Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 2 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Crowbar ili pajser zastita
#1
jeli neko pravio ovu zastitu Zvucnika i kako radi ? <br>
<a data-ipb='nomediaparse' href='http://arhiva.elitesecurity.org/t424053-Crowbar-ili-Pajser-zastita'>http://arhiva.elitesecurity.org/t424053-Crowbar-ili-Pajser-zastita </a>
Reply
#2
<p>Crowbar je odlična zaštita zvučnika od DC komponente koja se dogodi kada je pojačalo već crklo.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pošto je već pojačavač crkao, zašto mu pridružiti i skupe zvučnike?</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Crowbar je daleko pouzdanija zaštita od bilo kakvog releja. Relej može zaglaviti ili zalepiti, dok "crowbar" nema milosti.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Kada on jednom okine pravi nešto slično kratkom spoju, pa nešto mora pregoreti: ili sam crowbar ili osigurači u oštećenom pojačalu.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Naravno, kada se crowbar pravi, treba ga napraviti veoma robusno. Pcb mora biti veoma široka ili ako su žice u pitanju onda dovoljno debele, da podnesu 50-100A udara dok pogore osigurači u pojačalu.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Da ne bi bilo zabluda oko topljivih osigurača, evo jednog linka koji je od renomiranog svetskog proizvođača osigurača raznih tipova.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p><a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.google.rs/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=4&amp;ved=0CEgQFjAD&amp;url=http%3A%2F%2Fwww.schrack.rs%2Ffileadmin%2Ff%2Frs%2Fpictures%2Fcompany-contact%2Fevents%2FSchrack_Info_dani%2FPrezentacije%2FDILEMA_KOJA_TRAJE_-_Zastitni_prekidaci_ili_topljivi_osiguraci.pdf&amp;ei=GfuDUovZEcrasgbok4HABw&amp;usg=AFQjCNF_kAsN4O4FJn9CLAxfxlR2G8mxtw&amp;bvm=bv.56343320,d.Yms'>http://www.google.rs/url?sa=t&amp;rct=j&amp;q=&amp;esrc=s&amp;source=web&amp;cd=4&amp;ved=0CEgQFjAD&amp;url=http%3A%2F%2Fwww.schrack.rs%2Ffileadmin%2Ff%2Frs%2Fpictures%2Fcompany-contact%2Fevents%2FSchrack_Info_dani%2FPrezentacije%2FDILEMA_KOJA_TRAJE_-_Zastitni_prekidaci_ili_topljivi_osiguraci.pdf&amp;ei=GfuDUovZEcrasgbok4HABw&amp;usg=AFQjCNF_kAsN4O4FJn9CLAxfxlR2G8mxtw&amp;bvm=bv.56343320,d.Yms</a></p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Tekst podrobno opisuje fizičke pojave u osiguračima raznih tipova i vremena njihovog dejstva.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;Da ja ne razglabam previše o tome, jer može se napisati stotine strana, iz par tabela u tom tekstu možete videti da običan topljivi osigurač deklarisan za neku struju XX pregoreva u roku od 1mS sa strujom od oko 100 XX.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Nekoliko milisekunda može biti kobno po nežne visokotonce ukoliko u skretnici postoji DC putanja ka njima, a nekoliko stotina milisekundi kobno i po ostale zvučnike, jer kod pregorelog pojačavača bivaju praktično direktno prikačeni na napajanje (u nekim slučajevima pregorevanja amp).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Crowbar pravi nešto što liči na kratak spoj, i preuzme najveći deo struje na sebe, čim spase zvučnike. Poenta je da crowbar može dovoljno dugo izdržati dok ne izbace osigurači.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Dakle, kada ga pravimo, onda snažan trijak i debele putanje ka njegovim glavnim izvodima.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>E sad, uticaj na zvuk je za polemiku, kao i kod releja. Releji mogu imati prelazne otpore kod zatvorenog kontakta (pogotovo kada ostare), dok crowbar sa trijakom ima parazitne kapacitete PN spojeva u trijaku, koji nelinearno zavise od napona, reda nekoliko stotina pF.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Ti parazitni kapaciteti mogu imati ulogu kod visokih tonova, pa bih ja na primer umesto onog 0R47/5W radije stavio zavojnicu čija reaktansa biva veća od otpora zvučne kutije već iznad par kiloherca. To ionako neće uticati kad dođe da potrebe za njegovom akcijom, a sigurno će više podneti od 0R47 (koji može i da pregori ako su nam deblji osigurači, pa onda ostanemo bez očekivane zaštite).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Što se trijaka tiče, tipična struja koju bez problema mogu podneti za 20mS je oko deset puta veća od one za koju su deklarisani. Na primer BTA41-600B, koji je deklarisan za 40A radne struje, podnese za 20mS čitavih 400A (a inače ima veoma osetljiv gejt i veliko kućište koje se neće raspasti dok pogore osigurači u amp).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Nema nikakvog razloga za imenom "pajser".</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Crowbar je veoma&nbsp; pouzdana stvar kada se uredno napravi i dobro dimenzioniše (najbolje onako "ruski" pretera sa kapacitetom).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pozz</p>
Reply
#3
<p>Da dodam i još nešto:</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Ako se crowbar napravi na napajanju pojačavača, a detekcija DC na izlazima za zvučnike, onda stvarno ne moramo ni na kakav način brinuti o uticaju na zvuk.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>To je svakako daleko najbolji način, ali zahteva intervenciju u pojačalu.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Crowbar može čak biti i na dovodu za 230VAC, a optokaplerom biti trigerovan kada je potrebno.</p>
Reply
#4
druže Macola,nije pajser pogrdan naziv već prevod riječi crowbar. taj naziv je dobijen asocijacijom reagovanja zaštite - poput bacanja pajsera na kleme akumulatora ili njegovog ubacivanja u žice točka kad treba stati a nema se drugog načina. zapravo mu tepamo Smile
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#5
i da dodam- jako mi se dopada razbijanje mita o pogrešnom okidanju ove zaštite jer mnogo je veća težina tvoje riječi nego čak i jednog testa - kod mene to radi kako treba oko četiri godine - a ljudi se i dalje plaše tekstova u kojima se piše kako im je pojačalo pregorjelo baš zbog pajsera. druga stvar,ovo oko upravljanja ulazom normalnim spajanjem na zvučnik a povezivanjem na napajanje još je bolja ideja jer se time smanjuje vrijeme pregorijevanja osigurača kao i dužina putanje struje,pa se smanjuje i šansa da se nešto loše desi vodovima na pločici pojačala.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#6
a dali se spaja serijski ili paralelno zvucniku ?
Reply
#7

