao plafonjeru - kako bih mogao da podignem mikrofon na 1/2 visine sobe i udaljim prvu refleksiju što je moguće dalje. Takođe, notebook ima instaliran samo: sistem, Aimp3 i programe za merenje (HolmImpulse, DATS softver itd.) i ništa više osim toga - to je mnogo značilo za konzistentnost merenja. Zvučna karta ima fantom napajanje za mikrofon pa i to olakšava. Moglo bi to i bolje da imam malo više parica (za kuću umesto stana u zgradi) ali tako je za sve. Da ima više parica bilo bi i boljih drajvera za bolje zvučnike itd. Smile
Reply
#23
Svaka cast Zvu na obavljenom poslu!

Da li imas slucajno neku sliku skretnice?
Reply
#24
Sliku ili šemu ?

Šema će biti dok ih se naslušam i utvrdim da mi ne smeta ništa.

Slike mogu koliko večeras ako ti odgovara.
Reply
#25
Ne mogu da pronađem slike gde su ožičene i montirani elementi na pločice od špera. Ovo je neki međukorak. Odvojeni su elementi za bas i za visoki na različite pločice - manje gužve, a i manje međusobne interakcije kalemova. Skretnica za visoki prilično jednostavna, skretnica za midbas tek za mrvu komplikovanija ali ništa strašno.

 
 
Reply
#26
Sliku skretnice sam mislio da vidim kako si rasporedio elemente... ako se setis kad bude konacno resenje okaci koju sliku...
Reply
#27
(08-28-2017, 09:17 AM)Zvu Wrote: Instrumenti su: 

mikrofon: Behringer ECM8000
zvučna karta: M-Audio USB FastTrack
notebook: Dell Inspiron 1018

Soba u kojoj radim merenja je 16kvm - što je u principu moja i ženina "hobi soba". Tu su moje igračke vezane za audio i njene vezane za izradu nakita, šivenje itd.

Pored linearne opreme (koja se iz priloženog vidi da nije skupa) bitna je i metodologija rada tj. merenja. Iz ove sobe u kojoj merim sam upravo iz tog razloga skinuo luster i montirao plafonjeru - kako bih mogao da podignem mikrofon na 1/2 visine sobe i udaljim prvu refleksiju što je moguće dalje. Takođe, notebook ima instaliran samo: sistem, Aimp3 i programe za merenje (HolmImpulse, DATS softver itd.) i ništa više osim toga - to je mnogo značilo za konzistentnost merenja. Zvučna karta ima fantom napajanje za mikrofon pa i to olakšava. Moglo bi to i bolje da imam malo više parica (za kuću umesto stana u zgradi) ali tako je za sve. Da ima više parica bilo bi i boljih drajvera za bolje zvučnike itd. Smile
Da, neki uobičajeni nivo DIY merne opreme.

Na prvi pogled, zapanjilo me je odsustvo niskih sopstvenih frekvencija sobe u tvojm frekventnom odzivu, koje se ne mogu izbeći osim u "gluvoj sobi" ili u slobodnom prostoru. Sada sam pažljivije pogledao i vidim "gating" na 300 Hz, što objašnjava njihovo odsustvo.

Bez obzira na to, način na koji radiš odgovara i i mojoj predstavi o razvoju zvučnih kutija.

Pozdrav
Reply
#28
@Pakonja - ovo je konačno rešenje što se topologije tiče. Moguće je (a možda i ne) samo da će vrednosti pojedinih komponenti blago varirati gore ili dole kako bi se doteralo da bude najbolje moguće. Ove komponente su na pločici od špera, uvezane zip vezicama za pločicu.

@Braca - "gate" da vidim kako se zvučnik ponaša. Kad se uverim da je gejted ispravno, onda gledam šta se dešava u sobi. Sve ispod 250Hz nije validno. Videću ovih dana da obavim i "anechoic" od 20Hz (samo je to malo veće cimanje) pa postujem to.

Bas odziv u sobi varira u 1m levo-desno i napred-nazad strahovito - nekada i pola metra napravi drastičnu razliku... Tako je u svačijoj sobi, pa zato ne stavljam "in room" merenja. Mogu da namestim da izgledaju savršeno ali to je samo u toj tački gde se meri. Već pola metra dalje izgleda potpuno drugačije - tako je u svakoj sobi i sa svim zvučnicima, nije moja soba izuzetak ni po čemu. Zato želim da se igram sada sa multisub sistemom, pa odatle i želja za kvalitetnim pojačalom i kontrolama za bas kako bi se izborio sa modovima sobe. Tada će moja soba (da ne kažem sistem) biti nešto posebno u odnosu na 99% audio sistema koji se mogu poslušati.

