Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prva ljubav zaborava nema...
#1
Hm, prva ljubav... Pa i nije baš prva ljubav ako se malo razmislim ali možda prva velika (: jer sam tek kod zvučnika sa waveguide-ovima (zvukovodima) ozbiljnije počeo da pristupam kako izradi, tako i slušanju muzike. Tu sam se otrovao i manje više odredio kurs ove, posve neizlečive, bolesti. 

Iako to možda ne izgleda tako na prvi pogled kad se ulazi u HiFi priču, kasnijim slušnim iskustvom i izborom muzike se neminovno dolazi do jednog (za mene do pre 15-ak godina neočekivanog) zaključka. Srednji ton je najbitniji. Srednji moraju da rade najbolje moguće. Bas mi nekako dođe kao predjelo, visoki kao ruska salata, ali srednji - to je pečeno meso na slavskoj trpezi audiofilskog ručka Smile Ako to nije kako treba, džaba svega ostalog. 

Zvučnika sa zvukovodima ima sada već dosta - što fabričkih, što Uradi Sam projekata. Oni visoke efikasnosti koriste kompresione drajvere dok zvučnici namenjeni za kućnu i studijsku upotrebu uglavnom imaju mali zvukovod oko kalotnog, ređe planarnog, visokotonca. U nekim profesionalnim vodama to je maltene standard unazad već 20-ak godina, kućni Hifi kasni podosta za pro segmentom - ništa neuobičajeno. Dobra stvar kod visokotonca koji ima zvukovod jeste što, ukoliko je izveden kako treba, ima konstantnu i kontrolisanu direktivnost, o čemu je ranije već bilo reči. Poenta jeste da se zvukom ne osvetljavaju zidovi, pod i plafon u tolikoj meri kao što je to slučaj sa standardnim visokotoncima na ravnoj ploči. Samim tim potreba za tretiranjem prostorije malo ispod frekvencije ukrštanja pa na više, nestaje. Zvukovod kao jako plitka hornica u suštini pomera akustički centar unazad i dovodi ga po Z osi u ravan sa midbasem - ili bar jako blizu. To, pored očigledne koristi za frekventni odziv van ose, omogućava korišćenje simetričnih filtera, poboljšava fazni odziv van ose - koji je kod klasičnih zvučnika lošiji. Takođe povoljno utiče na smanjenje izobličenja. Omogućava da se visokotonac akustički ukrsti na niskoj frekvenciji koja bi u drugim uslovima bila problematična za visokotonac zbog izobličenja ili čak dovela do crkavanja - međutim sa zvukovodom, frekvencija ukrštanja je električno dosta iznad akustične, pa se visokotonac ne opterećuje.

Elem, malo o projektu: 

Izabrao sam za midbas Seas L15RLY/P. Midbas od 5" sa aluminijumskom membranom, niskim izobličenjima (reda veličine HD3 je oko 0,3% u radnom opsegu, a HD2 je nešto viši sa 0,6% u radnom opsegu). Slika u prilogu: 

   

Glede sonograma, stvar je veoma čista. Nema nikakvih rezonancija sve do frekvencije brejkap-a što je na nekih 8KHz. To je frekvencija do koje se ova membrana ponaša kao "klip", a što se da videti iz sledećeg merenja. Cilj je da ovu rezonanciju spustimo što je više moguće jer osim što dugo traje, jako je izražena i na frekventnom merenju. 

   

Sad, ono što je najzanimljivije jeste frekventno merenje. Merenja su gated, tako da ništa ispod 200Hz nije validno. Izmeriću nearfield da se vidi odziv basa čim završim sve.

   

Ovo je merenje na infinite baffle panelu - odnosno na jako velikom panelu. Ovakvo merenje omogućava da se vidi koliko je linearan zvučnik ali to nije ni približno onako kako će merenje izgledati u kutiji u kojoj zvučnik treba da radi. Kada baffle step obrije nešto dB ostaće nam sumorna slika stvarnosti. 

   

Plava je midbas. Vau - nešto sasvim drugačije. No, kako je kutija široka 17,6cm baffle step je ostavio svoj pečat na odzivu. No, nećemo jadikovati nego nastavljamo dalje. 

Za visokotonac sam se odlučio na nešto što već imam - Morel DMS30S. Ne bih trošio reči o njemu osim da je u pitanju vrhunski drajver. Glede samog wg-a, Visaton je izbacio 2013 okrugli zvukovod WG148R. Isti je profil kao kod nekog četvrtastog, samo što je taj četvrtasti ružan do zla boga pa nikad nisam mogao da ga svarim vizuelno. 

Evo merenja visokotonca u zvukovodu (crvena) i klasičan bez zvukovoda (plava). Sa merenja  se jasno vidi da pored toga što je podigao odziv ka nižim frekvencijama, u isto vreme se otarasio difrakcije koja brlja odziv na 4KHz. Ona postoji samo na osi, ali to ne znači da ne možemo živeti bez te difrakcije - je li (:

   

Prednja ploča mora da ostane ovakva kakva je na crtežu, dok se sa dubinom kutije možete igrati, kao i sa debljinom materijala. Po mom projektu je zapremina oko 13 litara, ne bih išao preko 15. Ako će neko da koristi multisub sistem uz ovo, ima smisla staviti ih u kompresiju pošto neće raditi ništa ispod 100Hz,

   

Neki preliminarni sim izgleda kao na slici u prilogu. Pošto će se to još dosta menjati, skretnice neće biti skoro ali kad budem ja imao konačnu verziju, i forum će. 

