Thread Rating:
  • 2 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bato MM-Amp (LM-most by macolakg)
#61
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Aca93" data-cid="1144" data-time="1365017674">Svaka cast za ovo pojacalo!

I na snimku se cuje odlicno Wink

Pozdrav!</blockquote>

hvala ime! Smile jako mi je drago kad čujem pohvalu od tebe,svaki put me ispratiš! Wink

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="mikikg" data-cid="1145" data-time="1365017908">Pozdrav svima!

Samo da se javim da sam i ja stigao Smile</blockquote>


he heee,rekoh ja da će se stvar srediti! Big Grin dobro nam došao i dugo nam ostao!
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#62
(04-03-2013, 04:08 PM)HomeMadeAudioProject Wrote: danas uradih ovo:
"guzan" Smile
"guzan" i leđa:
prsa junačka Big Grin
prsa i leđa:
lice:
manje žica nije moglo jer su ovde praktično četiri kanala sa dve duple zaštite,dual-mono napajanjem i odvojenom klip-indikacijom-brdo svega a sve međuzavisno.
namučila me zaštita kao budalu i opet nisam skontao šta je bio uzrok ne-zatvaranju kontakata releja,kad sam sve to unio u toplu kuću iz hladne radione jednostavno je proradila kao treba ali ću ipak imati u planu dve uPC zašite i uraditi ih sa šraf-rupama spremnim za brzu zamjenu,sad oko toga imam vremena da se zezam. od sveg tog silnog preokretanja pločica pukne mi i vezica lijevog LM-a sa nožice 10-to sam primjetio kad sam vidjeo da mi ove klip-indikacije svijetle pri različitom pojačanju. kad sam uzeo unimer skontao sam da je razlika tačno duplo,a onda uz masu provjerio izlazne + i - za zvučnike i sa + je bilo 0V prema masi iako je na ulazu bilo signala. prvo provjerim nožice napajanja a onda i ove ulazne i dođem do famozne desetke. prije toga sam se bio upetljao oko istobojnih žica pa pogrešno povezao ulaze,onda skontao da mora masa oba kanala da se poveže jer izgleda nije dobro da se povezuju unutar predpojačala ili šta je već spojeno na pojačalo,ili inače bruji.
sad sve to radi a još nisam probao povratnu spregu sa zvučnika ili "remote sense" ,prvo ću da ga slušam još malo ovako pa da čujem šta može da da,u međuvremenu pakovati konektor i kablove a onda kad ga "skontam" kako radi bez povratne sprege povezati i čuti kako radi sa njom.<span style="color:#006400;">inače,sve što vam je rekao macola-kg bila je totalna istina a nerijetka pisanja oduševljena mikija-kg (sramota - nisam ga još pozvao na ovaj forum... Sad ) nisu bila bez korijena-OVO POJAČALO STVARNO RADI NEVJEROVATNO DOBRO!
ne znam da li je do toga što je dual-mono ali i meni polugluvome je očigledno da slika postoji,toliko se dobro čuje! ne znam kako da opišem ali ima sliku kao borin studio-se,a visoke i srednje kao Miletov F100 sa 125mA mirnom strujom,bas tvrd i neodređen. to su prvi utisci na nekolicini pjesama,a ne vjerujem da će se pokvariti vremenom jer...
još jedna stvar-po kliku releja iz zvučnika se sa otvorenog ulaza čuje ( ),baš to-NIŠTA! na snimku sam prinijeo mikrofon skroz uz kutiju i to od visokotonca ka basu i možete se uvjeriti kava je tu tišina.
ako ima neko iz Beograda i okoline,ili bilo odakle da je voljan da dođe ovo čuti neka ponese svoj izvor (cd,gramofon ili šta već sluša) i neka dođe-javite se na privatnu poruku i dogovorićemo se lako!
i da,da se zahvalim čovjeku koji mi je poklonio najvrijednije dijelove koje sam ugradio u ovo pojačalo,ne smijem to zaboraviti...
sve pohvale za ovo pojačalo drug macola,sve pohvale od srca <span style="color:#006400;">a najviše za "amin" oko imena!




uživajte,ja već uživam! Big Grin


E pa dragi prijatelju, zadovoljan sam tim sto si ti zadovoljan. Verujem da se nikada neces rastati od tog komada (iz vise razloga).

Prijatno slusanje, i cekamo remote-sense probu sa gvozdenim zicama.

Veliki pozdrav i zahvaljujem na trudu oko stavljanja u zivot ove, obojici nam drage, napravice!
Reply
#63
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Macola" data-cid="1148" data-time="1365020898">E pa dragi prijatelju, zadovoljan sam tim sto si ti zadovoljan. <span style="color:#006400;">Verujem da se nikada neces rastati od tog komada (iz vise razloga).

Prijatno slusanje, i cekamo remote-sense probu sa gvozdenim zicama.

Veliki pozdrav i zahvaljujem na trudu oko stavljanja u zivot ove, obojici nam drage, napravice!</blockquote>

<span style="color:#006400;">naravno druže...

i ne da sam zadovoljan,nego bez lažne skromnosti prezadovoljan!

naravno,čim bude remote-a postavljam utiske a do tad spremam kablić i oštrim žicu Big Grin

sve pohvale i zahvale idu tebi,ja sam samo bio počastvovan da učestvujem u svemu ovome...
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#64
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="1150" data-time="1365021318"><span style="color:#006400;">naravno druže...

i ne da sam zadovoljan,nego bez lažne skromnosti prezadovoljan!

naravno,čim bude remote-a postavljam utiske a do tad spremam kablić i oštrim žicu Big Grin

sve pohvale i zahvale idu tebi,ja sam samo bio počastvovan da učestvujem u svemu ovome...</blockquote>
Pohvale su nebitne.

Bice mi drago da puno njih uziva u slusanju ove naprave...

A moze se i bolje od toga... :-), no o tom - po tom.

Pozz

P.S.

Zaboravih da pitam: kako ti se svidja zvuk cinele?
Reply
#65
Čestitam druže, držiš visok nivo na koji si nas navikao. Heh, jako si me zaintrigirao, pogotovo sa zadnjim opisom zvuka ovog pojačala. Vjerojatno ću i ja probati. Možda jedna sugestija, jesi razmišljao možda da potenciometar postaviš na L profil blizu zadnje strane kućišta i onda ga preko produžetka vodiš na prednju stranu? Tako bi mogao još skratiti žice i odmaknuti ih još više od tranformatora.
Ovako kao na slici.


Attached Files Thumbnail(s)
Today, 06:01 AM

Reply
#66
U pravu je @ziki, to bi dalo malo poboljsanja mada je malo mehanicka komplikacija. Idelano bi bilo kada bi sami ulazni chinch konektori i potenciometar i amp bio na jednoj plocici, znaci sve to spakovati na sto manjem prostoru i sto dalje od transformatora ili eventualno pregraditi limovima.

Dodatno ako sam lepo video, u onom sklopljenom uredjaju nisu korisceni koaksialni kablovi ka potenciometru vec neoklopljene parice. To u sustini nije dobro jer se tu ne barata sa balansirajucim signalom gde bi cak i ne oklopljena parica mogla da ide vec klasican single-ended signal gde moze takva parica da pokupi svasta iz okoline. Dakle u ovoj postavci od ulaza preko potenciometra i nazad treba postaviti koaksialni kabal npr onaj deblji crni za instrumente, ne mikrofonski.

OFF TOPIC: U vezi tih kablova, recimo cesta je greska muzicara da za svoje instrumente (posebno gitare) koriste mikrofonski kabal i kao prespoje one parice. To je prilicno lose resenje. Gitare obicno daju mali signal koji se poslo mnooogo puta pojaca (distorzije i sl) i probajte takve kablove da "cuknete" prstima, da cujete kako ce se to preneti u pojacalu Smile Pravi kabal za instrumente ako je dobrog kvalitetea ne sme da reaguje na spoljasnje mehanicke uticaje. Mikrofonski kabal (shirm + dva plavo/crvena provodnika) su specificno napravljeni za balansirajuce signale i kao takve ih treba iskljucivo u tim slucajevima koristiti. Isto tako ne treba ih koristiti za stereo signale.
Reply
#67
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Macola" data-cid="1153" data-time="1365022415">Pohvale su nebitne.

Bice mi drago da puno njih uziva u slusanju ove naprave...

A <span style="color:#006400;">moze se i bolje od toga... :-), no o tom - po tom.

Pozz

P.S.