Glede razvoja, on bi trebalo da ide po koracima:

1-Merenje frekventnog odziva, izobličenja i CSD. Montiran drajver na specijalni stalak tkz. "free air" (gated)
2-Merenje frekventnog odziva, izobličenja i CSD u kutiji u kojoj će svirati (gated, kutija probna)
3-Merenje pojedinačnih odziva svih drajvera u kutiji, bez skretnice (frekvencija i impedansa)
4-Simulacija skretnice sa merenjima napravljenim iz prethodnog koraka
5-Izrada probne skretnice i stalne kutije (ukoliko su merenja CSD u probnoj dobra)
6-Merenje zvučnika (gated) da se proveri poklapa li se rezultat sa simulatorom
7-Merenje zvučnika u sobi (pink noise) da se vidi kako soba utiče na zvuk
8-Tretiranje sobe i premeštanje zvučnika
7-
8-
7-
8-
.
.
.
.
Reply
#29
7-Merenje zvučnika u sobi (pink noise) da se vidi kako soba utiče na zvuk
8-Tretiranje sobe i premeštanje zvučnika
7-
8-
7-
8-
7-
8-
7-
8
7-
8-
7-
8
9-ovako bi bilo kod mene sa mojom srecom - onda kada se dodje do zeljenog rezultata, iskrsne mi pilika da predjem iz stana u kucu....
pa onda opet,
7-Merenje zvučnika u sobi (pink noise) da se vidi kako soba utiče na zvuk
8-Tretiranje sobe i premeštanje zvučnika
7-
8-
7-
8-
7-
8-
7-
8
7-
8-
7-
8

Salu na stranu, sve pohvale Zvu-u na volji i rezultatima.
Reply
#30
 



Realna osetljivost im je oko 83-84dB pa im treba pojačalo od barem 50-ak vati. Kad ih slušam, ne idem na više od 11-12 sati na potiju za jačinu (na CMA mk1 koji ima oko 20-ak vati) ali s vremena na vreme se desi da želim da pojačam. Kako nema nekih rezonancija ili pikova, ništa ne smeta kod slušanja muzike ni pri većim glasnoćama pa se nema baš osećaj kad je dosta jer se stiče utisak da uvek može još (pod uslovom da su snimci dobri, sa lošim snimcima zvuči onako kako i treba - loše). Ne smeta im stavljanje do zadnjeg zida ali ne treba ih gurati u ćoškove.

Rekoh ranije da je jedan visokotonac bio malo glasniji od drugog po celom opsegu. To sam kompenzovao tako što sam tišem stavio Lpad 5,1 om na red i 5,6 oma u paralelu. Glasnijem sam stavio 5,6oma na red i 5,1 om u paralelu. Generički, kad sam radio simulaciju, sam dobio 5,1 om na red i u paralelu ali su zvučnici tražili još malo udešavanja. Naravoučenije, ne mogu uticati na tolerancije proizvođača pa je stoga moguće da finalni zvučnici traže još malo dodatne pažnje kako bi se sve dovelo na mesto. To dođe kao neka napomena ako ih ikad iko bude pravio, je li Smile
Reply
#31
Zvu,
ne vidim sa slika skretnice kolika je snaga otpornika R1 u notch filteru, deluje kao da si koristio 5w otpore.
Treba biti obazriv sa tom topologijom skretnice na basu, jer se frekvencija notch-a nalazi u komsiluku pass band-a.
Serijski kalem na basu od 1 mH ima tek nesto oko 6 oma na frekvenciji notch filtera.
Sa CMA na 20w verovatno nece biti vecih problema, ali ako bi pustio ozbiljniju snagu u kutiju , na frekvencijama na i oko 900 Hz , mislim da bi R1 stigao na par stotina stepeni.
E sad valjalo bi da u tom trenutku nije pokriven damping materijalom Smile

Ja sam na vrlo slicno tjuniranoj skretnici u vrlo slicnom notch filteru uspeo da pustim beli dim iz Visatonovog MOX otpora 8,2 oma/10w. Pojacalo bilo mrga, a meni doslo da slusam neki tehno Smile sreca pa je skretnica bila van kutije Smile
Reply
#32
Hej hej Vlajko,

Potpuno si u pravu. Snaga svih otpornika je 5W.

