Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SMD - How To
#1

Ja sam generalno mislio na velicinu plocice,ne na manje SMD komponente da se razumemo. I mislim da nije problem lemiti komponente na manjoj plocici od ove. Kad se lemi fiksira se plocica za radni sto i oko plocice se stavi vise praznih belih A4 papira da se komponenta lakse pronadje ako pobegnu negde. To je moje misljenje naravno.

Pa nesto ne ide bas da se fiksira plocica za sto osim ako si vican sa lemilicom isto sa levom i desnom rukom.

SMD komponente (R/C) moras da letujes prvo na jednom padu, nacentriras kako treba (grejanjem tog pada) i onda zarotiras plocicu 180 stepeni i zaletujes drugi pad.

Dakle moras bas u "ćoše" izmedju komponente i pcb da istovremeno stavis vrh lemilice i kalaj, ne moze nesto "odozgore" ili sa strane.

Ne sme da se pregreje komponenta jer su jako sitne i male mase i postoji opasnost da ako to "brzinski" ne zaletujes da strada ili da se osteti komponenta.

Reply
#2
<p>Posle toliko zalemljenih germanijumskih tranzistora koji su mnogo vise osetljiviji na nagle promene temperature to mi je jasno,treba brzo lemiti. Lemljenjem "odozgore" ili bolje receno odozgo komponenta se jos vise pregreva jer je los termicki spoj izmedju stampe i same komponente,tako da svu toplotu preuzima komponenta.</p>
<p>Naravno da se SMD letuje prvo na jednom padu,jer je letovanje na oba pada mnogo teze i zahteva specijalni vrh lemilice,a i istovremeno pridrzavanje komponente.</p>
<p>Plocicu treba fiksirati za sto (naravno ne srafljenjem u radni sto&nbsp; Smile&nbspWink tako sto se stavi neki manji komad metala (ja koristim komad deblje bakarne plocice) da bi je pridrzavala prilikom lemljenja,pa kad se zalemi jedna strana jednostavno se okrene plocica.</p>
<p>Ovo se odnosi na mladje i neiskusnije kolege,naravno.</p>
Reply
#3

Evo generalno neko uputsto kako baratati sa SMD komponentama.

Alat

- lemilica sa regulacijom temperature ili neka druga varijanta poput "redne diode" sa grejacem lemilice. Radne temperature se krecu izmedju 360 i 420 stepeni zavisno od povrsine bakra na koju se postavlja koponenta.

- sto tanji vrh za lemilicu (samo pravi vrhovi dolaze u obzir, "turpijane" bakarne-nemetalizirane izbegavajte)

- tanka pinceta

- lupa za kontrolu lema

- opciono "flux" za lemljnje

- opciono mala stegica ili drugi prirucni mehanizam za drzanje / rotaciju plocice prilikom rada

Lemljenje R/C komponenti

- vrh lemilice uvek mora da bude cist neposredno pre upotrebe

- za R/C komponente, uvek se prvo zaletuje jedna strana komponente

- nacentrirati tacno komponentu izmedju padova

- izbegavati dug kontakt lemilice sa komponentom zbog opasnosti od pregrevanja/ostecenja

- komponenta takodje valja da potpuno legne na plocicu, "korigovati" prvi pad i pritusniti tacno po vertikali odozgore recimo pincetom

- kada je komponenta tacno postavljenja na svom mestu zaletovati drugi pad nakon cega vise nema pomeranja iste

Lemljenje IC-ova

Integralci se vrlo slicno leme kao i R/C komponente i to tako sto se prvo zaletuje samo JEDNA nozica, neka iz ugla. Tu nozicu sto tacnije postaviti na svoje mesto, korigovati sa lemilicom ako treba.

Takodje "pritusnitu" komponentu odozgore da sto bolje "legne" na plocicu (isto kao i za R/C) dok se ta jedna nozica greje.

Kada je ona na svom mestu onda zaletovati njoj dijagonalnu nozicu (recimo za 8-pinsko kuciste, 1. i 5.).

Ovde bi vec valjalo da se ima neki "flux" za lemljnje sa kojim se premazu nezaletovane nozice.

Zatim se uzme lemilica, nanese vrlo malo kalaja na njen vrh i tako "prodje" jednim potezom preko ostalih nozica.

Kako se tacno to radi mozete pogledati na nekom YouTube snimku.

Ciscenje

Iako nije obavezno ciscenje lema (mada zavisi kakav flux se koristi) od oksida ili ostataka fluksa iz kalaja, zgodno je ipak da se ocisti jer moze da se bolje prekontrolise lem. U tu svrhu koristiti vatu ili stapice za usi + aceton.