Zaboravih da pitam: kako ti se svidja zvuk cinele?</blockquote>

druže,sa ovom cijenom dijelova i ovom jednostavnošću... Smile rekao bi da ovo pojačalo voli da se druži sa akustičnom gitarom - recimo queen:





naravno uz bolji snimak. ovde se čuje sve kako treba,ne bi ja tu ništa istakao iznad drugog jer mi sve djeluje ujednačeno i jako jako dobro počev od visokih a završivši na basovima. stereo utisak je i dalje na prvom mjestu - da li je do dual-mono napajanja,samog pojačala ili kombinacije ne znam ali da je dobro - odlično je - tu pogovora nema! sad mi krivo što mi i ostatak pojačala nije u dual-mono konfiguraciji,a dalje ću svakako gledati da imam makar četverostruki sekundar na jednom transformatoru ako već ne dva odvojena kao ovde. uspostavlja se i jeftinije za izradu imati duplo više kondenzatora duplo manjeg kapaciteta,ako i jesu dva trafoa skuplja od jednog duplo jačeg ipak se kroz zvuk vjerujem debelo isplati uloženi novac. još ovo ma da se sluša iako od juče kako je pokrenut još nije gašen,svirao je cijelu noć lagano i evo danas nastavlja. :-)

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="ziki" data-cid="1155" data-time="1365024656">Čestitam druže, držiš visok nivo na koji si nas navikao. Heh, jako si me zaintrigirao, pogotovo sa zadnjim opisom zvuka ovog pojačala. Vjerojatno ću i ja probati. Možda jedna sugestija, jesi razmišljao možda da potenciometar postaviš na L profil blizu zadnje strane kućišta i onda ga preko produžetka vodiš na prednju stranu? Tako bi mogao još skratiti žice i odmaknuti ih još više od tranformatora.
Ovako kao na slici.</blockquote>

hvala ziki druže,hvala! da si išta bliže u kilometrima ili kunama/dinarima/evrima na par minuta slušanja vjerujem da se ne bi dvoumio nego bi kontao šta od dijelova već imaš a šta treba da nabaviš :-) inače nisam ljubitelj potenciometra na kutiji pojačala uopšte ali ovde je već bila rupa spremna za njega pa nisam odolio. jeste moglo ići preko poluge ali do sad nisam imao iskustava sa tom izradom pa nemam ni dijelova da bi to izveo a da nešto budžim,nije mi se dalo. jednom sam bio primoran na to (Borina Clepsidra i preklopnik ulaza) i nisam baš presrećan kako sam to vizuelno izveo. da se to da lijepo izvesti-da ali nemam to još sa čime da odradim.

<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="mikikg" data-cid="1158" data-time="1365057174">U pravu je @ziki, to bi dalo malo poboljsanja mada je malo mehanicka komplikacija. Idelano bi bilo kada bi sami ulazni chinch konektori i potenciometar i amp bio na jednoj plocici, znaci sve to spakovati na sto manjem prostoru i sto dalje od transformatora ili eventualno pregraditi limovima.

Dodatno ako sam lepo video, u onom sklopljenom uredjaju nisu korisceni koaksialni kablovi ka potenciometru vec neoklopljene parice. To u sustini nije dobro jer se tu ne barata sa balansirajucim signalom gde bi cak i ne oklopljena parica mogla da ide vec klasican single-ended signal gde moze takva parica da pokupi svasta iz okoline. Dakle u ovoj postavci od ulaza preko potenciometra i nazad treba postaviti koaksialni kabal npr onaj deblji crni za instrumente, ne mikrofonski.

OFF TOPIC: U vezi tih kablova, recimo cesta je greska muzicara da za svoje instrumente (posebno gitare) koriste mikrofonski kabal i kao prespoje one parice. To je prilicno lose resenje. Gitare obicno daju mali signal koji se poslo mnooogo puta pojaca (distorzije i sl) i probajte takve kablove da "cuknete" prstima, da cujete kako ce se to preneti u pojacalu Smile Pravi kabal za instrumente ako je dobrog kvalitetea ne sme da reaguje na spoljasnje mehanicke uticaje. Mikrofonski kabal (shirm + dva plavo/crvena provodnika) su specificno napravljeni za balansirajuce signale i kao takve ih treba iskljucivo u tim slucajevima koristiti. Isto tako ne treba ih koristiti za stereo signale.</blockquote>


mikikg,hvala na ovom kratkom tutorijalu oko kablova-naročito mi se dopao ovaj dio oko čukanja prstima - do kraja februara imao sam najobičnije kineske najjeftinije kabliće kao interkonekte a pošto mi je iza radnog stola doslovno šuma kablova toliko se toga kupilo u njima da je to bilo strašno-zujanja se nije moglo riješiti! najteže mi je padalo kad preko izolacije dohvatim jedan kraj kabla koji je uključen u pojačalo pa začujem zujanje u zvučnicima - užas jedan! onda sam se za rođendan častio nekim ne - preskupim a dobrim interkonekt-kablovima (Silken,5e komad) i toga više nije bilo. vjerujem da bi i ovde bilo bolje umjesto ovih parica upotrijebiti propisan širmovani kablić ali vjeruj mi da ni ovako nema ni trunke čujnih smetnji - uostalom pogledaj kraj video-snimka:otvoren mikrofon tik uz zvučnu kutiju ;-)

postoji li tip kabla koji preporučuješ u unutrašnjem povezivanju pojačala? slobodno stavi link ako ima negdje u prodaji...

gitara je ovde baaaš dobar dug pojačalu...
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#68
postoji li tip kabla koji preporučuješ u unutrašnjem povezivanju pojačala? slobodno stavi link ako ima negdje u prodaji...


Pa sta znam, neki fini tanki kablovi za unutar pojacala se teze nalaze. Zato sam i spomenuo ove kablove (gumirani) za instrumente kojih prakticno ima u svakoj boljoj el. radnji ili prodavnici muzicke opreme.

Ja krace parcice vadim iz rashodovanih VHS video rekordera. Tamo ima vise komada i uglavnom su solidnog kvaliteta.
Reply
#69
Svaka cast na pojacalu,bas mi se svidja ...tacno bi sad krenuo u izradu da nemam 3 zapoceta projekta Big Grin
Reply
#70
ima dana za megdana,samo kad se ima volje!

kao što tvoj potpis kaže<span style="color:#006400;"> "<span style="font-size:12px;">Hobi je nesto besplatno a veoma skupo." i sam imam još Borine Sige i Lambdu započete,a o AV800 što ga dobih od ogylab-a ne smijem ni da pričam od sramote... sve to treba pozavršavati a od ostalih stvari već počeh macolin psm smps-ma projekata i želja koliko hoćeš sad samo da je zdravlja i para pa da se završava jedno po jedno.

ja evo počeh sa završavanjem,BatoMM je tu,sviri...
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#71
Pogledaj ako možeš naći stare printere, u njima imaš tih finih vodilica.
Reply
#72
eto dobrog savjeta,nikad mi ne bi palo na pamet , hvala ziki!
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#73
ima u starim crt ili lcd ekranima dobrih oklopljenih kablova sto vode video signal od pc do ekrana
Reply
#74
Da, fini oklopljeni kabeli u bojama Smile. Nabavio sam ove RG179 i koristim njih dok ih još imam.



Attached Files Thumbnail(s)
Today, 06:01 AM

Reply
#75
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="ziki" data-cid="1169" data-time="1365087978">Da, fini oklopljeni kabeli u bojama Smile. Nabavio sam ove RG179 i koristim njih dok ih još imam.</blockquote>

Imam jedno parce pripremljeno za S/PDIF prenosenje podataka posto kazu da mu je impedansa 75Ohm <a href="http://www.dpcav.com/data_sheets/rg179.pdf">http://www.dpcav.com/data_sheets/rg179.pdf</a>
Reply
#76
evo ga i jedan duuuugi post uputstava i komentara macole o ovom pojačalu,pa da baš sve bude na jednom mjestu:


<em>”Hi-End Pojačavač 70+W</em>

<em>1,8Hz -3dB do 180kHz -3dB</em>
<em>20Hz-20kHz &lt; +/-0,25dB</em>

<em>Konstruisao: Dragoljub Aleksijević, Macola</em>
<em>27.07.2012 Kragujevac</em>

<em>Napomene:</em>
<em>Sve komponente koje su povezane na ulaze op-amp staviti što bliže ulazima,drugi krajevi istih mogu imati dužu štampanu vezu!</em>
<em>Za otpornost zvučnika 4Ohm,napajanje +/-23Vdc max,za 8Ohm +/-27Vdc.</em>

<em>C15,C17 i C16,C18 što bliže pripadajućem LM3886TF! C23 što bliže U3!</em>

<em>Osobine:</em>

<em>Damping faktor na 8Ohm:</em>
<em>Sa MC33272: @20kHz=450,@10kHz= 685, @1kHz=730.</em>
<em>Sa LME49720Angry20kHz=550,@10kHz=1080,@1kHz=1390,@500Hz=1740.</em>

<em>Šum=1,5mV</em>
<em>Dugoročna stabilnost offset-a&lt;500uV</em>
<em>Stabilnost sa kapacitivnim opterećenjem:&gt;8uF@1kHz@40Vpp</em>
<em>THD pri 50W sa LME49720 izmerite sami! </em>
<em>Impedansa ulaza 22kOhm”</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"- Otpornici od 0,47R/5W mogu biti i zicani zato sto sami LM3886 imaju i lokalnu povratnu vezu koja je preklopljena globalnom od strane LME49720, nece biti problema oko toga. Njihova vrednost je KRITICNO i blisko vezana sa unutrasnjom frekventnom kompenzacijom LM3886, a ne sa zastitom pojacavaca i ne treba je menjati. Njihov uticaj na kvalitet zvuka je transparentan, samo se zrtvuje malo snage u korist ekstremno dobre stabilnosti na teska kapacitativna opterecenja.</em>