Sama topologija je takva da se jedan noč koristi da kompenzuje baffle step efekat, a u korist manje serijske zavojnice na basu i nešto linearnijeg frekventnog odziva. Drugi je tu da upegla impedansu za pojačala koja ne vole promene iste. Dakle relativno nizak Q noča. Možda bi na nekim višim snagama od one koju CMA može da isporuči i moglo da dođe do problema ali dok se dođe do snage koja bi mogla da izazove grejanje otpornika, midbas je pregoreo, ili nije pregoreo nego čujno izobličava ili je došlo do fizičkog oštećenja kalema. U svakom slučaju, signal da treba da se smanji nivo glasnoće će doći mnogo pre nego što otpornici počnu drastično da se greju. Poenta je da treba reagovati na taj signal Smile Ovo su zvučnici za kućno slušanje koji ne mogu i ne treba da se izlažu visokim snagama. Jedini home zvučnici ove veličine koji mogu da izdrže visoku snagu su Dajnaudio (kalem od 75mm motan aluminijumskom heksagonalnom žicom), ali ja imam problem sa tim zvukom jer mi je predampiran, da ne kažem mrtav - za šta krivim plastičnu membranu. Ovi zvučnici su još od probne varijante skretnice slušani što na nižim, što na višim nivoima glasnoće bez štucanja niti zagrevanja komponenata sa žanrovima od elektronske (Daftpank) do klasične (Arvo Pert) muzike. Meni u 20-ak kvm ni u jednom trenutku nije nedostajalo glasnoće pri bilo kom nivou pozadinske buke pa smatram da ako je neko pojačavao glasnije od onoga koliko sam ja dok sam testirao - mora biti da da je ili cirke ili je prostorija prevelika, a on predaleko od zvučnika. Od pića ne mogu da odvratim nikoga, a za veličinu prostorije u kojoj bi se trebali slušati sam napomenuo u svom prošlom postu.

Generalno, zvučnici imaju veći problem kada pojačalo klipuje nego kada dobiju čistu snagu pa se uglavnom kod slabijih pojačala koja klipuju dešava zagrevanje otpornika ili čak rastapanje kalaja kojim su lemljeni (ako pojačalo ne ode bogu na istinu pre toga).

Nisam razumeo jednu stvar - "Serijski kalem na basu od 1 mH ima tek nesto oko 6 oma na frekvenciji notch filtera."

Serijski kalem na midbasu je vazdušni 1mH motan debljinom žice od 1,4mm. Meren je na HP RLC mostu (kod Guje Smile ) gde sam šetao frekvenciju od 100Hz do 20KHz. Ne mogu da kažem da se sećam ali mislim da bi me cifra od 6 oma oko 900Hz-1000Hz vrlo iznenadila. Kojom računicom si došao dotle ? A ja obećavam da ću da premerim opet - da uporedimo podatke.
Reply
#33
Tih 6 oma koje sam pomenuo su reaktansa kalema,
Xl=omega x L= 2x Pi x f x L= 2x 3.1415 x 918Hz x 0.001H= 5.768 oma

Lep projekat si uradio, sa sve merenjima, ne bi bilo lose da pokusas da im definises kontinualnu snagu i mislim da ces u tom procesu realizovati da drajveri nisu prvi na udaru vec ovaj otpor. Bas je koliko vidim deklarisan na 80 W kontinualno sto nije nimalo naivno.

Da se razumemo, i ja na mojim kutijama teram takav notch.
Visokotonci zdravi, midbasi zdravi, al taj otpor je poceo da se dimi.
Dok sam pravio skretnicu nije mi padalo na pamet da nesto u skretnici moze da zadimi pre nego li drajveri, al me praksa naucila nesto novo Smile

Ne mislim da ista treba da promenis u projektu koji si vec napravio, samo sam hteo da podelim licno iskustvo, u kom chuchu grmi zec, kada se notch filterom potapa baffle step.

https://www.youtube.com/watch?v=IddDWBpkzYg eve ga materijal ubica.
Reply
#34
Za ove jednostavne Rlc kalkulacije simulatori su poprilicno tacni, jedino ako mi nesto ne zeznemo u simu Smile
Sim kaze da vec sa 10Vrms-a na 918Hz na otporu od 9 oma imamo 6.827V, sto mu dodje kad se preracuna snaga vec oko 5W na tom otporu.
Otezavajuca okolnost je sto notch nije preterano selektivan, tako da i frekvencije u okolini dosta uticu na zagrevanje ovog otpora.

Za parazitne otpore kalema i kondezatora u notchu sam ubacio 1 om.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#35
(09-13-2017, 11:54 PM)Vlajko Wrote: Tih 6 oma koje sam pomenuo su reaktansa kalema,
Xl=omega x L= 2x Pi x f x L= 2x 3.1415 x 918Hz x 0.001H= 5.768 oma

Lep projekat si uradio, sa sve merenjima, ne bi bilo lose da pokusas da im definises kontinualnu snagu i mislim da ces u tom procesu realizovati da drajveri nisu prvi na udaru vec ovaj otpor. Bas je koliko vidim deklarisan na 80 W kontinualno sto nije nimalo naivno.