   

I za kraj - surovo ružna test kutija od ambalažne iverice. Kad se dovrši projekat biće MDF, kao i obično. Otvori za midbas i za visokotonac su upušteni jer nisu tu zbog estetike nego zbog smanjenja difrakcije. 

         

Izgledom pucam na ovo kad se završi: 

   
Reply
#2
Znaci zovemo ih Desanka ili mozda Mileva Tongue
Reply
#3
Uz pesmu - ja volim samo sebe, svog jedinog sebe Smile
Reply
#4
Jes' ti poslus'o to il' samo, k'o u vosjci, simuliras?
Reply
#5
Slusao u kompresiji. Cekam da mi kum dobaci bušilicu da mogu da otvorim bas refleks. Iz tog razloga nema skretnice jer lako može da bude da traži drugačiju skretnicu ako budem smatrao da treba više basa ili visokih tj drugačiji vojsing.

Na neslušano nikad ništa nije videlo forumske teme, a da sam ja projektovao.

Do duše, za PSM mk2 i mk1 poslednje simulacije su napravljene, pa ispeckana skretnica i ništa nije taknuto na skretnici drugačije od simulacije. Ništa nisam dodavao ni oduzimao.

Što pitaš ?
Reply
#6
'nako, da vidim jel' ovo samo 'teezer' il ce da budu skoro gotovi zvucnjaci, sa sve skretrnjacama Smile 
Za rupe u iverici/mdf-u pogotovu ove male - za male drajvere i BR otvore, gde je nezgodno raditi oberfrezerom, ja uzeo ovo: http://www.velog.rs/set_pakovanje_burgij...120mm-6934

[Image: attachment.php?aid=23895]


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#7
Ja išao sa CNC ali se nešto i ne vidi boljitak na oko jer su od iverice. Drajveri ipak jako lepo sedaju u za to namenjena im mesta što mi omogućava da napravim dobra/precizna merenja. No, za preliminarno slušanje i šetanje BR otvora napred/pozadi su ok. Kad utvrdim sve, biće obznanjeno.

No, jeste tizer. Ja to kako kad imam vremena, a ne da mi đavo mira da sve zgotovim pa onda otvorim temu.

Do sada od tema koje sam otvorio, nije zatvoren samo projekat za SB i nije završen forumski zvučnik - baziran na Ei koje si donirao. Nikako da nahvatam nekog da mi donese iz Poljske one centratore. Ali otvaraju se neke karte - bar tako deluje.
Reply
#8
Nik,ja sam kupio tu alatku preko ebaya, ali koliko god mi se čini ok napravljenom po meni bi se ogroman upgrade napravio kada bi se oštrice zamijenile sa nekim DIY napravljenim od pravog alatnog čelika ili nečega baš za tu namjenu. Trebao sam izbušiti rupu u FR4 i što da kažem, oštrice su se istupile dok si rekao keks. Ok MDF je mekaniji ali svejedno.

Također bi bilo pametno maknuti jednu oštricu tako da se reže samo sa jednom, jer je veoma teško narihtati obje oštrice da režu po istom mjestu.
Reply
#9
Da, to je jeftina alatka i svakako moze biti poboljsana. Sa jednim nozem (od vidije) se koristi za otvore u keramici (plocice) ali nisam siguran kako bi se ovde sile ponasale tj. prenosile na osovinu busilice sa dubinom 1,9cm ili cesto duplo, za prednju plocu zvucnika. Tu dolazimo i do zamke FR4 - staklena vlakna kao osnova. Kad bi se stavilo nesto kao dijamantski vrh ili makar vidija, siguran sam da bi lakse islo. Kod FR4 ne ides u velike dubine - milimetar - dva.
Reply
#10
Malo sličica fizikalije. Montaža visokotonca u zvukovod.

[Image: DSC_0020.jpg] [Image: DSC_0015.jpg] [Image: DSC_0011.jpg] [Image: DSC_0012.jpg] [Image: DSC_0013.jpg]

Malo merenja u probnoj kutiji sa probnom skretnicom. Komponente nisu baš tačnih vrednosti koje mi trebaju ali dovoljno blizu da mogu da vidim da li sam na pravom putu - dok ne nabavim potrebne kalemove i otpore pravih vrednosti. Merenje na osi validno do 300Hz i van ose da se vidi radi li posao WG. Kod merenja van ose - plava je na osi, bordo je na oko 30 stepeni, a kod zelene je kutija toliko bila van ose da se jedva kalota videla. Preciznija merednja kad bude prava skretnica. Grid 2dB:



[Image: on_axis.jpg] [Image: off_axis.jpg] [Image: impuls.jpg]


I još koja sličica probnih kutija.

[Image: DSC_0001.jpg] [Image: DSC_0010.jpg]
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)