<em>- nemojte brinuti oko offseta (kada se jednom podesi), njegovo odstupanje je tesko merljivo uobicajenim DVM, i vise zavisi od kvaliteta upotrebljenih otpornika i zenerica nego od bilo kog od ta tri IC.</em>

<em>- Ova konstrukcija ne crpe nikakvu veliku struju iz izvoda za GND. GND je opterecena samo pomocnim stabilizatorima (zenerice) i sa LME49720, to je jedna od kljucnih prednosti bridge pojacavaca. Struja zvucnika ni jednog momenta ne afektuje GND, tako da GND prestaje da bude kriticna stavka, ovde samo "drzi" VCC/2 tj. virtuelnu gnd, u sustini bi se mogla izvesti i sa dva snaznija otpornika.</em>

<em>- Tranziciona sposobnost napajanja treba da bude sto bolja, tako da oni kondenzatori od 470uF i 100n koji zu sto blize LM3886 igraju vaznu ulogu oko toga. (na PCB je to ispravno izvedeno, treba staviti 100nF odozdo, direktno na nozice LM3886, a ne skodi mu ni onaj vec postojeci na PCB, decouplinga nikad dovoljno...).</em>

<em>- Na prvi pogled mi se cini da ce ova PCB biti sasvim ok (ne bi joj naskodilo lemljenje bakarnih zica veceg preseka, odozdo na power vodove, samo ce poboljsati rad, kada vec nema 3D gradnje dajmo joj sto nize impendanse gde mozemo )</em>

<em>- vezu sa kutijom pojacavaca treba izvesti sa GND koja je najblize GND ulaza.</em>

<em>- vezu do samih cinc prikljcaka voditi predenom paricom.</em>

<em>- ako je veza do ulaza dugacka, GND cinca spojiti sa zicom koja vodi na GND ulaza sa otpornikom od 10 ohm, koji je zalemljen na sam cinc.</em>

<em>- GND (telo) samog cinc prikljucka treba biti izolovano od kutije pojacavaca.</em>

<em>- zice od trafoa na grec dovesti predenom paricom sa krajnjih tacaka sekundara, srednji izvod moze pravim komadom zice jer kroz njega tece vema mala struja. </em>

<em>- kabl za zvucnik treba biti izveden kao predena parica, nije od znacaja njegov kvalitet kada je upotrebljena remote-sense FB.</em>

<em>- remote sense kabl takodje mora biti predena parica.</em>

<em>- ne smeju se zameniti mesta za +remote FB i - remote FB, to ce trenutno dovesti do pregorevanja oba LM3886 !!!</em>
<em>Samom + izvodu izlaza "pripada" ISKLJUCIVO + remote FB i to vazi iza onaj drugi (-) kraj.</em>
<em>Dakle, STROGO voditi racuna o polaritetu remote FB u odnosu na polaritet izlaznih krajeva, prakticno je najbolje upotrebiti neki kabl sa obojenim zicama da bi se umanjila mogucnost slucajne greske.</em>

<em>- sprava ce dobro raditi i bez prikljucene remote FB (radice kao "normalan" pojacavac), naravno da ce bolje raditi sa remote FB iz ranije opisanih razloga.</em>

<em>-Posto moze i sa remote FB, a i bez nje, dobija se ekstra mogucnost za poredjenje rada sa i bez remote FB )</em>

<em>- Pokusajte da stavite kabl za zvucnik napravljen od "cekasa" za grejace, sa upotrebljenom remote FB i uporedite sa dobrim bakarnim kablom bez remote FB </em>

<em>Remote FB skoro potpuno ponistava (inace neizbezne) osobine zvucnickog kabla, induktivitet, kapacitivnost i termogeni otpor. Prakticno se dobija efekat kao da je zvucnik povezan direktno na nozice IC.</em>

<em>Mostni pojacavaci imaju jos nekoliko izuzetno dobrih osobina (ima o tome u temi: </em><a href="http://www.elitesecurity.org/p3120051">http://www.elitesecurity.org/p3120051</a><em>): </em>

<em>-ispravljaju sve potencijalne asimetrije izmedju top i bottom zona (vazi i za pojacavace sa tranzistorima bilo kog tipa, a i za cevne), jer u bilo kojoj poluperiodi struje uvek teku kroz top zonu jednog i istovremeno kroz bottom zonu drugog IC, na taj nacin je obezbedjena perfektna simetrija (zato sam jednom prilikom napomenuo da bridge verzije UVEK bolje rade od single-end verzije sa istim komponentama).</em>

<em>-Diferencijalna promena napona na izlazima za zvucnik ne utice na ulazne kablove kapacitativnim putem, a kada se kabl za zvucnik izvede kao predena parica onda nestaje i induktivni uticaj. Na taj nacin smo sprecili nezeljene povratne veze "nevidljivim" putanjama, a koje su uobicajen izvor problema i frekventne nelinearnosti kod velikog broja pojacavaca, a posle montaze na policu, jer na test stolu obicno nema takvih problema.</em>

<em>- Izlazne struje ne teku kroz GND vod, GND je virtuelna i sluzi samo za ubezbedjivanje Vcc/2. Izlazne struje iskljucivo teku iz +Vcc, kroz oba LM3886 i kroz zvucnik, ka -Vee.</em>


<em>Prakticno je ovo monoblok, koji ima sopstveno napajanje, medjutim, zbog odlicnog PSSR, sa istog trafoa moze se napajati i drugi kanal (ali je ipak bolje kada imaju nezavisne trafoe).</em>

<em>Razlozi sto sam pojacavac deklarisao kao 70+W, i sto ima tako niske napone napajanja su sledeci:</em>

<em>Kada bi se oba cipa napajala sa "uobicajenih" +- 35VDC (kao za single end), teoretski bi se na 4 ohm mogla razviti snaga od 420W RMS, sto je previse za dva LM3886, Ovako je niskim naponom ta granica podesena na ono sto oni mogu podneti, tj. na vise od 100W sa dobrim hladjenjem, ali ce do tih 70W perfektno raditi. Iznad te granice moze proraditi SPIKE zastita unutar cipova (koja se moze izbeci umetnickim izvodjenjem hladjenja , i mogu se pojaviti neka manja izoblicenja.</em>
<em>Ali SPIKE se sigurno nece aktivirati di 70W cak i sa osrednjim kvalitetom hladjenja, pa ce sve raditi kao svajcarski sir (lapsus, sat , sto naravno ne znaci da treba zloupotrebiti ovu recenicu pa smanjiti hladjenje .</em>
<em>Hladjenje treba biti sto bolje u svakom slucaju.</em>

<em>Za izbegavanje SpiKE je vazna tranziciona brzina odvodjenja toplote, sto pak znaci da se IC montiraju na poseban nacin, sa debljom bakarnom sinom ispod i sa njihove prednje strane, pa onda na hladnjak (jedan od nacina se moze videti u unutrasnjosti Jeff Rowland model 10 ). </em>
<em>Za ovaj slucaj stvarno nema potrebe za tim. </em>
<em>To ce trebati onda kada budemo iz 6 ili 8 IC "izvlacili" 300+W."</em>

<em>"Open loop gain op-amp LME49720 je 140dB, sto je oko 10.000.000 puta.</em>
<em>Posto radi kao "cist" integrator, u ulozi servo pojacavaca on prakticno za DC odstupanja radi sa punim open-loop pojacanjem, tako da srazmerno tome i radi korekciju offset.</em>

<em>Ponovo cu da napomenem da klizanje ofset-a daleko vise zavisi od kvaliteta otpornika i zenerica nego od bilo kog od tri primenjena IC, a to je veoma malo (za ovaj slucaj potpuno bez znacaja)."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<u>Savjeti pred prvo puštanje u pogon:</u>

<em>"...... evo par saveta za prvo ukljucenje:</em>

<em>- posto ti nije prvi, verovatno nema potrebe da napominjem da LM3886TF namazes pastom i stegnes ih lepo na hladnjak.</em>

<em>- proveri opet da li su napajanja pravilno povezana.</em>

<em>- umesto zvucnika stavi neki otpornik 4-10 ohm par W.</em>

<em>- odmah stavi LME49720, znacajno je bolje (kasnije se mozes igrati sa MC33272, cisto da uporedis). </em>

<em>- nema potrebe dodatno povezivati remote FB kod prvog pustanja (remote FB dobija smisao tek kod upotrebe zvucnickog kabla), jednostavno je ostavi neprikljucenom.</em>

<em>- postavi trimer za offset na sredinu, i zakaci voltmetar na lazni zvucnik.</em>

<em>- nemoj prikljucivati nista na ulaz.</em>

<em>- ukljuci napravu i podesi offset na nulu na tvom DVM (prethodno samo proveri da li su ok onih +-12V na zenericama).</em>

<em>- ako je sve u redu, mirna struja oba LM3886 treba da je oko 120mA 20-tak levo desno (u principu je ne moras proveravati vec mozes posmatrati temperaturu hladnjaka).</em>