Skidanje R/C komponenti

Nakon sto je komponenta postavljena na svoje padove u sustini je vrlo nezgodno da se ona dalje pomera.

Ako ipak morate to da radite, stavite nesto malo vise kalaja na vrh lemilice (da ne curi bas) i onda iz jednog poteza dotaknite OBA pada komponente. Vrlo verovatno je da ce vam se komponenta "zalepiti" na vrh lemilice i tada je odmah "otresite" sa vrha ili pomocu sunjdjera za ciscenje.

Dakle vrlo je bitno (ako zelite tu komponentu i dalje da koristite) da se ona ne zadrzava na vrhu tj greje duze vreme, recimo ne duze od 5-7 sekundi.

Jos jedna efikasna metoda je pomocu dve lemilice. Dakle grejete istovremeno oba pada i onda je "sklonite" sa padova/plocice.

Skidanje IC-ova

Ovo je najkriticniji deo rada sa SMD komponentama. Tu postoje razne metode oko skidanja, recimo pomocu "fitilja" tj bakarne pletenice koja "upija" bakar, pomocu duvaljke (topli vazduh) ili specificnih dodataka/vrhova za lemilice.

Za neka manja kucista (npr 8-16 nozica) moze da se koristi metoda sa kojom se prvo greje jedna strana IC-a, dakle stavite nesto malo vise kalaja i grejete istovremeno sve nozice sa jedne strane.

Pomocu skalpera ili nekog vrlo tankog odvijaca podvucete ispod kucista (dok grejete jednu stranu) dok se ta jedna strana ne podigne ili poptnuno odvoji od bakra. Ne preterivati u "dizanju" i ne raditi nista na silu, dakle samo lagano dok je kalaj u tecnom stanju.

Kada imate tako "nakrivljenu" komponentu, treba se nekako osloboditi viska kalaja koji je eventualno tu ostao i dalje drzi spoj sa bakrom.

Tu moze da iskoristite opet FLUX koji moze da pomogne oko "odvajanja". Moze i pomocu skalpera ili zileta isto da "rastavite" dok grejete tu stranu.

Kada se ta jedna strana rastavi, onda ce te drugu stranu isto tako uraditi ali ovog puta dosta lakse dok se komponenta skroz ne odvoji od plocice.

Napomene

- uvek voditi racuna da ne pregrejete komponente

- flux ili paste za lemljnje mogu jako kratko da traju, reda sekundu-dve dok se lemi, nakon toga gube svoje osobine i mora se staviti nova kolicina a predhodnu ocistiti sa vatom+aceton

- u kombinaciji gde plocica ima i TH i SMD komponente (kao BatoMM AMP) prvo zaletovati sve SMD komponente.

- voditi racuna (bukvalno "taktizirati" koji ce te pad kad zeletovati) kod "guste" stampe tj gde su blizu padovi susednih komponenti da ne budu oba pada od jedne komponente sa nanetim kalajem, dakle da bar jedan pad bude 100% cist (kako je bilo fabricki "cisto") jer ce biti problem posle da "spustite/prilepite" komponentu potpuno na plocicu (ne znam da li sam uspeo da vam ovo objasnim a zna da bude vrlo nezgodno)

Reply
#4

Evo da pokusam da pojasnim ovo zadnje sto sam gore napisao oko "taktiziranja". Pogledajte prilozenu fotku.

[attachment=6235:IMG_4747_1.jpg]

Pogledajte u gornjem desnom uglu komponente R15 i R13, one "dele" prakticno istu nezasticenu (zelenim lakom) povrsinu.

Ista stvar je recimo i za komponente R3+R18 (levo od IC-a), R17+R12 (iznad IC-a), C1A+R22 (veliki ulazni kondenzator) ili R16+R9 (FB kontakt). Ima jos par takvih situacija koje se ne vide na ovoj fotki.

U takvim situacijama treba prvo da se zaletuju oni padovi koji se ne "dele".

Znaci kao gore sto sam opisao, zaletuje se jedan pad, centrira se komponenta, pritisne se odzgore pincetom da potpuno "legnu" na plocicu i na kraju zaletujete te padove koji su zajednicki.

Problem je u tome ako vam ostane na drugom padu komponente kalaj, necete moci vise (bar tako lako) da je pritisnite da legne potpuno na plocicu jer ne moze da grejete oba pada odjednom.