paralelno.

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#8
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="11637" data-time="1384419665"><p>
paralelno.</p></blockquote> to je caka Smile znaci kad slusas ove Hip Hop dance trance ili vec kako gdje je Bas i po nekoliko sekundi dolazi do okidanja zastite tj kratkog spoja i pojacalo pregori ili osiguraci !
Reply
#9
<p>Po tvom ispada da na takvoj muzici zvucnici rade na dc..</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Ta zastita detektuje DC napon i dok god je na zvucniku AC (na kom i treba da radi) zastita nece reagovati a mozes da slusas bilo koji zanr...</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>.</p>
Reply
#10

cijelu tu tamo temu na es forumu poveo sam ja,kao i brdo drugih tema i istestirao je kako sam najbolje umio i znao u kućnim uslovima. nego,muka je to kad se ljudi prije oslone na pisanje potpunog neznanca u čije znanje nemaju nikakve predstave,prije nego se oslone na logiku i makar malo udube u princip rada. treba znati za koje vrijeme napon na kondenzatoru naraste sa 0V do 30Vdc kako bi bio kadar proći kroz dijak i aktivirati trijak. znam nekoliko pojačala koja standardno koriste pajser zaštitu i četiri dizajnera koje izuzetno cijenim a koji u najmanju ruku nemaju ništa protiv ovog vida zaštite. na kraju krajeva,spoji izlaz pajsera paralelno napajanju a ulaz paralelno zvučniku i odagnaj sumnje.
citat mene samog;