<em>- ako je sve u redu hladnjaci treba posle desetak minuta da budu blago topli.</em>

<em>- lazni zvucnik-otpornik treba da bude hladan.</em>

<em>- ako se nigde nisi z***bao u sklapanju, to ce biti sve.</em>

<em>- prikaci muziku, zvucnike, remote FB i uzivaj...</em>

<em>- napisi nesto o utiscima "</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

O napajanju:

<em>"Ova topologija pojacavaca ne zahteva velike kondenzatore u split granama, vec jedan veliki izmedju Vcc i Vee.</em>


<em>Evo kako bi trebalo da izgleda najekonomicnije napajanje za takve pojacavace, sto im je inace jos jedna od znacajnih prednosti nad half bridge topologijama, pogotovo sto se cene Elko tice (vidi pdf).</em>
<em>U svakom slucaju onaj decoupling od 470uF ostaje kako je prethodno nacrtano."</em>

<em>".....ne mogu se setiti da li sam negde napomenuo, ali i ako vec jesam bolje je ponoviti.</em>

<em>Ovaj pojacavac sam deklarisao kao Hi-end za 70+Wrms (termogene snage), i do te snage ce zbog umerenih struja raditi u granicama top klase.</em>
<em>Za kucno slusanje 70Wrms nije uopste naivna snaga. Zvucnici bi trebalo da budu deklarisani za bar 150W zbog manjeg stresa i duzeg upotrebnog veka.</em>
<em>Ko vec zna koliki su 70Wrms, njemu je to jasno.</em>
<em>To je vise nego dovoljno da vlasnik iz susednog stana pozvoni na vasim vratima sa motkom u ruci .</em>

<em>Realno ovaj pojacavac moze dati puno vise.</em>

<em>Granica klipinga na 8 ohm je 138Wrms, a na 4 ohm oko 100Wrms.</em>

<em>Uvek navodim termogenu snagu, jer to je pouzdan podatak. </em>
<em>Ima proizvodjaca koji navode vrsnu, tj. peak-power.</em>
<em>Peak-power bi kod ove naprave bila (za 8 ohm): (Vcc-6V)^2/Rzv = Ppeak, sto ce reci, 40-6V=34V^2/8 ohm=144,5W.</em>
<em>Mada je po meni ovo neposten podatak, ukoliko ne pise da je u pitanju peak-power. </em>

<em>Napajanje za 4 ohm treba da bude +-20-23VDC, a za 8 ohm +-27VDC.</em>

<em>Namerno je odabrana manja snaga za 4 ohm, zbog toga da LM3886TF ne "dohvati" strujni limit, koji je tipicno oko 7,5A za najlosiji primerak kola kako garantuje proizvodjac (realno je oko 10A, uobicajeno za svaki komad koji sam do sada probao, a bilo ih je u prometu oko 30-tak, ni jedan nije bio losiji od toga i skoro da nije bilo razlike izmedju pojedinacnih cipova).</em>

<em>Takodje, kao i svaki drugi pojacavac, linearnije ce raditi sa manjim strujama izlaza, tj. na 8 ohm.</em>

<em>Dakle, glatko ce raditi sa 100Wrms@8 ohm, samo tad nece zadovoljiti Hi-end kriterijume, mada ce do blizu klipinga jos uvek izvrsno raditi, uz dobro hladjenje svakako.</em>

<em>LM3886 ima relativno malu kontaktnu povrsinu za hladjenje, tako da hladjenju treba posvetiti maksimalnu paznju.</em>

<em>Oni koji zele da to bas "odvrnu" na punu snagu, mogli bi da dodaju i komad hladnjaka sa prednje strane IC, tako se bas dobro hladi, i nece uci u termicki limit.</em>

<em>LM3886 je odlicno termicki obezbedjeno, ali ga ne treba "silovati" ako se vec ne mora, daleko bolji izbor je odlicno ga hladiti. </em>
<em>Tako se dobija veoma dug upotrebni vek pojacavaca.</em>

<em>Taj IC inace ima ima izuzetno brzu i kvalitetnu zastitu. Evo neceg o tome:</em>

<em>"The performance of the LM3886, utilizing its Self Peak Instantaneous Temperature (˚Ke) </em>
<em>(SPiKe™) protection circuitry, puts it in a class above discrete and hybrid amplifiers </em>
<em>by providing an inherently, dynamically protected Safe Operating Area (SOA). SPiKe </em>
<em>protection means that these parts are completely safeguarded at the output against </em>
<em>overvoltage, undervoltage, overloads, including shorts to the supplies, thermal runaway, and </em>
<em>instantaneous temperature peaks." </em>

<em>Takodje, u izlazima ima samo NPN tranzistore, i na inteligentan nacin su izbegnuta crossover izoblicenja koja kod "klasicnih" pojacavaca nastaju pri obrtanju faze za bottom grupu.</em>

<em>LM3886TF ima izolovano kuciste, sa termickim otpornoscu slicnom neizolovanoj verziji koja ima liskunski izolator.</em>
<em>Ta osobina veoma olaksava montazu na hladnjak, jer nema dodatnih radnji oko postavljanja izolatora.</em>
<em>Povrsina hladnjaka samo treba da je ravna, glatka i cista, IC se namaze thermal pastom i dobro stegne na hladnjak, za maksimalnu snagu je dobro hladiti i prednju povrsinu.</em>

<em>Svi IC pojacavaci imaju koncentrisan izvor toplote na veoma maloj povrsini, sto im je mana u odnosu na tranzistorske pojacavace koji mogu imati znatno vecu kontatnu povrsinu sa hladnjakom, ali zato ovaj IC pojacavac, zbog veoma koncentrisane gradje i kratkih unutrasnjih veza, ima GBWP od tipicnih 8MHz, sto je kod tranzistorskih pojacavaca veoma tesko ostvarivo bez veoma slozenih posebnih mera frekventne kompenzacije, a zbog razudjene gradje istih.</em>

<em>Ta osobina daje mogucnost pravljenja pojacavaca sa veoma linearnom frekventnom karakteristikom i zanemarljivom faznom greskom u audio opsegu, a sto je najinteresantnije, to je lako uraditi sa vrlo jednostavnom gradjom pojacavaca.</em>
<em>Primer toga ste inace dobili .</em>

<em>U ovom primerku pojacavaca obe vrste upotrebljenih IC (LME49720 i LM3886) imaju granice rada daleko iznad audio opsega, sto omogucava veoma jednostavno izvodjenje remote-sense povratne veze, a sto se kod "sporijih" pojacavaca veoma kompleksno izvodi, a da pri tom ne bude ugrozena stabilnost pojacavaca (sklonost oscilacijama, koja obicno havarijski zavrsava).</em>
<em>Takodje za razliku od "sporijih" pojacavaca, veoma se jednostavno obezbedjuje imunost na "teska" kapacitativna opterecenja, sto je inace "bolna" tacka vecine pojacavaca, pa se moraju dodavati na izlaz RC clanovi koji sprecavaju oscilacije iznad cujnog opsega i onaj cuveni kalemcic namotan preko otpornika . </em>

<em>Za takvim merama kod ovog pojacavaca nema potrebe.</em>
<em>Sa lakocom ce stabilno raditi sa veoma razlicitim zvucnim kutijama, koje imaju slozene skretnice sa transformatorima, koje su inace poznate kao veoma "nezgodne" po "zdravlje" pojacavaca. </em>
<em>To su inace zvucne kutije koje imaju elektrostaticke ribone i transformatore u skretnici (Quad, Martin Logan i slicni).</em>

<em>U testu je bez problema "podneo" MKP 8uF, prikljucen direktno na izlazne kleme, pri punoj snazi, na 4 ohm@1KHz.</em>
<em>Pojacavac je nastavio da radi stabilno i bez ikakve promene u zvuku ili talasnom obliku na izlazu, svakako da je temperatura hladnjaka porasla, sto je potpuno normalno za takav tip opterecenja. </em>

<em>Cisto kapacitativno opterecenje zna biti veoma opasno po stabilnost pojacavaca jer dovodi do odlaganja negativne povratne veze, sto prakticno formira diferencijator, a zbog toga se javlja sklonost oscilacijama na onoj ucestanosti gde fazni stav dostigne kriticnu marginu.</em>

<em>Ovde je "izolacija" od cistog C opterecenja postignuta jednostavnim dodavanjem dva otpornika po 0,47 ohm na izlazne pinove pojacavaca, povratna veza je iza njih, tako da je njihov uticaj na zvuk potpuno transparentan.</em>