Attached Files Thumbnail(s)

Reply
#5
<p>Ekstra tema Miki, bravo&nbsp; :thumbsup:</p>
Reply
#6

http://www.youtube.com/watch?v=b9FC9fAlfQE

Reply
#7
<p>Odličan post Miki!</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Dodao bih samo još par stvari :</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>1. Oko temperature, mislim da je malo velika granica izmedju 360 i 420 stepenu. Ja držim na 320 stepeni i to je sasvim dovoljno, u principu ako imati lemilicu sa regulacijom temperaturu ćete sami odrediti, ona treba da bude što niža zbog radnog veka vrha lemilice, a opet dovoljno velika da bude upotrebljiva pri lemljenju. Tu treba naći kompromis, ne treba ići ni u jednu ni u drugu krajnost.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>2. Ovo za krajnost važi i za vrhove. Znači ne neki olučarski vrhovi, ali nikako nemojte ni špic vrhove. Kod 0805 i 1206 ja koristim šrafciger vrh od 1.6mm. Kod debelih vrhova uhvatićete silkscreen (ono zeleno) i neki okolni pad što ne bi trebali, a ako je vrh mnogo tanak temperatura će mu pri kontaktu sa lemnom tačkom toliko opasti da to više neće biti upotrebljivo.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>3. Tinol je jako bitan. Struktura manje više (onaj sa 2% flux-a je OK), ali debljina je i te kako bitna. Ako možete kupite 0.4 ili 0.6mm, najviše do 0.75mm, sve preko toga je previše, ja sam juče BatoMM izlemio sa 1mm tinolom (u neimanju drugog) i to baš nije ispalo najsjajnije, na dosta mesta se vidi da ima višak tinola.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>4. Možda i najbitnije je osvetljenje. Radite po što boljem osveljenju. Ako radite po danu dnevno svetlo + lampa neposredno uz pločicu su obavezni, ako to radite noću onda plafonjerka + lampa. Lakše će biti vama, pod lošim osvetljenjem oštetićete vid zbog prevelikog naprezanja očiju.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Ako se setim još nečega napisaću.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pozdrav.</p>
Reply
#8

Slazem se oko temperature, to sam odokativno rekao po podesavanju lemilice (neka kinez Baku), pitanje je da li je to tacno.

Ali mi je trebalo na nekoliko mesta gde su vece bakarne povrsine nesto veca temperatura.

Inace ima jos jedan zanimljiv nacin, pomocu pećnice, malo je "advanced" za obicne korisnike ali to moze jako lepo da odradi posao.

Uzme se neka mini kuhinjska peć, modifikuje se sa "pravim" termo regulatorom (sonda + PID regulator + mikrokontroler) i napravi se tako podesavanje u kontroleru da ima nekoliko faza sa razlicitim vremenima i temperaturama tkz "temperaturni profili". To dodje nesto recimo tipa drzi temperaturu od 180C par minuta (predgrevanje), pa se onda poveca temperatura 230C isto minut-dva, onda ide deo koji zovu "reflow" (topljenje kalaja) gde je najvisa temperatura negde oko 280C oko minut i onda deo "odpustanja" tj postepenog hladjenja. Tacne detalje tih vremena i temperatura ne znam u ovom trenutku, to mi je jedan clan sa komsiskog foruma prepricavao.

U sustini ti temperaturni profili imaju u tehnickim detaljima samih SMD komponenti.

Dakle bukvalno samo poredjate komponente na plocicu, premazete sve kontakte sa kalaj-pastom i to se stavi u peć da se "samo" zaletuje Smile

Reply
#9
<p>I ja imemam tog Kineza Baku, svakom bi preporučio da ga pazari, oko 25-30 evra, a da ne pričam o prednosti koju imaš zbog svih rezervnih deloba na ebay-u, vrhovi koji se uzimaju za smešne pare, a i mogućnost da se montiraju original Hakko vrhovi. Za te pare garantujem da nema bolje lemilice, Kinezi su to tokom godina toliko prekopirali da mislim da se ne isplati uzimati Hakko 936. Za neku višu klasu (oko 100 evra) treba razmotriti Hakko FX88(D).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Ovo za pećnicu je već dosta komplikovano, to je već za ljude koji se time bave profi pa ne mogu da postignu ručnim lemljenjem odredjenu količinu, ali taj koji ne može rućno da postigne da zalemi sve verovatno ostvaruje dovoljne prihode da kupi specijalizovanu pećnicu za lemljenje i sigurno se neće baktati oko stare kuhinjske peći. Svakako zanimljiv način, mada mislim da je za hobiste neisplativ, a za profesionalce previše neprofesionalno.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pozdrav.</p>
Reply
#10

Baku lemilice (i svi slicni klonovi) su skroz OK za te pare. Ja imam neku stanicu sa duvaljkom Baku 702B, kostalo me je nesto oko 80E ako se dobro secam.