Da se razumemo, i ja na mojim kutijama teram takav notch.
Visokotonci zdravi, midbasi zdravi, al taj otpor je poceo da se dimi.
Dok sam pravio skretnicu nije mi padalo na pamet da nesto u skretnici moze da zadimi pre nego li drajveri, al me praksa naucila nesto novo Smile

Ne mislim da ista treba da promenis u projektu koji si vec napravio, samo sam hteo da podelim licno iskustvo, u kom chuchu grmi zec, kada se notch filterom potapa baffle step.

https://www.youtube.com/watch?v=IddDWBpkzYg  eve ga materijal ubica.


Pružaš obilje korisnih informacija. Hvala na sugestijama. 


I da misliš da treba da promenim nešto u projektu, najbolji način jeste da kažeš to. Onda malo prodiskutujemo na tu temu i vidimo ima li osnova za promenu ili ne. 

Prilikom testiranja nisam primetio preterano grejanje bilo koje komponente. Ne mogu se pohvaliti da "prst" metoda daje precizne rezultate ali nisam uočio nikakvu opasnost. Ako nemaš šta pametnije raditi, a imaš sondu za kontaktno merenje temperature, super bi bilo da svratiš jedan dan - da povadimo midbaseve iz kutija, pustimo pink noise da vidimo koliki je realan porast temperature na R1. Ako imaš IR termomerač, još bolje. Najmanji je problem na mesto tog otpora od 5W staviti 2 kom od 10W ako postoji realna potreba. Možemo da pustimo i tvoju killer song Smile 

Glede snage midbasa, to zavisi čisto od primene. U zavisnosti od sadržaja, vrlo lako se premaši Xlim i dođe do fizičkog oštećenja kalema, a on još nije pregoreo. Seas meri nominalnu snagu po IEC 268-5 standardu što dođe - roze šum sa krest faktorom od 6dB, rezano sa 12dB/okt na 40Hz sa donje strane i 5KHz sa gornje i to sve na ploči određenih dimenzija.

Kada se midbas nađe u bas refleks kutiji, najmanje kretanje kalema u procepu jeste na tjuning frekvenciji, a ispod toga kreće da raste. Postovaću sliku iz simulatora da vidiš koliko je snage potrebno da bi midbas došao do maksimalne mehaničke ekskurzije i time do fizičkog oštećenja kalema kao i na kojim frekvencijama je to najizraženije.
Reply
#36
Ovo je kretanje kalema u magnetnom procepu pri snazi od 11W. 

Xlin (linearno kretanje kalema u magnetnom procepu) je +/-5mm odnosno 10mm P-P (peak to peak)

Xmech/Xlim (maksimalno kretanje kalema u magnetnom procepu - veće kretanje od Xmech i dolazi do fizičkog oštećenja kalema) je +/-10mm odnosno 20mm P-P



Ono što u stvarnosti vadi iz bunara jeste što u muzici malo materijala ima ispod 30Hz - ali malo ne znači da nema. U elektronskoj muzici pogotovo znaju da napumpaju donje registre. Slušanje sa gramofona bez subsonic filtera je no no.

Ovo nije slučaj samo sa ovim basem nego sa svim basevima koji su u bas refleks konfiguraciji.

Evo šta se dešava sa istim midbasem u istoj kutiji samo kompresionoj:



Stvari glede kretanja kalema u procepu stoje izvrsno, ali je bas rekao laku noć. F3=74Hz (-3dB)


Zbog ovoga sam napisao da će zvučnik biti uništen mnogo pre nego što se uloži neka veća snaga u njega i onaj otpornik od 5W postane Žarko, a kasnije Uglješa - ali mi svakako znači tvoja sugestija. Sad me baš kopka koliko se zaista greje prilikom rada i pri kojoj snazi propuštenoj kroz njega.

Pozz
Reply
#37
IC termometar - courtesy of Ariton



CMA MK1 na tri klika atenuatora do 0dB, Daftpank - a to sve izgleda ovako: 

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/233904973" width="640" height="1138" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>
<p><a href="https://vimeo.com/233904973">20170914_231835</a> from <a href="https://vimeo.com/user71209961">Mali Budha</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

R1 se greje do nekih 43 stepena u ovim uslovima. Za sada nema bojazni.

Provera tačnosti IC termometra - otvori usta i pucaj. Rezultat: 



Ko kaže da DIY-erima može da bude dosadno Smile
Reply
#38
Pa, onda sam ja malko bio preterao sa forsiranjem kad sam uspeo da pustim dim iz otpora od 10W  Smile
Amp je bio 150w na 8 oma i nije isao u kliping, bar ne cujni.
Otpor nije sagoreo jer se brzo reagovalo, al je ostalo braon nagorelo, vidi se na sredini.


Bas je 18w8545-00 u bas reflex kutiji, 17litara, tjuniranoj na 37Hz.


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#39
Hm... Jesu li oba nagorela tako ili samo jedan ?

Koji visokotonac koristiš uz 8545 ?
Reply
#40
Oba, i na levoj i na desnoj kutiji.

Visoki je Vifa Xt25.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)