<em>Jedini gubitak je izvestan deo snage, koji se na ovim otpornicima pretvara u toplotu, no to i nije neka "cena" za inzvarednu stabilnost i veoma ravnu frekventnu karakteristiku, a inace ako se termicki "tesno" dimenzionisu, mogu posluziti kao "osiguraci" u slucaju neke havarije, sto je kod upotrebe veoma skupih zvucnih kutija poprilicno dobra osobina."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"U prasi nisam imao prilke da vidim ostecen zvucnik posle pregorevanja LM3886, a bilo je dva takva slucaja gde je korisnik gurnuo 2 ohm tamo gde sme min 8 ohm (65VDC napajanja u bridge konfiguraciji ), mucenici LM su radili sat-dva, u veoma pijanom okruzenju tako da niko nije cuo delovanje njegovih zastita, pogorelo je svih 6 komada u mostu, a ogromni Sansui-jevi hladnjaci su poceli da otapaju izolaciju na zicama koje su ih dodirivale (jer je unutar tog pojacavaca veoma tesan prostor), ali zvucnicima nista. I to se sve dogodilo na Sansui pojacavacu koji ima mozda 50kg i veoma mocno napajanje, a koga sam nekada prepravio na 6 LM3886 po kanalu. </em>
<em>Ta dva slucaja su mi potvrdila da se radi o veoma izdrzljivom cipu, kada se maksimalna paznja posveti brzini odvodjenja toplote sa cipa (imali su komad rashladnog tela i sa prednjih strana cipova). </em>

<em>Unutar cipa, sa pelete su izvodi izvedeni na pinove veoma tankim srebrnim zicama, koje su odradile kao osiguraci.</em>

<em>Mislim da je to kolce izuzetno dobro napravljeno, mislili su cak i na bezbednost. </em>

<em>No preventive nikada dovoljno (mada privatno mislim da nema potrebe za tim)...</em>

<em>Sasvim je dovoljno staviti brzi topljivi osigurac, deklarisan na nominalnu struju zvucnika (oni sa oznakom F iza podatka o struji)</em>

<em>Verovatno si primetio da se taj pojacavac potpuno besumno ukljucuje bez ikakvih dodatnih mera, takodje da nema ni "truncicu" ikakvog suma ili bruma, i potpuno je neosetljiv na radiosmetnje, sto i nisu lose osobine .</em>

<em>Redak komad kome mozes brzo da vadis i ukljucujes utikac za struju dok svira, a bez ikakvih primetnih znakova ako ne stignu da se dobro isprazne Elko .</em>

<em>Jedino ne bi bilo lose da paralelno primaru trafoa stavis RC clan od 150 ohm/2W na red sa 47nF/630V, cisto da se bas nista ne cuje dok vadis utikac, a ima i druge povoljnosti, posebno utice na vek mreznog prekidaca (pisao sam vec o tome u nekom od ranijih postova). </em>

<em>Procena kvaliteta rada tek dobija pun smisao sa ekstra kvalitetom snimka sa dobrog CD plejera (pogotovo sa HDCD ili SACD), mocnog gramofona, ili odlicnog mreznog plejera.</em>
<em>Mada ces odmah cuti razliku i sa izvorima manjeg kvaliteta (posebno perfektnu prostornu sliku), to se cuje vec u prvih 5 sekundi slusanja, takodje i neobicno lepe i "ukusne" visoke tonove, sto je posledica posebne gradje sa oba NPN u izlazima."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"LM3886 je izuzetno dobro napravljen audio-power IC.</em>

<em>Nisam ga ja napravio da bih se tim hvalio, vec firma National Semiconductor, a ja sam mu samo "pomogao" da dobije sto bolje okruzenje i da se iskoristi najbolje sto moze iz njega.</em>

<em>Spravica inace zasluzuje veoma ozbiljan komparativni test u rangu top klase pojacavaca. </em>

<em>Imao sam prilike da ga isprobam sa kombinacijom:</em>

<em>Mark Levinson No 39, gramofonom Linn Sondek LP12 i zvucnicima Totem Forest,</em>

<em>takodje i sa kombinacijom: Naim CD555, i zvucnicima Martin Logan Ethos.</em>

<em>I bio sam prezadovoljan dobijenim rezultatom (a i ostali koji su to culi), bio je jednom prilikom prisutan i isvesni gosodin Viktor iz BG (ne secam se prezimena), koji se bavi prodajom luksuzne Hi-Fi opreme (a i poseduje neke blage uzase od naprava), a koji je bio neobicno iznenadjen radom jednog od pojacavaca (cini mi se 6 kom LM3886 u mostu).</em>

<em>Takodje, svi do jednog komada koje sam sklopio, bez obzira na gradju (cevni, tranzistorski ili IC), moraju imati totalnu imunost na brzo uzastopno vadjenje utikaca iz zida dok sviraju, bez ikakvog primetnog efekta (to ima cak i moj maleni SE cevas od 2 x 4W, mozete komotno telegrafisati sa mreznim prekidacem, rezultat je cujan tek kada cevi pocnu da se hlade).</em>

<em>Uvrteo sam sebi u glavu da je to (po meni) vazan kriterijum za jedan audio power amp, i ne odustajem od toga.</em>

<em>Po meni su PSSR i tranziciona sposobnost napajanja od izuzetnog znacaja za svirku, sveukupno posmatrano."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"Svakako da su nam ukusi razliciti, i jos je vaznije od toga da imamo slobodu razlicitog misljenja. </em>

<em>Nekom je drazi cevas sa 2-3% izoblicenja nego nekakav "bes" sa 0,000xx%.</em>

<em>Ovaj pojacavac sam ponudio na probu, ljudima kojima je vazan perfektan prostorni raspored zvuka u celom opsegu, i kojima je vazan precizno prenesen izvorni zvucni sadrzaj.</em>

<em>Takodje kao jednu od veoma retkih mogucnosti, ponudio sam eksperiment sa remote FB koja se primenjuje pretezno u mernoj tehnici, kao osnovni princip za uklanjanje gresaka u merenju.</em>

<em>Posto se inace negativna povratna veza bavi MERENJEM i korekcijom ispravnosti pojacanog sadrzaja, onda smo dobili izvestan napredak u tome. </em>

<em>Nego, ponovicu jedan od prethodnih komentara:</em>

<em>Ovde LM3886 "igra" ulogu ultralinearnog tranzistora sa fiksnim pojacanjem od oko A=4,7 </em>
<em>(i svakako nezavisnim od struje , dok je za "svirku" sustinski zaduzeno LME49720, koji spada u natprosecne audio op-amp, i dokazalo se u mnogim profesionalnim sistemima za snimanje zvuka (veliki broj zapisa koje slusamo je u nekim delovima sistema za snimanje "prosao" upravo kroz LME49710, 49720 ili LM4562, to su isti op-amp). </em>

<em>Taj op-amp nije uposte naivan, i veoma je tesko imitirati njegove mogucnosti sakom najboljih tranzistora.</em>
<em>Bez sumnje postoje i bolji op-amp, ali ovaj veoma mnogo nudi za svoju cenu.</em>

<em>Moj ukus je takav da ocekujem od izlaznog pojacavaca da se ponasa poput mernog instrumenta, odnosno od njega ocekujem sto preciznije pojacavanje svega sto mu je stavljeno na ulaz.</em>

<em>Remote FB ga cak i oslobadja uticaja zvucnickih kablova, dok uticaj samih zvucnika i prostorije u kojoj se slusa ostaje u svakom slucaju </em>

<em>Tako mogu dobiti izvorni sadrzaj onoga sto je nasnimljeno na neki od medijuma. </em>

<em>Pretpostavljam da je to ispravan put (bar sa mog gledista), jer pojacavac, kako mu samo ime kaze treba samo to i da radi, a za eventualne korekcije zvuka bi trebalo da bude zaduzena nekakva ton kontrola ispred njega.</em>

<em>Po meni je nedopustivo da izlazni pojacavac vrsi promenu zvucnog sadrzaja, i sav trud je posvecen bas tom cilju (sa uspehom tolikim koliko se maksimalno moze izvuci za za taj novac).</em>

<em>Volim da slusam svog SE cevasa, ali bez obzira koliko je dobro napravljen, takav ipak menja zvucni sadrzaj, i unosi mu malo svoje duse. </em>

<em>Svidja mi se prisustvo te cevne prijatnosti, ali sam svestan da se to malo razlikuje od izvornog zvucnog sadrzaja.</em>

<em>Kompromis nalazim tako sto nekad uzivam u cevnom "nasminkanom" zvuku, a nekad u "surovo preciznom" zvuku ultralinearnog amp.</em>

<em>Po meni je svaki od njih lep na svoj nacin.</em>

<em>Istina je da ce ultralinearni pojacavac dati rezultat koji je nalik zeni kojoj je skinuta sminka, no jedino je to istinit sadrzaj.</em>

<em>E sad, ukusi su veoma razliciti, pa ce nekom to u potpunosti prijati, dok se to nekom ni malo nece svideti.</em>

<em>U svakom slucaju vredi probati, jer je stvarno jevtino za izradu.</em>

<em>Na kraju, nista lakse od toga da se ovom pojacavacu dogradi "sopstveni karakter". Par otpornika i kondenzatora i moze da dobije zvuk slican "cevnom".</em>

<em>Da su nam ukusi isti, svi bi bili zaljubljeni u jednu zenu . </em>

<em>Mislim da je bolje sto su ukusi razliciti, jer takva zena bi se tesko izborila sa zahtevima i najverovatnije da bi izvrsila samoubistvo ."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"....svima nam se pruzila prilika da za mali novac, i bez nekog posebnog znanja u elektronici (kada vec imamo konstrukciju), priustimo sebi odlican zvuk. (vecina spojeva se moze napraviti sa osnovnim poznavanjem elektronike)</em>