Jesu malo drljavi konektori za prikljucni kabal drske/lemilice, hoce tu malo da zeza ali generalno je OK.

I vrhovi su stvarno povoljni a traju bas dugo. Recimo meni evo 2-3 godine traje jos prvi vrh koji sam uzeo. Naravno imam jos par rezervnih jer bez toga ne zelim da ostanem na lageru Wink

Za ove pećnice, nije to nesto mnogo razlicito od profi/fabricke. Home-made varijanta moze da ispadne oko 100-ak evra, peć + neki PIC sa displejom za regulator i to je to.

Fabricke su vec X puta skuplje.

Reply
#11
<p>Ako hoćeš kvalitetnu dršku imaš na ebay-u original Hakko dršku za 15-ak evra, mada su i ovde skroz OK. Inače ta kombinacija 2 u 1 (duvaljka i lemica) je najbolja kombinacija, zauzima manje prostora, što je za nas koji radimo u kući mnogo bitno i jeftinije je nego kupovati ponaosob.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Razumem te ja za peć, ali to je već za nekog ko radi dosta često sa SMD-om pa mu štedi vreme, gde spada možda 5% DIY-era i njima je to korisna stvar jer sigurno neće izdvajati XXXX evra za tako nešto, ali neko ko od toga živi i time se profesionalno bavi sigurno će pre dati XXXX evra odmah, nego sad tu nešto budžiti. To bi isto bilo kao kad bi ljudi koji rade ozvučenje (npr. Megaton), to radili sa home made pojačalom, ili npr. da se u Telekomu desi prekid u kablu dužine 100m, oni neće tražiti gde je prekid, nego će sve to zameniti.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pozdrav.</p>
Reply
#12
<p>Što se pećnice tiče, ni ja ne bih savetovao da se to amaterski radi.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Kod takvih naprava, temperaturni profil u vremenu mora biti strogo kontrolisan jer su svi elementi izloženi visokoj temperaturi izvesno vreme.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Takve naprave se prave kao kombinacija peći sa vazdušnim opstrujavanjem (predgrevanje) i halogenim lampama (lemljenje), ili pak sve komplet sa halogenim lampama (sve faze pomoću njih).</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>U svakom slučaju veoma zahtevna regulacija tempeaturnog profila u vremenu.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Sve je drugo samo ni malo nije naivno napraviti to.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Nimalo slučajno, takve naprave imaju ozbiljnu cenu.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Pozz</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>P.S.</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Uz malo vežbe, ručnim lemljenjem će sve komponente doživeti manji stres.</p>
Reply
#13

Da li neko zna gde mogu naći neki odgovarajući vrh za SMD lemljenje za Welleman VTSSC40N lemnu stanicu?

Jedini koji sam do sada nalazio za nju jeste onaj u obliku zaoštrene olovke.

Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
#14

Našao! Ako je to to .

http://www.mikroprinc.com/proizvodi/lemna-oprema-i-pribor/pribor-za-lemljenje/vrhovi-za-lemilice/vrhovi-za-lemilice-ostalih-proizvodjaca/vrh-velleman-bitc10n4/index.php

Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
#15

Moze i takav vrh.

Nije to nesto skupo, to se uvek isplati da uzmes par razlicitih vrhova, sto da imas za rezervu sto da imas za razlicite potrebe.

Reply
#16

100% si u pravu.

Gde još mogu naći vrhove za ovu lemilicu?

Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
#17
<p><a data-ipb='nomediaparse' href='http://www.blazicelektronik.co.rs/'>http://www.blazicelektronik.co.rs/</a></p>
<p>&nbsp;</p>
<p>Oni drže Weller-ov program, vrlo moguće da imaju ono što ti treba.</p>
Reply
#18

Hvala, ali nije ovo Weller već Velleman. :hmm:

Face up...make your stand and realise you're living in the golden years!
Reply
#19
<p>Tek sad videh da je Welleman, ja video Wel... i po difoltu pomislio na Weller. Smile</p>
Reply
#20

<span style="font-family:'Helvetica Neue', Arial, Verdana, sans-serif;font-size:14px;">Everything you wanted to know about s....oldering Smile and desoldering but were afraid to ask.&nbsp;</span>
<p>&nbsp;</p>
<p>&nbsp;</p>
<p>http://youtu.be/M0wI-5YZQm4</p>
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)