"
Umjesto 0,47R stavio sam 470Ohm i njemu
paralelno voltmetar unimera Iskra43,a umjesto
zvučnika digitalni unimer-voltmetar.
Krenuo sam od 10Hz (program koji imam niže nije
mogao) i polako pojačavao pojačalo.
Cifra na digitalnom voltmetru je stigla do preko
50V a zaštita se nije aktivirala,pa pretpostavljam
da ne bi ni pri praktičnoj upotrebi u zvučnoj
kutiji,zato dalje sa podizanjem frekvencije nisam
ni išao.
Zatim sam zaštitu spajao na 21,5/43/64,5VDC.
Pri prvom naponu( 21VDC) nije reagovala(dijak je
većeg probojnog napona),
pri drugom ( 43VDC) reagovala je sa malom
vremenskom zadrškom od odokativno trećine
sekunde(nemam osciloskop...)
dok je pri naponu od 64,5VDC reagovala gotovo
trenutno.
Mislim da će konačno ući u moje zvučne kutije!
(znam da cifre sa mojih unimera nisu sto posto
relevantne(greše jer nisu RMS i tome slično...),ali
ako su u okviru i do 30% od stvarnih rekao bi da
ovaj vid zaštite kao poslednja odbrana zvučnika
sasvim opravdava svoje postojanje)"
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#11
<p>Jel se mogu dobiti svi potrebni fajlovi za ovu zaštitu??</p>
Reply
#12
klikni na bilo koju sliku između Gidre i one žute šeme na naslovnoj strani foruma i odvešće te direktno na post sa svim dokumentima i korisnim tekstom.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#13
ok , pravim dijelovi su tu jos plocica .


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#14

[attachment=4659:APEX Speaker Terminal.jpg][attachment=4660:APEX Speaker Terminal SCH.jpg][attachment=4661:APEX Speaker Terminal SCH V2.jpg]

[attachment=4662:APEX Speaker Terminal pdf.pdf][attachment=4663:New Text Document.txt]



Attached Files Thumbnail(s)


.pdf   APEX Speaker Terminal pdf.pdf (Size: 25,39 KB / Downloads: 13)
.txt   New Text Document.txt (Size: 1,02 KB / Downloads: 8)
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#15
<p>Jesu li to 2 šeme na raspolaganju i po izboru ili....??</p>
Reply
#16
Ja cu da pravim ovu jednostavniju


Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#17

pločica odgovara lijevoj APEX i ovoj šemi sa ESP120 koju je postavio samuki,samo što se kod te ESP razlikuje vrijednost otpornika i kapacitet/vrsta kondenzatora - sistem rada sve tri je isti. ja sam koristio ESP120 šemu zbog mogućeg sušenja elektrolitskih kondenzatora tokom dužeg niza godina,blokovi su imuni (-ji) na te pojave,jedino što bi morao da "prejašiš" dve rupe na pločici predviđene za dva elektrolita i tu postaviš blok.

pročitaj ovo makar koristeći google-prevodilac: http://www.sound.westhost.com/project120.htm

Remember that the crowbar circuit absolutely must never be allowed to operate with any normal signal. A perfectly good amplifier that triggers the circuit because of a high-level bass signal (for example) will very likely be seriously damaged if the crowbar activates. To verify that no signal can trigger it, you may want to (temporarily) use a small lamp in place of R2, and drive the amp to maximum power with bass-heavy material. A speaker does not need to be connected. If the lamp flashes, your amp would have been damaged. If this occurs, you may want to increase the value of C1. Note that bipolar electrolytics should never be used for C1, because they can dry out and lose capacitance as they age. This could cause the circuit to false-trigger.
Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#18
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Aca93" data-cid="11652" data-time="1384425002"><p>
Po tvom ispada da na takvoj muzici zvucnici rade na dc..<br><br>
Ta zastita detektuje DC napon i dok god je na zvucniku AC (na kom i treba da radi) zastita nece reagovati a mozes da slusas bilo koji zanr...<br><br>
.</p></blockquote> jesi li probao Subwoofer Test ? Smile
Reply
#19

 ja sam testirao onu ESP120 sa 10Hz na 50V oko minut (piše u mojem citatu mene) i nije se ništa loše desilo.

Bože,daj svakome pameti - ni mene ne zaboravi...
Reply
#20
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="11673" data-time="1384449675"><p>
ja sam testirao onu ESP120 sa 10Hz na 50V oko minut (iše u mojem citatu mene) i nije se ništa loše desilo.</p></blockquote> kod mene je napajanje +- 50v u pojacalu , hoceli raditi i trebali nesto mijenjati ?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)