<em>U jednom od prethodnih postova sam podrobno objasnio razloge zasto bridge amp UVEK bolje radi od half-bridge spoja sa istim komponentama (naravno ako su oba potpuno korektno napravljena).</em>

<em>To pravilo vazi za bilo koju vrstu pojacavaca: tranzistorske, mosfet, IC, pa cak i za cevi...</em>

<em>Ne bih da se ponavljam, posto ti tekstovi vec postoje.</em>

<em>To je vec dovoljan pocetni razlog za pravljenje bridge ma koje vrste. Opozicioni razlozi su cena i veca kompleksnost, jer svega treba dvostruko.</em>

<em>Napretkom power IC smo dobili mogucnost da za mali novac napravimo bridge, + na sve to (u ovom konkretnom slucaju) jedan drugaciji pristup metodama frekventne i offset kompezacije, kao i neuobicajen pristup povratnoj vezi.</em>

<em>Mala cena opravdava probu, a tek odnos cena-kvalitet je vec posebna prica. </em>

<em>Kada smo vec kod utisaka sa IC pojacavacima, moje iskustvo je da najcvrsci i najkonkretniji bas pravi TDA7294.</em>
<em>Po meni, u zoni basa, taj IC nema konkurenta medju power IC.</em>
<em>LM3886 (kada je uredno napravljen), ima znacajno bolje srednje i visoke tonove, i bas koji nije ni malo za podcenjivanje.</em>
<em>To je prevagnulo sa 2:1 u odluci sa cim napraviti bridge.</em>

<em>Veliki broj Diy konstruktora cini jednu tesko vidljivu a masivnu gresku, koristeci neobradjene app. note za IC pojacavace, pa umesto da pedantno posvete paznju napajanju i decouplingu, kao i rasporedu na PCB, natrpaju po nekoliko RC clanova da bi ocuvali stabilnost pojacavaca. </em>

<em>Takvi kompenzacioni RC clanovi obavezno naruse mogucnosti IC u oblasti visokih tonova.</em>

<em>Naime, vecina modernih audio power IC ima GBWP veci od 2MHz, sto omogucava da se stabilnost resi pomocu tacno dimenzionisanog jednog otpornika u grani povratne veze, gde je iskoriscena njegova interna kompenzacija stabilnosti.</em>
<em>A stoji da treba prouciti pre toga unutrasnjost IC i snimiti spektar propusnih krivih i phase marginu.</em>

<em>Nisam izmislio nikakvu toplu vodu. Sve ove tehnike se uobicajeno koriste u merno-regulacionoj elektronici.</em>
<em>Samo sam detalje preselio u audio, i sve to zajedno "smuckao" na meni svojstven nacin.</em>

<em>To uklanja potrebu za eksternim kompenzacijama, pa su dobri visoki opet tu na nase zadovoljstvo.</em>

<em>Takodje vec dugo insistiram na probi remote FB, i to ne radim slucajno, jer svakako da sam vec odavno to isprobao ."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"Nista ja ne forsiram. Ako nesto valja, to i kazem. Takodje kazem i ako ne valja.</em>

<em>Ih, koliko sam puta u zivotu promasio citavu koncepciju, i glasno pljunuo na sopstvenu ideju. Kad ne valja, ne valja brate, i to je to.</em>

<em>Nema tu milosti ni privilegija, ni prema sebi, ni prema drugom. Istina je surova ali se ne moze pobeci od nje, pa makar se covek u misju rupu sakrio.</em>
<em>Dragi moji Diy:</em>

<em>Poput onog Lenjinovog </em>

<em>Za dobar pojacavac: decoupling, decoupling i samo decoupling!</em>

<em>Za dobru svirku je tranziciona impendansa napajanja jedna od najodgovornijih komponenti.</em>

<em>Nista pojacavacu ne pomazu silni Amperi i Slew-Rate, ako nema odakle da ih uzme.</em>

<em>Beskorisni su i 1.000.000uF ako su daleko... Vise ce pomoci jedan od 1000uF neposredno blizu potrebnom mestu, a jos vise nekoliko manjih razlicitog kapaciteta.</em>

<em>Nista ne pomaze ni najbolja sema pojacavaca ako je lose rutovanje veza. </em>

<em>Par lose postavljenih veza i nabolju konstrukciju za trenutak pretvori u obicnu "serpu"!</em>

<em>Pogresno postavljena referentna tacka povratne veze, izuzetan pojacavac pretvori u dobar oscilator, itd. itd...</em>

<em>Sve u svemu, bez obzira imao neko konstruktorskih afiniteta ili ne, ako hoce da pravi pojacavac, nuzno je da upozna kljucne principe postavljanja visokostrujnih vodova, gde postaviti referentnu(e) tacku(e) povratne veze, i kako treba pravilno izvesti napajanje.</em>

<em>Bez toga nema dobre svirke, a ima puna vreca problema i puna korpa za otpatke izlaznih elemenata."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"...predene parice minimizuju induktivitet veza i ujedno otklanjaju uticaj magnetnih polja ka drugim provodnicima, a takodje strana magnetna polja ne mogu uticati na njih.</em>

<em>Razlika izmedju induktiviteta predenog i nepredenog zvucnickog kabla npr., na duzini od 1m moze biti i 1:5 (zavisno od razmaka zica), a to nije malo."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"He he, zaboravio sam glavni biser: Imunost na teska kapacitativna opterecenja.</em>

<em>Prikacio sam pri punoj snazi na 1KHz, 8uF MKP direktno na izlaz!!! </em>
<em>Normalno da je potrosnja pojacavaca "skocila" za citavih 0,4-0,5A, ali je nastavio potpuno stabilno da radi kao da kondenzatora nema .</em>
<em>Normalno da sam odmah zatim to isto probao sa muzikom, i nema promene u svirci, sto kazuje da je pojacavac </em>
<em>vrlo sposoban za veoma kompleksna opterecenja poput komplikovanih skretnica ili elektrostatickih-elektrodinamickih hibridnih zvucnika nalik "Martin Logan" koji imaju i transformatore, i sl...</em>

<em>Oni koji znaju puno o oblasti ce sigurno primetiti da nema ni jednog parazitnog, prigusnog RC clana, niti onog cuvenog </em>
<em>otpornika sa zavojnicom preko, a koji sluze za izolovanje od kapacitativnog opterecenja i sprecavanja "divljih" oscilacija.</em>
<em>Svako (vremensko) odlaganje negativne povratne veze formira prikriveni diferencijator, koji je prakticno visokopropustni filter, i eto je sklonost ka oscilovanju. </em>

<em>Inace, veliki broj pojacavaca ce kod stavljanja tolikog kapaciteta direktno na izlaz, istog momenta prooscilovati na </em>
<em>nekoj HF ucestanosti, i zavrsiti u oblaku dima ."</em>

<em>-------------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"Bridge varijante uvek bolje rade od osnovnog spoja sa istim IC, osetno bolje, dinamicnije, bolji i cvrsci bas, lepsi visoki, a tek prostorna slika (to je do j*** perfekcije), fazne greske na 20Hz i na 20KHz su izuzetno male, a uze unutar opsega tesko merljive (ko nije cuo kakvu prostornu sliku prave pojacavaci sa beznacajnom faznom greskom, on to ne moze da shvati dok ne cuje ) ....</em>

<em>Verujte mi da vam treba bas dobar izvor zvuka i bas dobar snimak da biste videli sta ovo moze . </em>


<em>Veoma ga je lako napraviti, podesava se samo offset, garantovano radi iz prve, moze i sa NE5532 umesto MC33272 ili LME49720, samo sa losijim performansama.</em>
<em>Sa LME49720 radi najbolje.</em>
<em>3D gradnjom (bez pcb) se to pravi za par sati (kada je vec razvijen prototip), i uz veliku gustinu gradnje to radi bolje nego na PCB...</em>

<em>Nema tu mnogo komponenti, pcb nije posebno slozena. Videcu da li mogu naci nekog sa viskom slobodnog vremena, pa da je uradi."</em>

<em>------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"Osnovna razlika moje konstrukcije i uobicajenih konstrukcija je postojanje "cistog" integratora u lancu povratne veze...</em>

<em>Posto je vremenska konstanta integratora visestruko kraca od najbrze promene napona u audio opsegu, </em>
<em>posledicno, njegovo postojanje skoro savrseno izravnava zadato (ulaz signala) sa ostvarenim (izlaz na zvucnik).</em>

<em>Grubo receno, to je jedan od kljucnih faktora kod ove naprave, da ne ulazim u precizno "trimovanje" frekventnih kompenzacija koje se nalaze unutar kola, sa okolnim elementima, i metodu ocuvanja stabinosti kod veoma reaktivnih opterecenja...</em>

<em>Konstrukcija nema previse elemenata, deluje jednostavno, bez obzira sto su pravila koja su medjusobno u interakciji veoma slozena.</em>

<em>Jedan od osnovnih ciljeva mi je bio da dobijem zanemarljivu FAZNU gresku u okviru audio opsega, gde se posebno dobri rezultati mogu dobiti koriscenjem aktivne skretnice u kombinaciji sa vise ovih pojacavaca, gde svaki napaja svoj zvucnik.</em>

<em>Ljudske usi su nekoliko desetina puta sposobnije da prepoznaju FAZNU razliku nego stepen izoblicenja zvuka.</em>
<em>Svako ce sa lakocom da odredi polozaj npr. kamiona udaljenog 5Km, sa razlikom rastojanja pojedinacnog uva od pomenutog kamiona od par centimetara, gde se fazna razlika nadolazeceg zvuka meri PROMILIMA, a ne delovima procenata kao kod THD. </em>

<em>Objasnicu to malo blize:</em>

<em>Izvori zvuka u prirodi. dakle oni koje slusamo "uzivo", su mehanicka delovanja na okolni vazduh, vrseci pri tom promene pritiska vazduha, i te promene pritiska su ono sto cujemo.</em>

<em>Kod slozenih oblika zvuka (koji su inace najcesci), sve njegove harmonicne komponente, sa naseg aspekta udaljenog posmatraca, bivaju plasirane u jednom trenutku, tj. na samom pocetku je medjusobni fazni stav pojedinacnih komponenti jednak nuli.</em>

<em>Kada reprodukciju tog istog zvuka slusamo iz trosistemskog zvucnika, koji ima pasivnu skretnicu, zbog kasnjenja u LC clanovima skretnice, membrane bas zvucnika, srednjetonca i visokotonca, ne bivaju pokrenute ISTOVREMENO. </em>

<em>Ova pojava je poznata kao fazna greska. Posto se zvuk iz prirodnog izvora i iz zvucne kutije RAZLIKUJU, mozemo to nazvati greskom u reprodukciji.</em>

<em>Srecom, ljudski mozak je pravo cudo, i imaginacijom uspeva da kompenzuje svakakve anomalije (setite se kako neka osoba moze da se prolepsa posle 5 piva, i kako nekima moze da promeni slusni utisak kabl koji je placen 5000eura )...</em>

<em>Sinfaznost membrana na visesistemskom zvucniku je neverovatno tesko postici, zato odgovorno tvrdim da su zvucnici, </em>
<em>definitivno najkompleksnija, najodgovornija, i najzahtevnija komponenta u jednom audio sistemu. </em>

<em>Stotinu puta je lakse napraviti "skoro savrsen" pojacavac nego "skoro savrsen" zvucnik.</em>

<em>Takodje je veoma zahtevan zadatak preneti zvucniku ono sto se pojavi na izlaznim klemama pojacavaca. </em>
<em>Zvucnicki kablovi JESU zahtevna komponenta!</em>

<em>Ovaj pojacavac moze drasticno umanjiti potrebe za zahtevnim zvucnickim kablom, koriscenjem remote-sense, odnosno povratnom vezom koja "posmatra" dogadjaje na samom zvucniku, a pojacavac, zahvaljujuci velikoj brzini odziva i "visku" raspolozive snage, ima vremena da, proizvodeci na pocetku kabla vecu velicinu signala, nadoknadi termogene, induktivne i kapacitativne gubitke na njemu, tako da na kleme zvucnika stigne "sto tacnija mera" onoga sto smo poslali.</em>

<em>Na taj nacin smo zvucniku "dali" najbolje sto mozemo, a od zvucnickih klema pa do onog sto se nalazi unutar zvucne kutije i konacno do membrana, odgovornost nosi konstruktor zvucne kutije .</em>

<em>Nase je da damo najbolju ponudu, a sta ce zvucnik od toga iskoristiti to zavisi od samog zvucnika. </em>

<em>Mnogi ce reci: "Pa ne pravimo mi ovde svemirski brod !"</em>

<em>Naravno da ne pravimo, ali cemo se, ako vec mozemo, zauvek truditi da tezimo boljem.</em>

<em>Da nije tako, nikog ne bi zanimao ukus hrane, lepota, i ostali culni dozivljaji.., i morate priznati da vam se uvek vise svidja kada je nesto bolje..</em>

<em>Postovaoci dobrog zvuka se dele na one koje zanima dobra muzika, i oni se zadovoljavaju prosecnim kvalitetom zvuka jer ostalo nadoknadjuju iz sopstvene glave, i one koje zanima perfektan zvuk a manje ih je briga za vrstu muzike, i takodje ostalo nadoknadjuju iz svoje glave...</em>

<em>Ne vidim ni jedan razlog zasto ne objediniti obe osobine, dobru muziku sa dobrim zvukom, nikom ne moze da naskodi, a obe grupe ce biti zadovoljne )</em>

<em>Jos kada proradi stvoreno sopstvenim rukama, pa jos veoma dobro, nema kraja sreci..."</em>

<em>---------------------------------------------------------------------------------------</em>

<em>"Evo malo literature oko LM4562 (LME49710 i LME49720):</em>
<em><a href="https://www.national.com/an/AN/AN-1671.pdf">https://www.national.com/an/AN/AN-1671.pdf</a></em>



<em>Jos nesto od krucijalnog znacaja kod paralelovanja pojacavaca:</em>

<em>Nisam pristalica tipicnih nacina paralelovanja IC pojacavaca kao u primerima BPA100, BPA200, BPA300, i </em>
<em>puno njihovih modifikacija.</em>

<em>Obrazlozicu:</em>
<em>Svaki pojedinacni pojacavac ima (nuzan) serijski otpornik reda 0,1-0,2ohm na izlazu, pri cemu su povratne veze lokalnog tipa, i "posmatraju" stanje na output pinu svog IC.</em>

<em>Damping faktor je narusen paralelnom vezom tih serijskih otpora, pri cemu je njihova suma za red velicine veca od otpornosti prosecnog zvucnickog kabla. </em>

<em>Globalna povratna veza ne postoji. Ono sto ce se pojaviti na izlazu (tj. iza otpornika 0,1-0,2ohm), poprilicno zavisi od osobina zvucnickog kabla i samog zvucnika.</em>

<em>Radije upotrebljavam master pojacavac, koji koristi globalnu povratnu vezu, a sa njim paralelujem strujne folower-e sa lokalnim povratnim vezama.</em>

<em>Proverio sam u praksi (merenjem i slusanjem) da ovakva kombinacija bolje radi, iako i prethodne vec rade odlicno.</em>

<em>Postavicu to kada nadjem malo vremena za crtanje, to sam vec napravio pre 5-6 godina."</em>
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#77
Taj pojacavac, takav kakav jeste, bez remote-sense -FB, do svojih izlaznih prikljucnica isporucuje vrlo nekonkurentnu linearnost i preciznost prenosa i pojacanja zvuka. (ko ga sklopi imace "korpus delikti" ove veoma smele tvrdnje koju ovde iznosim)
Sa remote-sense -FB, preciznost i kvalitet zavrsavaju u onim tackama gde se nalaze krajevi remote-sense -FB.
Na taj nacin se ne moramo odreci preciznosti mernog instrumenta koju ovaj pojacavac nudi, i van njegove kutije.
Neobicno precizna prostorna slika, koju ovo pojacalo moze dati, pociva na vise faktora (posto sam ga dao u javnu upotrebu, onda mogu i obrazloziti zasto radi tako kako radi, sto ce pak koristiti mladjim konstruktorima):
-prosiren frekventni opseg (-3dB@1,8Hz i -3dB@180KHz) nudi SKORO NEMERLJIVU FAZNU GRESKU u audio opsegu, u odnosu na dolazeci signal, a istovremeno se dobija i veoma ravna karakteristika (+-0,25dB 20Hz-20KHz), jer "nadziruci" op-amp LME49720 to moze. Odnosno, tacke gde se pocinje javljati FAZNA distorzija (i to je distorzija) se nalaze daleko van audio opsega, na oba kraja.
To ga cini skoro idealnim kandidatom za aktivne zvucne kutije i aktivnu skretnicu, gde se takodje moze izbeci nepremostiva FAZNA greska koju prave pasivne skretnice.
-takodje, neprisustvo reaktivnih prigusnih elemenata koji (kod klasicnih izvedbi pojacavaca) osiguravaju stabilnost rada i nesklonost "divljim" oscilacijama, ne narusavaju veoma kvalitetnu frekventnu krivu koju inicijalno imaju i LM49720 prvenstveno, pa i LM3886.
- prisustvo brzog integratora, formiranog od LME49720, omogucava POTPUNO izjednacavanje zadatog i ostvarenog, bez neophodne greske koja bi izazvala reakciju (prouciti svojstvo integratora u PID regulatorima).
Integrator posebno pomaze kod visih rekvencija, gde znacajno koriguje uobicajen problem analognih audio pojacavaca kod kojih prirastaju izoblicenja sa frekvencijom. ("korpus delikti" za ovo je potpuno jedinstven zvuk neceg poput udaraljki koje se nalaze u opsegu visokih tonova, kao sto je cinela npr. i slicno, i to pod uslovom da imate viskotonce kojima to mozete cuti, a koji su "otrovno" skupi zbog zahtevnosti izrade, ali i te kako se cuje razlika i sa "obicnim" visokotoncima )
- Tako koncipiran pojacavac MORA apsolutno verno "ispratiti" zadatak i pojacanog ga isporuciti na izlazne prikljucke, ako treba i po cenu unistenja sopstvenog izlaznog stepena ako mu postavite "nemoguc" zadatak. Srecom, zadaci u audio opsegu su sve drugo samo ne "nemoguci", mozemo ih nazvati prilicno slozenim, ali ne nemogucim.
-metoda gradnje je jedna od metoda koja se koristi u merno-regulacionoj tehnici, a sto je bezuslovno naprednija varijanta jer mernom tehnikom kontrolisemo kvalitet neceg. Bez obzira sto je sklop krajnje jednostavani i lici na uobicajen, u njemu je objedinjena povelika kolicina principa iz merno regulacione tehnike, i ako se to na prvi pogled ne vidi, a pazljivijim proucavanjem detalja se da videti.
-razdvojena napajanja (monoblok gradja), takodje znacajno doprinose preciznosti prostorne slike, tj. umanjuju moguce "preslusavanje" kanala kroz AC napajanje. To se moze jos (i to znacajno) poboljsati stavljanjem MKP kondenzatora 1,5-2,2uF/450VAC na izvode primara svakog trafoa pojedinacno, i koriscenjem nezavisnih RSO filtera ispred svakog trafoa.
- koriscenje EI transformatora, koji imaju drasticno manje udarne struje punjenja Bulk elko, i siri ugao provodjenja ispravljackih dioda, znacajno smanjuju pik opterecenja dovoda 230VAC, sto opet smanjuje "preslusavanje" izmedju kanala. Mana EI transformatora je velika visina i veca rasipna magnetna polja. Velika visina narusava mogucu estetiku pljosnatih dizajna (koji su poslednjih godina prilicno u modi), dok rasipna polja u ovom slucaju nisu od znacaja ako se ispostuje dobro rutovanje i vodjenje signala predenim paricama, pogotovo sto je ovde u pitanju pojacavac snage koji "obradjuje" prilicno velike napone na ulazima.
Kada se koriste EI transformatori u power amp-u, ne treba u njegovoj neposrednoj blizini (na njemu, ispod njega) drzati phono-preamp ili gramofon.
Koriscenje EI transformatora je ukratko stara i proverena "Burmeister" skola.
-pojacavac takve konstrukcije i sa tim setom komponenata ce sve bolje raditi sto su mu interne veze krace i gradja koncentrisanija. To nije lak zadatak, ali je izvodljiv.
Veoma je pozeljno koristiti otpornike iz "visoke" klase, tj. metalfilm tolerancije 0,1%. Nije u pitanju samo tolerancija, vec i to sto otpornici iz takve klase imaju mali sumni broj i izuzetnu stabilnost u sirokom temperaturnom opsegu. Dodatno, kod upotrebe takvih nema nikakve potrebe sa podesavanjem DC balansa i pripadajuci elementi za to se mogu izbaciti (opisao sam kako u jednom od prethodnih postova).
--------------------------------------------------------------------
Nije nikakav "hvalospev" u pitanju vec "surova" realnost. (izvrsite slobodno testove na najskupljim zvucnicima i izvorima, pa me slobodno ispljujte javno ako to ne zadovolji i najvece sladokusce "preciznog" zvuka)
Na zalost, ta naprava nece sakriti ni najmanju netacnost na samom audio zapisu sa izvora, vec ce je samo, kao i sve ostalo, preneti na svoj izlaz. Zato takve probe treba vrsiti sa pouzdano dobrim zapisima i izvorima zvuka.
Preciznost i perfekcija propusne krive ce u nekoj meri zavisiti od kvaliteta rutovanja veza, i treba teziti sto kracim i pravilno razvodjenim vezama.
Pomenuto pravilo vazi za bilo koji pojacavac snage. Ako ga u startu tretiramo kao neku HF (visokofrekventnu) napravu, tesko da ce doci do gresaka u rutovanju.
Ulazne signale treba dovesti najmanje gusto upredenom paricom, a samo moze pomoci ako ta parica ima shirm. Obican koaksijalni vod sa jednim provodnikom unutra i shirmom okolo je losiji izbor.
Mislim da sam se dovoljno "napricao" o toj napravi, ostalo cete vi "presuditi".
Sam audio opseg je zahtevan, ali u odnosu na bilo koji ulazni pojacavac i vertikalni pojacavac prosecnog osciloskopa, veoma uzak, pa ta zahtevnost i nije tako strasna koliko se cini na prvi pogled...
Ulazni i vertikalni pojacavaci kod analognih osciloskopa opsega 100MHz (na primer), duzni su pojacati signal velicine par mV na velicinu od nekoliko desetina V (sto je slicno izlaznim amplitudama kod pojacala) sa greskom od 0,1dB po amplitudi u celom frekventnom opsegu od DC-100MHz, veoma malom faznom greskom, veoma niskim sumom, izuzetno linearno, i to pri pojacanju reda 15000. To je veoma dostizno, jer dobro znamo da su takvi osciloskopi sasvim uobicajeni, a ima ih sa mnogo sirim frekventnim opsegom.Mi se ovde "borimo" sa propusnim opsegom od svega 20-tak KHz, pojacanjem reda par desetina, i sumom reda par mV (koji je vec "nevidljiv" na zvucnicima).
Dakle, nista posebno nedostizno, pogotovo sto je sada (za razliku od prethodnih nekoliko decenija) svakom dostupan takav izbor komponenti kakve su u prethodnim decenijama spadale u aerospejs tehnologiju i bile skoro potpuno nedostupne, osim retkim srecnicima.
Pozdrav svima i ne zamerite mi sto se angazujem oko "razbijanja" mnogobrojnih predrasuda u audio oblasti, a verujem da ce mi prilican broj ljudi zameriti, no, to je konacno njihov problem!
P.S.
Dok sam pisao ovaj tekst, @HomeMadeAudioProject je za to vreme postavio gomilu nekih mojih tekstova o ovoj napravi.
Ne znajuci za to, verovatno sam ponovio neke vec pomenute stvari, ali mislim da nece "skoditi".
@HomeMadeAudioProject, hvala za prenete tekstove!
Pozz
Reply
#78
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="Macola" data-cid="1173" data-time="1365095181">-----------------------------------------------------------
Pozdrav svima i ne zamerite mi sto se angazujem oko "razbijanja" mnogobrojnih predrasuda u audio oblasti, a verujem da ce mi prilican broj ljudi zameriti, no, to je konacno njihov problem!
-----------------------------------------------------------</blockquote>

ha ha ha ,ma toga u audio-tehnici nikad neće faliti - samo se ne treba nervirati oko toga već prepustiti uživanju u gradnji,gledati sve ovo kao dobar način da se čovjek zabavi a ne kao opravdanje da se nekoga opanjkava i blati.

<span style="color:#006400;">NE DAM TE JA MACOLA Smile

strašno volim kad vidim da naš balkanski narod nešto dobro radi,zato mahom vaša pojačala i sastavljam i uživam u tome. evo ovih dana/mjeseci "osjećam" da će iz Prijedora stići takođe jedno veliko i lijepo iznenađenje za sve nas ovde na forumu...

IdeaWink o tom-po tom... Smile
Chop your own wood and it will warm you twice
Reply
#79
<blockquote class="ipsBlockquote" data-author="HomeMadeAudioProject" data-cid="1174" data-time="1365096697">ha ha ha ,ma toga u audio-tehnici nikad neće faliti - samo se ne treba nervirati oko toga već prepustiti uživanju u gradnji,gledati sve ovo kao dobar način da se čovjek zabavi a ne kao opravdanje da se nekoga opanjkava i blati.

<span style="color:#006400;">NE DAM TE JA MACOLA Smile :hug:

strašno volim kad vidim da naš balkanski narod nešto dobro radi,zato mahom vaša pojačala i sastavljam i uživam u tome. evo ovih dana/mjeseci "osjećam" da će iz Prijedora stići takođe jedno veliko i lijepo iznenađenje za sve nas ovde na forumu... :drool:

o tom-po tom... Smile</blockquote>
Saznaces dodatno kako to svira tek posle nekoliko dana kada ti se slegnu utisci i prikacis nesto drugo umesto njega.

Tek kad "ljubav na prvi pogled" prodje, onda utisci budu zreli i verodostojni.

Ne zurim nigde, cekam zrele utiske.

Stavi MKP kondenzatore od par uF/450VAC na primare trafoa i dodaj svakom trafou svoj RSO filter ispred.
Dodatno ces se prijatno iznenaditi :-).

Pozz
Reply
#80
Da, fini oklopljeni kabeli u bojama Smile. Nabavio sam ove RG179 i koristim njih dok ih još imam.

Uh ovo su opasni kablici, ako se ne varam potpuno teflonski. Jel ima tako nesto ali 50ohm da se nadje negde, tako tanki teflonski? (sorry za mali off-topic)
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)